۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81089745
T T
۰ نفر
سردبیر خبرگزاری موج: فضای تنفس رسانه ها سیاست زده است

تهران - ایرنا - تهران - ایرنا - سردبیر خبرگزاری موج می گوید : فضای تنفس رسانه ها سیاست زده است و مطبوعات در هر فضایی كه حركت كنند به آنها با نگاه سیاسی نگریسته می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه ایرنا ، امیر محبیان روز یكشنبه در نشست تخصصی آزادی مسوولانه و تعطیلی رسانه ها گفت: اگر رسانه ها به عنوان یك مجری جریان فكری باشند، هیچ گاه تعطیل نمی شوند. چون مكانیزم نگاه به رسانه فقط فكر است .

وی تاكید كرد: امروز برخورد با رسانه ها یا بسته شدن است یا بازبودن و بنابراین میانه ای دراین بین وجود ندارد كه این نیز خود مشكلی بزرگ برای عرصه رسانه و مطبوعات است.

محبیان گفت: به رغم این كه اهالی رسانه آموزش می بینند ولی برخی خبرنگاران و مسوولان در رسانه ها تسلط لازم به قواعد و قوانین مطبوعات كشور را ندارند و این خود عاملی برای ضربه خوردن به آن رسانه می شود.

وی افزود: برخی نیز به خاطر مشهور شدن و چهره شدن وارد همه بحث ها و خبرها می شوند كه این مساله نیز باعث ضربه خوردن به مطبوعات می شوند.

این فعال رسانه ای همچنین گفت: یك اصطلاح معروف در جهان وجود دارد كه همه پذیرفته اند. «مسوولیت، هزینه آزادی است و نمی توان آزادی داشت، مسوولیت نداشت و بالعكس.» و لذا باید دید تعریف مسوولیت چیست كه اگر به معنای پاسخگویی است، باید دید پاسخگوی چه كسی و چه نهاد، یا پاسخگوی چه امر و نهی ای باشد .

وی با اشاره به مسوولیت رسانه در قبال جامعه گفت: هر فردی مسوولیت در پاسخگویی و در قبال قانون را دارد و طبیعی است اگر كسی بخواهد در چارچوب اجتماعی زندگی كند، بی شك باید پاسخگوی قانون و جامعه باشد.

این فعال رسانه ای گفت: اگر نگاهی به مسوولیت های خود داشته باشیم هركس در مقابل آنها خود را به نوعی مسوول دانسته و در عرصه مطبوعات نیز این گونه است كه افراد باید در مقابل جامعه و یا مسوولان پاسخگو باشند و لذا نكته آخر باید تعطیلی و توقیف باشد.

وی افزود: وقتی رسانه ای تعطیل می شود باید دید جامعه چه دیده است كه دست به توقیف زده و معتقدم اینجا نگاه ها مختلف است.

به گفته وی یكی از این نگاه ها آن است كه برخی رسانه ها را بنگاه اقتصادی بدانیم، نگاه دیگر آن است كه رسانه را بنگاه سیاسی و حزبی بدانیم و سوم این كه رسانه را به مثابه یك جریان فكری بدانیم.

محبیان افزود: در بحث نگاه بنگاه اقتصادی می توان با مكانیزم های مختلف اقتصادی اگر رسانه ای مرتكب جرمی شده است از طریق كنترل آگهی ها و بحث پشتیبانی مالی، موضوع را حل كرد.

به اعتقاد وی در نگاه بنگاه سیاسی به مطبوعات نیز تمامی خبرها، تیترها و جمله به جمله مطبوعه به دقت زیر ذره بین قرار داده شود و هرچیزی كه در آن منعكس شود، به دید سیاسی می نگرد و این مساله نیز نیاز به راه حل ها و ایجاد زیرساخت های لازم دارد.

نشست تخصصی آزادی مسوولانه و تعطیلی رسانه ها با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و جمعی از صاحبنظران، استادان علوم ارتباطات و مدیران مسوول نشریات در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در حال برگزاری است.

فراهنگ(3)**1003**1355**9118**
۰ نفر