۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۹:۲۸
کد خبر: 81092161
T T
۰ نفر
رایزنی گل در دانمارك برای عضویت تركیه در اتحادیه اروپا

آنكارا - ایرنا - ' عبدالله گل ' رییس جمهوری تركیه برای رایزنی با مقام های دانمارك به منظور عضویت این كشور در اتحادیه اروپا عازم كپنهاگ شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری تركیه ، رییس جمهوری تركیه در این سفر رسمی در گفت وگو با مقام های دانمارك در خصوص عضویت این كشور در اتحادیه اروپا رایزنی به عمل می آورد.

گل پیش از سفر به دانمارك در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه در این سفر در خصوص افزایش تبادلات تجاری دو كشور و سرمایه گذاری های متقابل و همكاری های دو جانبه در سازمان های بین المللی نیز با مقام های دانمارك گفت وگو خواهد كرد.

مذاكرات نهایی عضویت تركیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنكارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی كشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یك سو و تناقض های فرهنگی این كشور مسلمان، مانع همگرایی این كشور با اتحادیه اروپا در طول سالهای اخیر شده است.

به رغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاكرات عضویت تركیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اكتبر سال 2005 كه مذاكرات نهایی آغاز شده، تاكنون بحث در 13 سرفصل از سرفصل های سی و پنج گانه آغاز شده و تنها در یك مورد به نتیجه رسیده اند.

به نظر می رسد مشكل ترین نقطه پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جست وجو كرد.

انگلیس و آمریكا همواره از عضویت كامل تركیه در اتحادیه اروپا حمایت كرده اند و این امر موجب بروز شك و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو كشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230**5981