۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳
کد خبر: 81058082
T T
۰ نفر

صفای ظاهر و باطن در رسم دیرین خانه تكانی

۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳
کد خبر: 81058082
صفای ظاهر و باطن در رسم دیرین خانه تكانی

فردیس-ایرنا- زمزمه نوروز كه به گوش می رسد، دلمشغولی ها از خرید لباس تا آجیل شب عید درمردم بیشترمی شود اما دراین میان كاردرفضای خانه تكانی با شور و حال خاصی همراه است.

به گزارش ایرنا، این روزها مردم به همه جای خانه های خود سرمی كشند از جمع كردن و دور ریختن كهنه ها تا شستن ظرف و مظروف و دست كشیدن به در و دیوار خانه هیچ لحظه ای را برای فراغت بال و آسودگی خیال خالی نمی گذارد.

هزاران سال است كه ایرانی ها، زنده شدن دوباره طبیعت را به جشن می نشینند و آیین نیك با هم بودن در نوروز در آینه ذهن آن ها پا برجا مانده است.

از سال های دور، مردمان این دیار گام به گام بهار، به خانه تكانی دل و خانه خویش می پردازند تا همان طور كه غبار روی اسباب و اثاثیه منزل را برمی چینند و آن را به دست نسیم نوروزی می سپارند، زنگار دل خویش را نیز با لبخندی برگیرند و شكوه و عظمت انسان بودن ،با هم بودن و با هم خندیدن را به نظاره بنشینند.

این رسم دیرین كه حكایت از پاكیزگی و دوری از ناپاكی در نزد ایرانیان باستان دار، با گذر از پیچ و خم تاریخ، هنوز هم هر ساله در آستانه عید و استقبال از نوروز درایران از جمله شهرستان فردیس انجام می شود.

نوروز آیین دیرینه و رسم خوشایند گذشتگان است كه بهانه ای می شود برای دور هم جمع شدن بسیاری از ایرانیان عقیده دارند كه برای این دور هم بودن باید مقدماتی را از قبل فراهم كرد كه یكی از آن ها، رسم خانه تكانی است و در چنین روزهایی كه به پایان سال نزدیك می شویم، خانه تكانی خود را آغاز می كنند؛ آیینی كه بیشتر به همت بزرگ ترها زنده نگه داشته می شود .

وقتی از كوچه وخیابانها گذر می كنی فرش ها از روی تراس یا دیوار خانه ها آویزان است، بانویی مشغول تمیز كردن شیشه ها است كه همه از دو سه هفته مانده به آغاز سال شاهد این صحنه ها هستند.

این روزها دغدغه بسیاری از بانوان خانه دار رسیدگی به پاكیزگی منزل و شست و شوی فرش و پرده ها، پاك كردن شیشه ها، گردگیری و جرم گیری از لوازم و اثاثیه خانه و تنوع بخشی به فضای زندگی و تغییر دكوراسیون منزل است.

بعضی از افراد باخریدن خانه نو ،ماشین ،خرید وسایل نو و چیدمان وسایل خانه به استقبال بهار نو می روند.

این روزها فروشندگان و مغازه داران و خشكشویی ها و قالیشویی ها سرشان حسابی شلوغ است.

زنان شاغل نیز در این میان مستثنی نبوده و خانه تكانی خاص خودشان را دارند و با این تفاوت كه تمام هزینه و نیروی خود را یك جا جمع كرده و در اولین فرصت به دست آمده خانه را با كمك كارگر و یا با همكاری اعضای خانواده تمیز می كنند البته از آن جایی كه در طول سال هم فرصت برای تمیزی خانه نداشته اند، این كار معمولاً بیشتر از چند شبانه روز طول می كشد.

افراد خانه های خود را از گرد و خاك پاك می كنند ولی نباید فراموش شود كه خانه تكانی اصلی تغییر و تحول در رفتارها ، پاك شدن دل ها از كینه ها وكدورت ها می باشد.

ایرانیان از دیر باز این سنت زیبا را پا س می دارند، آنها بر این باورند كه ،با دور ریختن وسایل قدیمی كهنه و جایگزین كردن وسایل نو به زندگی طراوت و شادابی خاصی می دهد كه با نو شدن سال و آمدن فصل زیبا وبا طراوت بهار همراه خواهد شد و روحیه سر زندگی را به همراه خواهد داشت.

ما ایرانیان معتقدیم با نو شدن سال، باید خود و محیط زندگی را نوكنیم، چرا كه در آیین ما نوشدن همراه با سال نو ستایش پروردگار یكتاست.

اگر بخواهیم از نگاه قرآن به آیین نوروز بنگریم نخستین چیزی كه به چشم می آید، مساله بهار و رویش دوباره گیاهان و رستاخیز طبیعت است ، شاید این از مهم ترین علل و عوامل و نیز از عناصر اصلی جشن بهار و نوروز است در آیین نوروزی نیز به مسئله پاك كردن خانه از هر گونه خباثت ظاهری و شست و شو توجه شده است كه مورد تایید اسلام است.

به هرحال دركنار هم بودن و كار گروهی از صفای باطن و ظاهر خانه تكانی است كه این روزها در گوشه و كنار كشور به چشم می خورد.ك/4

گزارش از :معصومه مهتاب

7418/ 691

سرخط اخبار استان‌ها