جدول زمانی آزادسازی اموال بلوكه شده ایران/ اكسید ماهانه 15 كیلو اورانیوم 20درصد/رقیق سازی در 3 ماه

تهران -ایرنا-عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با اعلام جدول زمانبندی آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از اموال بلوكه شده ایران در 8 قسط اظهار داشت: تا 15 اسفند امسال یك میلیارد و 550 میلیون دلار از مبالغ بلوكه شده ایران آزاد و به حساب بانك مركزی واریز می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در گفت و گوی اختصاصی با سردبیران، دبیران و خبرنگاران ایرنا افزود: در گام نخست توافق ژنو قرار است دو اتفاق رخ دهد .اتفاق نخست اینكه دو طرف از جایگاهی كه دارند جلوتر نمی روند یعنی طرف آمریكایی تحریم ها را تشدید نمی كند و ما هم برنامه هسته ای خود را از آنچه هست به لحاظ كمی گسترش نمی دهیم.



*** سانتریفیوژ جدید نصب نمی شود

وی با تاكید بر اینكه فعالیت های كیفی مثل تحقیق و پژوهش ادامه دارد، تصریح كرد: این به معنی توقف نیست چون دستگاه هایی كه برای غنی سازی فعالیت می كردند به فعالیت خود ادامه می دهند و تنها گسترش پیدا نمی كند یعنی سانتریفیوژ جدید نصب نمی شود.



*** جلوی لایحه سنای آمریكا گرفته می شود

عراقچی گفت: در مقابل هم، طرف غربی نباید تحریم ها را جلوتر ببرد كه نمونه این كار لایحه سنای آمریكاست كه جلوی آن گرفته می شود و اوباما هم تا مرز تهدید كنگره پیش رفته است كه تا پیش از این، چنین اتفاق مشابهی نیفتاده است چرا كه اوباما می داند وضع هر تحریم جدید به معنی برهم خوردن توافق است.



*** ایران 2 گام و طرف مقابل 7 تا 8 گام اجرا می كند

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای اظهار داشت: اتفاق دوم این است كه هر كدام از دو طرف مذاكره گام هایی باید بردارند. دراین بخش ایران دو گام و طرف مقابل باید نزدیك به 7 تا 8 مورد را اجرایی كند.

عراقچی افزود: یكی از اقدامات ایران تعلیق غنی سازی 20 درصد است و دیگری كه به معنی بازگشت است، تبدیل مواد 20 درصد به اكسید و رقیق كردن آنها است. یعنی وقتی رقیق می شود به 3 و نیم درصد تبدیل می شود كه به مواد اولیه بازمی گردد و یا اكسید می شود كه برای سوخت راكتور تهران استفاده می شود؛ بنابراین از بین نخواهد رفت.



*** عقب گردی رخ نمی دهد/ آزادسازی تجارت قانونی با اروپا به میزان مجاز

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه نگرانی غرب از این است كه وقتی غنی سازی 20 درصد داشته باشیم احتمال افزایش داشتن آن تا 90 درصد هم خواهد بود، گفت: در سایر این موارد آنچه كه در متن توافق آمده جلوگیری از پیشرفت است و هیچ عقب گردی رخ نمی دهد.

عراقچی گفت: درمقابل آنها تحریم های نفتی، پتروشیمی، خودرو، تجارت طلا و فلزات و بخشی از تحریم های هوایی را متوقف می كنند. تجارت قانونی با اروپا هم به میزان مجاز آزاد می شود و درنهایت 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوكه شده ایران آزاد می شود.



*** 10 میلیارد دلار تجارت دارویی و غذایی در 6 ماه

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران تصریح كرد: البته به باور من مهمترین اقدامی كه انجام می شود این است كه كانالی بانكی برای خرید كالاهای غیرتحریمی مثل غذا، دارو و وسایل پزشكی باز می شود كه از آن طریق می توان در حدود 10 میلیارد دلار تجارت در 6 ماه داشته باشیم و این رقمی است كه آمریكایی ها در محاسبات خود نمی آورند و حقه آنها در مقابل كنگره است.



