۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۵۹
کد خبر: 81083324
T T
۰ نفر

درخت سرو زربین سنگان خاش 3206 ساله شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۵۹
کد خبر: 81083324
درخت سرو زربین سنگان خاش 3206 ساله شد

خاش، زاهدان- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خاش گفت: همزمان با گرامیداشت هفته منابع طبیعی دوستداران طبیعت جشن تولد سه هزار و 206 سالگی درخت سروكهنسال با نام 'سرو زربین' (درخت صلح) در روستای سنگان شهرستان خاش را برگزار كردند.

امان الله طوقی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 'سرو زربین سنگان' در 45 كیلومتری شهرستان خاش با حدود 30 متر ارتفاع و سه متر قطر تنه به عنوان اثر طبیعی و ملی استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.



وی بیان كرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده، زرتشتیان به درختان سرو احترام خاصی قائل بودند از این رو این درختان را موبدان زرتشتی می كاشتند و بعد از اسلام نیز مردم منطقه برای جلوگیری از نابودی این درخت آن را به نام 'درخت میر عمر' نامیدند و بعدها به نام 'سُل' نامگذاری شد.

وی گفت: این درخت در گذشته های دور به عنوان زیارتگاه محسوب می شد و مردم برای زیارت به آن مراجعه كرده و با گره زدن نخ و تكه پارچه مراد و خواسته های خود را از آن طلب می كردند.



وی اظهارداشت: زربین از دو جمله ' Cupressus sempervirens' گونه ای از درختان همیشه سبز، از دسته مخروطیان (Pinophyta) ردهٔ ناژویان (Pinopsida)، راستهٔ كاجیان (Pinales)، تیرهٔ سروها (Cupressaceae)، سردهٔ سرو ناز (Cupressus) است.

«سرو زربین» درختی زیبا به ارتفاع ‎ 20تا ‎ 30متر گسترده در برخی نواحی شمال ایران است كه سبزی همیشگی آن جلوه ای خاص به طبیعت منطقه می بخشد.

وی افزود: جورهٔ اصلی زربین، مخروطی با گسترش افقی دارد؛ شاخه های جانبی آن نیز افقی هستند، این درخت از قسمتهای برگ، جوانه، گل آذین، پوست و میوه كه از فندق درشت تر است، تشكیل شده است، پوست شاخه های جوان این درخت سبز تیره تا روشن و در یك ساله ها قهوه ای روشن تا قرمز است، اما در چند ساله ها به رنگ قهوه ای تیره، صاف و یا پولكدار است.

مدیر جهاد كشاورزی خاش ادامه داد: پوست تنه درخت الیافدار وشیارهای آن به صورت شبكه ای درهم رفته، چروكیده و عمیق است.

سرو زربین درخاك عمیق گلدانی(باغچه ای)آهكی و در آب وهوای معتدل مدیترانه ای رشد می كند. نیاز آبی كم تا متوسط دارد یعنی مقاوم به خشكی است.

طوقی گفت: این درختان نسبت به هرس و قطع شاخه های جوان وانتهایی حساسند.

زربین درختی بردبار، كم نیاز، كاملاً روشنایی پسند و آهك دوست است.این گونهٔ درختی، كند رشد و مقاوم به شرایط سخت و بومی مناطق مدیترانه ای اروپا و سازگار با شرایط اقلیمی مشابه آن در آسیای جنوب غربی است.

زربین درختی دیرزیست با قدرت تحمل شرایط سخت، مقاوم و با ریشه عمیق و قوی بوده كه آن را قادر می سازد تا درمیان تخته سنگها و شیب های تند و پرتگاهی به راحتی رشد كند. سرو زربین در ایران بیشتر در نواحی شمالی قابل مشاهده است و در استان گلستان بیشتر در علی آباد كتول و نیز رامیان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، همچنین به همین مناسبت با هدف حفظ گونه های منحصر بفرد گیاهی و استفاده درست از مراتع و جنگلها و تثبیت و حفظ بوته ها، درختچه ها، درختان و سایر عرصه ها 50 دستگاه تنورگازی به ارزش 750 میلیون ریال بین روستاییان و عشایر بعنوان بهره برداران طبیعت در شهرستان خاش بصورت رایگان توزیع شد.

7312 / 653

سرخط اخبار استان‌ها