۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۱۹
کد خبر: 81027350
T T
۰ نفر
سفر وزیرخارجه سوئد به ایران نقطه عطف مهمی در روابط دو كشور است

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در استكهلم معتقد است كه سفر جاری وزیر امور خارجه سوئد به تهران نقطه عطف مهمی در روابط دو كشور است و تاثیر مثبتی بر پیشبرد روابط دوجانبه و توسعه همكاری های متقابل خواهد داشت.

'حمیدرضا شاكری نیاسر' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رایزنی میان مقامات بلندپایه ایران و سوئد را برای درك بهتر اوضاع منطقه ای و یافتن راه حل مشترك برای بحران های منطقه ای و بین المللی ضروری خواند و گفت: با توجه به سوابق درخشان روابط ایران و سوئد در ابعاد مختلف و همچنین ظرفیت های منحصر به فرد موجود در روابط دو كشور، من امیدوارم بزودی شاهد بازگشت به دوران طلایی و باشكوه روابط دو كشور باشیم.

'كارل بیلت' وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه سفر خود را به جمهوری اسلامی ایران آغاز كرد. وی به دعوت دكتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان به تهران سفر كرده است.

آقای شاكری گفت: سفر وزیر امورخارجه سوئد به تهران اولین دیدار وزیر خارجه این كشور از ایران پس از سال 2002 می باشد. در سال 2002 خانم 'آنا لیند' وزیر خارجه وقت سوئد به تهران سفر كرد و پس از آن از طرف سوئدی در سطح وزیرخارجه سفری به ایران انجام نشده بود و روابط دو كشور نیز در مقاطع مختلف با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است.

وی افزود: مقامات سوئدی در طول سالهای 2002 تا 2013 (قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در ایران) بر خلاف سیاست برخی از همتایان اروپایی، در تلاش بودند در سیاست اعلامی در موضوع هسته ای از جمله مخالفت با افزایش تحریم ها رفتاری منطقی از خود نشان دهند اما همزمان به عنوان یك عضو اتحادیه اروپا موظف بودند تا مصوبات اتحادیه را در خصوص رعایت تحریم ها به دقت اعمال نمایند.

' به هرحال این سفر در شرایطی صورت می گیرد كه از همان نخستین روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در ایران، وزیر خارجه سوئد از سیاست و رویكرد آقای دكتر روحانی در تعامل با كشورها و حل مشكلات منطقه ای و بین المللی بر مبنای دیپلماسی حمایت كرده است و در این راستا تاكنون دیدارهایی نیز بین وزیران خارجه دو كشور در حاشیه نشست های بین المللی انجام شده و تماس های تلفنی نیز برقرار گردیده است.

سفیر ایران در استكهلم گفت: سفر وزیر امورخارجه سوئد به تهران نیز در چارچوب تقویت روابط و نشان دادن سیاست سوئد در حمایت از سیاست های دولت جدید ایران در عرصه های داخلی و خارجی می باشد كه قرار است دو طرف پیرامون تحولات خاورمیانه اعم از سوریه، موضوع هسته ای، افغانستان، عراق و حقوق بشر گفت و گو كنند.

آقای شاكری افزود: رویكرد سیاست خارجی دولت آقای روحانی در كاهش تنش با غرب و آمریكا و روی آوردن به گفت و گوهای نزدیكتر با حفظ استقلال و حاكمیت، بی شك نقش مهمی در افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیك به تهران داشته است.

'مقامات غربی كه بدنبال استفاده از فرصت برای ترمیم روابط با ایران بودند با افزایش تردد به تهران عزم و سیاست خود را در تقویت نگاه جدید دولت ایران در تعامل با غرب نشان می دهند. البته بی شك رقابت برای استفاده از فرصت های اقتصادی در ایران كه بدلیل تحریم ها متوقف شده بود گام اول در روند ترمیم روابط خواهد بود.'

وی اظهارداشت: ظرفیت های مشتركی همچون اعتقاد به حل مشكلات و بحران ها از طریق توسل به دیپلماسی و عدم استفاده از زور، ضرورت استفاده از ظرفیت های سازمانهای بین المللی در حل بحرانها و موضع مثبت سوئد در بحث خلع سلاح و تسلیحات كشتار جمعی می تواند به عنوان متغیرهای مهمی در بهبود روابط دو كشور به حساب آید.

وی گفت: از نظر اقتصادی و صنعتی، سوئد در زمره كشورهای بسیار پیشرفته اروپا محسوب می شود و در منطقه اسكاندیناوی نقش محوری را ایفا می كند. رفاه اجتماعی در سوئد شهرت جهانی دارد. در زمینه حفاظت از محیط زیست و پیشرفتهای علمی شاید بتوان گفت كه رتبه نخست را دارد.

'اقتصاد این كشور بر اساس صادرات كالاهای صنعتی شكل گرفته است و بیش از 60 درصد این صادرات به كشورهای اروپایی انجام می شود. حضور سوئد در صنایع مخابرات و فناوری اطلاعات، نیروگاه برق، صنایع گاز، پتروشیمی، خودروسازی، معدن، صنایع سلولزی، بسته بندی، تجهیزات پزشكی، داروسازی، كشتی سازی و راه سازی در راس همكاری های اقتصادی دو كشور قرار داشته است.'

وی تاكید كرد: تردد مقامات اعضای اتحادیه اروپا به تهران كه در پی توافقنامه هسته ای ایران موسوم به 'برنامه اقدام مشترك' افزایش یافته است، می تواند زمینه را برای باز شدن روابط با اتحادیه و كشورهای عضو آن را فراهم نماید. توافقنامه هسته ای موقت ایران با غرب مقدمات گرم شدن روابط تهران با غرب را فراهم كرد و انگیزه و بهانه لازم را برای رهبران اتحادیه اروپا جهت ایجاد گشایش در مناسبات با ایران ایجاد نمود.

وی افزود: این توافقنامه به زعم غربی ها فرصتی برای بهبود روابط با ایران ایجاد كرد كه نباید آن را از دست داد و دنیای غرب را قانع نموده كه بهتر است در برابر خواسته های ملت ایران زبان گفت و گو و مذاكره را در پیش بگیرد. سفر وزیر خارجه سوئد به تهران نیز در این چارچوب قابل توجیه می باشد.

سفیر كشورمان در مورد وضعیت ایرانیان مقیم سوئد نیز اظهارداشت: در كشور سوئد بیش از 100 هزار ایرانی زندگی می كنند. شمار زیادی از ایرانیان ساكن سوئد را قشر تحصیل كرده و نخبه تشكیل می دهند كه در تقویت روند مخالفت با افزایش تحریم ها علیه ایران نقش مهمی ایفاء كرده اند.

آقای شاكری گفت: تعدادی از ایرانیان مقیم سوئد نیز به مقامات دولتی رسیده و در نظام حزبی و دولتی خدمت می كنند. این افراد به عنوان سفیران فرهنگ و تمدن غنی ایران محسوب می شوند.

اروپام**345