جای سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی در جشنواره فجر خالی است

تهران- ایرنا- كارگردان پیشكسوت سینما و تلویزیون درمورد رشد آثار اقتباسی در تولیدات سینمایی كشور و حضور چند اثر از این گونه در جشنواره سی و دوم فیلم فجر گفت: جای سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی در این رویداد خالی است.

یدالله صمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، جریان تولید آثار سینمایی بر اساس فیلمنامه های اقتباسی را در جهان روندی كاملا آشنا و حرفه ای و دارای جایگاه بالایی دانست و تصریح كرد متاسفانه با وجود منابع متعدد ادبی، فرهنگی، تاریخی و نمایشی كه در تاریخ فرهنگی كشورمان از دیرباز تا دوران معاصر وجود داشته و دارد، كمتر شاهد روند اقتباس آثار سینمایی از این دست آثار هستیم.

كارگردان فیلم اتوبوس با بیان آنكه در سینمای هالیوود به عنوان یكی از قطب های بزرگ هنر - صنعت سینما در جهان در طی یك سال، نیمی از آثار تولید شده از فیلمنامه های اقتباسی بهره می گیرند گفت: كار مطالعاتی و پژوهشی زمان بر، اشراف بر دو حوزه ادبیات و فیلمنامه نویسی به شكل توامان و هزینه كم دستمزد یك فیلمنامه نویس در ایران باعث شده تا نویسندگان آثار سینمایی و تلویزیونی ما كمتر میل و رغبتی برای تولید آثار اقتباسی در حوزه هنر هفتم داشته باشند.

نویسنده و كارگردان شوق پرواز كه متن فیلمنامه این سریال را از زندگی عباس بابایی یكی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقتباس كرده است گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر روند تولید آثار اقتباسی در بین تولیدات سینمایی كشور افزایش یافته است؛ هر چند تعداد آن شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد اما همین تعداد در قیاس با ادوار پیشین كه در مقابل آثار اقتباسی در سینما عدد صفر قرار داده می شد نشان دهنده گام و حركتی رو به جلو است.

كارگردان فیلم ایستگاه، تولید آثار سینمایی اقتباسی از ادبیات به ویژه آن دسته از آثاری كه برای مخاطبان آشنایی بیشتری دارد را در جذب تماشاگران و ارتقای چرخه اقتصاد سینما بسیار موثر دانست و تصریح كرد خوشبختانه با وجود محدود بودن آثار اقتباسی در سینمای ایران؛ اما همان آثار معدود نیز توسط هنرمندان بزرگی چون داریوش مهرجویی یا كیومرث پوراحمد تولید شده اند كه توفیق این دست از هنرمندان زمینه اقبال دیگر نویسندگان جوان سینمای ایران را برای ام گذاشتن در این حوزه با خود به همراه داشته است.

كارگردان فیلم های ساوالان، سارای و بانوی من یادآور شد: یكی دیگر از راه های تشویق فیلمنامه نویسان برای اقتباس از آثار ادبی، تاریخی و هنری موجود در كشور اختصاص جایزه ای چون سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در جشنواره فیلم فجر است كه متاسفانه به آن توجهی نشده است و جای آن در این رخداد بین المللی خالی است.

یدالله صمدی با ساخت فیلم مردی كه زیاد می دانست به عنوان نخستین اثر سینمایی خود در سال 1363 توانست سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را از جشنواره فیلم فجر دریافت كند.

كلانتری غیرانتفاعی، معجزه خنده،‌ آپارتمان شماره 13، دو نفر و نصفی، شهرآشوب و بانوی من از دیگر فیلم ‌های اكران شده صمدی هستند.

این فیلمساز همچنین از سال 1377 تا 1380 مدیرعامل خانه سینما بود در دوره‌های هفدهم و سی ‌ام جشنواره فیلم فجر نیز داوری بخش مسابقه سینمای ایران را بر عهده داشت.

فراهنگ(4)**9266**1588

سرخط اخبار فرهنگ