۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81044289
T T
۰ نفر
یاشار دوغو ، پهلوان جاودانه كشتی تركیه

استانبول - ایرنا - همانطور كه جهان پهلوان تختی برای ایرانیان قهرمانی همیشگی ، جاودان و فراموش نشدنی است، یاشاردوغو نیز نام / چهره‌ای محبوب و جاودان در كشتی تركیه دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یاشار دوغو در سال 1913 در شهر سامسون در كناره دریای سیاه در شمال تركیه به دنیا آمد ولی خیلی دیر به دوبنده تیم ملی رسید.

او نخستین بار در سن 26 سالگی صاحب پیراهن تیم ملی شد و در رقابت های قهرمانی كشتی فرنگی اروپا كه طی روزهای 25 تا 28 آوریل سال 1939 در شهر اسلو نروژ برگزار گردید حضور یافت.

او در این مسابقات در حالیكه كسی برای وی شانسی قایل نبود با پشت‌سرگذاشتن گوستاواندرسون نایب قهرمان سال قبل به مقام دوم رسید. به علت بروز جنگ جهانی دوم، یاشار به مدت 10 سال از حضور در عرصه های بین المللی باز ماند تا در سال 1946 در رقابت‌های كشتی آزاد قهرمانی اروپا شركت كند.

این بار او برخلاف سال 1939 كه در رقابتهای وزن 66 كیلوگرم شركت كرده بود ، در وزن 73 كیلوگرم به روی تشك رفت.

در این وزن 9 كشتی‌گیر حضور داشتند كه یاشار توانست با غلبه بر شش تن از آنها به مدال طلا دست یابد. یك سال بعد تنها رقابت‌های كشتی فرنگی قهرمانی اروپا بود كه در سطح دنیا برگزار می‌شد و دوغو كه تشنه افتخارآفرینی بود، در این میدان حضور یافت. او در وزن 73 كیلوگرم در شش دور كشتی گرفت كه در پنج مبارزه با ضربه ‌فنی پیروز شد تا یك بار دیگر قهرمان اروپا شود.

یاشار دوغو بالاخره بعد از 10 سال انتظار به آرزویش رسید و در بازیهای المپیك 1948 لندن به مدال طلای وزن 73 كیلوگرم رسید. او در 35 سالگی بسیار درخشان ظاهر شد و پس از چهار پیروزی با ضربه‌فنی (از جلمه ضربه‌فنی كردن عباس زندی) با شكست دادن ریچارد گارارد از استرالیا بر سكوی اول المپیك قرار گرفت.

سال 1949 یك سال پس از درخشش در المپیك، دوغو در استانبول تركیه در مقابل چشمان هموطنانش با اقتدار تمام به مقام قهرمانی مسابقات كشتی آزاد اروپا رسید.

او این با در وزن 79 كیلوگرم به روی تشك گام نهاد و پس از دو پیروزی با ضربه‌فنی و شكست گرونبرگ از سوئد با امتیاز صاحب گردن‌آویز طلا شد.

آخرین میدانی كه یاشار دوغو در آن حاضر شد، رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 1951 بود كه در شهر هلسینكی فنلاند برگزار شد.

این بار او در وزن 87 كیلوگرم به مصاف حریفان رفت و با اینكه 38 سال سن داشت با شكست دادن سپونن از فنلاند، پالم از سوئد (كه سال بعد قهرمان المپیك شد)، عباس زندی از ایران (كه در سال 1954 قهرمان جهان شد) و ماكس لیچراز آلمان در صدر كشتی جهان قرار گرفت تا با كارنامه‌ای درخشان به دوران قهرمانی خود پایان دهد.

پس از وداع با دنیای قهرمانی یاشار به جمع مربیان تیم ملی تركیه پیوست و با جلال آتیك این تیم را در المپیك 1956 ملبورن هدایت نمود. یاشار دوغو در سال 1961 ناگهان درگذشت ولی همواره به عنوان سمبل كشتی این كشور جاودان ماند. به یاد او هر ساله تورنمنتی بین‌المللی در تركیه برگزار می‌گردد كه اعتباری جهانی دارد.

فدراسیون كشتی تركیه در یادبود این كشتی گیر همه ساله رقابتهایی را با نام جام یاشار دوغو با دعوت از كشتی گیران كشورهای مختلف برگزار می كند.

كشتی گیران ایران از فردا در استانبول تركیه به روی تشك می روند

چهل و دومین دوره این مسابقات از امروز شنبه با شركت كشتی گیران 20 كشور از جمله ایران در شهر استانبول این كشور آغاز می شود.

«حمزه یرلی كایا» رییس فدراسیون كشتی تركیه، در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: چهل و دومین دوره مسابقات بین المللی كشتی آزاد جام «یاشار دوغو» در حالی با شركت 20 تیم در شهر استانبول برگزار می شود كه در سال های نخستین این مسابقات ، فقط هفت تا هشت تیم در این پیكارها شركت می كردند.

وی افزود: ما تلاش داریم در سال های آینده این مسابقات بین المللی را با شركت كشتی گیران 30 تا 35 كشور جهان برگزار كنیم.

رییس فدراسیون كشتی تركیه با اشاره به جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی كشتی آزاد این كشور افزود: اعضای تیم ملی كشتی آزاد تركیه را كشتی گیران جوان تشكیل می دهند و ما با این كشتی گیران جوان در مسابقه های كشتی قهرمانی سال 2014 بزرگسالان اروپا و جهان شركت خواهیم كرد.

یرلی كایا در ادامه گفت: هدف از جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی كشتی آزاد تركیه، حضور قدرتمند در رقابت های كشتی بازی های المپیك 2016 و 2020 است.

وی گفت: ما در این اندیشه هستیم كه كشتی تركیه را به روزهای اوج گذشته خود بازگردانیم و به همین علت به كشتی گیران جوان بهای لازم را داده ایم.

رییس فدراسیون كشتی تركیه به تنبیهات در نظر گرفته برای كشتی گیرانی كه از مواد نیروزا استفاده كنند، اشاره كرد و گفت: برای ریشه كن كردن دوپینگ در این رشته ورزشی، تمهیدات لازم را اندیشیده ایم و با كشتی گیران خاطی به شدت برخورد خواهیم كرد.

تیم منتخب كشتی آزاد ایران با تركیب ذیل در این مسابقه ها شركت می كند:

70 كیلوگرم: پیمان یاراحمدی (لرستان)

74 كیلوگرم: مصطفی قیاسی (آذربایجان شرقی) و مرتضی رضایی قلعه (مازندران)

86 كیلوگرم: جلال زمان و محمدجواد ابراهیمی (مازندران) و علیرضا كریمی (البرز)

125 كیلوگرم: كمیل قاسمی و عبدالله قمی (مازندران)

همراهان:

سرمربی: رسول خادم

مربیان: غلامرضا محمدی (لرستان)، محمد طلایی (اصفهان) و نادر صدیقی (مازندران)

پزشك: دكتر داوود آزادبخت

داور: محمدرضا ستوده

سرپرست: پرویز عالی

خاورم. ** 2010 ** 230

سرخط اخبار جهان