۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81075153
T T
۰ نفر
احساس همدلی با دیگران ممكن است سبب ایجاد درد فیزیكی در افراد شود

تهران - ایرنا - تحقیقات جدید دانشمندان ایتالیایی نشان می دهد دیدن پریشانی و ناراحتی دوستان می تواند سبب احساس درد فیزیكی در افراد شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال نیوز تودی، گروهی از محققان مدرسه بین المللی سیسا (SISSA) در ایتالیا با انجام یكسری آزمایش روی گروهی از شركت كنندگان، فعالیت مغزی آنها را با استفاده از تصویربرداری عملكردی اف.ام.آر.آی (fMRI) اندازه گیری كردند.

یكی از آزمایش ها شامل یك بازی بود كه در آن افراد یك توپ را به سمت یكدیگر پرتاب می كردند. اما یكی از بازیكنان به عمد توسط دیگران از ادامه بازی محروم شد، یك بازیكن به خواسته خود از بازی كنار كشید و یك نفر به دلیل شرایط اجتماعی از بازی حذف شد.

در آزمایشی دیگر، به یك شركت كننده و یا دوست یكی از شركت كنندگان یك محرك درد اندك داده شد. هر شركت كننده شاهد تجربه وارد شدن این محرك به دوستانش و ایجاد درد فیزیكی در آنها بود.

محققان با مشاهده فعالیت مغزی شركت كنندگان به هنگام وارد آمدن درد به دوستانشان دریافتند این شرایط سبب فعال شدن قشر منزوی خلفی مغز كه منطقه مربوط به پردازش حسی درد فیزیكی است، می شود.

به گفته محققان این منطقه از مغز در شرایطی كه خود فرد مشكلات اجتماعی و یا درد فیزیكی داشته باشد، نیز فعال می شود.

محققان می گویند: راه انجام این مطالعه در مقایسه با پژوهش های قبلی جستجوی ارتباط بین درد فیزیكی و جامعه كاملا نوآورانه و جدید است.

شرح كامل نتایج این بررسی در مجله Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده است.

علمی(6)م.پ**1558
۰ نفر