۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶
کد خبر: 81009731
T T
۰ نفر
فعالیت ٣٧ نفتكش غول پیكر در ناوگان صادرات نفت ایران

تهران - ایرنا - مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران گفت: ٣٧ نفتكش غول پیكر در ناوگان صادراتی نفت خام ایران فعالیت می كنند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی، محسن قمصری اظهار داشت: هم اكنون با در نظر گرفتن نفتكش های كوچك و فرآورده، ناوگان حمل و نقل نفتی ایران بیش از ٦٠ كشتی ملكی در اختیار دارد.

سال گذشته ایران با در اختیار داشتن ٤٧ فروند نفتكش ظرفیت جابجایی روزانه ١١ میلیون تن نفت خام را دارا بوده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده با ورود كشتی جدید هم اكنون این ظرفیت در شركت ملی نفتكش ایران افزایش یافته است.

قمصری با بیان این كه، بر اساس اعلام وزارت كشتیرانی هند تمدید بیمه نفتكشهای حامل نفت خام ایران به مقصد هند انجام شده است، گفت: هیچ مشكلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در باره آخرین وضعیت بیمه محموله های نفتی صادر شده به كشور هند، تصریح كرد: اخباری كه به تازگی در این زمینه منتشر شده چیزی جز هیاهوهای تبلیغاتی نبود است.

هدفگذاری شركت ملی نفتكش ایران در این زمینه افزایش ظرفیت ناوگان نفتكش های به مرز یك میلیارد بشكه است، با در نظر گرفتن میزان صادرات نفت ایران به حجم سه میلیون بشكه در روز، ایران با رسیدن به این ظرفیت توان پاسخگویی به ٧٠ درصد صادرات نفت خام خود را خواهد داشت. در شرایط غیر تحریمی نفتكش های ایرانی در آب های ٥٠ كشور جهان تردد می كنند كه بسیاری از این ترددها در مبدا و مقصدی غیر از ایران انجام می شود.

هند محموله های نفت خام ایران را به وسیله نفتكش های ایرانی دریافت می كند و صادرات كالاهای غیر نفتی و صنعتی با كشتی های خطوط كشتیرانی حافظ دریا و خطوط كشتیرانی سفیران پیام دریا انجام می شود.

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی وزارت بازرگانی هند، هند در سال مالی ٢٠١٣-٢٠١٢ حدود ١١ میلیارد و ٥٩٠ میلیون دلار محموله های نفتی از ایران خریداری كرده است.

اقتصام(1)**2022**1594