***روز اول مبالغ را آزاد می كردند ما نیز همان روز تعهدات را انجام می دادیم

عراقچی اظهار داشت: اقداماتی كه دو طرف باید انجام دهند همه به جز دو مورد ظرف روز نخست 20 ژانویه (30 دی ماه ) انجام می شود.از این دو مورد، یكی مربوط به آزاد شدن 4.2 میلیارد دلار اموال بلوكه شده ایران ناشی از درآمد نفتی است كه فوری انجام نمی شود؛در مقابل نیز رقیق شدن اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد.

وی افزود: طرف مذاكره كننده ابتدا اعلام كرده بود كه این رقم را در طول 6 قسط پرداخت می كند و در مقابل ما نیز متعهد می شدیم كه مواد را در طول 6 ماه اكسید و رقیق كنیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه اصل براین است كه همه تعهدات متعادل و متناسب باشد، توضیح داد: در واقع اگر آنها پرداخت این مبلغ را در روز نخست انجام می دادند، ما هم تعهدات خود را روز نخست انجام می دادیم. بنابراین تعادل در اقدامات برای ما بیش از همه اهمیت داشت.

عراقچی گفت: یكی از موارد اختلافی كه باعث طولانی شدن توافقات كارشناسی و دیدار هفته گذشته من با خانم هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد، همین مورد بود كه درنهایت فرمولی مشخص شد كه مورد پذیرش ما قرار گرفت.



*** هر ماه 15 كیلو اورانیوم 20 را اكسید می كنیم/ رقیق سازی در 3 ماه

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران تصریح كرد: براساس توافقات جلسه آخر، قرار شد طرف مقابل مبالغ بلوكه شده ایران را در 8 قسط پرداخت كند و ما هم در مقابل اكسید كردن مواد غنی شده را در 6 ماه و هر ماه 15 كیلو گرم انجام دهیم و رقیق سازی را نیز در سه ماه انجام دهیم.



*** جدول زمانی پرداخت 8 قسط

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر چه زمان پرداخت مبالغ بلوكه شده ایران در هشت قسط تعیین شد اما تاریخ پرداخت ها نزدیك تر شد و دو قسط از این تعهدات به سه ماه نخست اضافه شد.

عراقچی درباره زمان دقیق هشت قسط تعیین شده اموال بلوكه شده ایران كه آزاد خواهد شد، گفت: نخستین قسط در اول فوریه (12 بهمن) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط دوم در اول مارس (10 اسفند) به مبلغ 450 میلیون دلار، قسط سوم در 7 مارس (16 اسفند )به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط چهارم در 10 آوریل (21 فروردین 93) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط پنجم 15 آوریل (26 فروردین)450 میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های 14 می (24 اردیبهشت)، 17 ژوئن (27 خرداد ) و 20 جولای - ژوئیه (20 تیر 93) هر یك به مبلغ 550 میلیون دلار پرداخت خواهد شد كه در مجموع 4.2 میلیارد دلار از اموال بلوكه شده ایران آزاد می شود.



*** آزاد سازی یك میلیارد و 550 میلیون دلار تا 15 اسفند

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: در واقع، تا پایان امسال یعنی 15 اسفند، یك میلیارد و 550 میلیون دلار از مبالغ بلوكه شده ایران آزاد و به حساب بانك مركزی واریز خواهد شد كه بانك مركزی هر خریدی را می تواند با آن انجام دهد.



*** تسهیل كانال خرید اقلام دارویی و غذایی

عراقچی اظهار داشت: در كنار این مبلغ، ایران 9 تا 10 میلیارد دلار می تواند دست به خرید اقلام دارویی و غذایی بزند كه كانال آن ایجاد شده است و به امید خدا به راحتی انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: البته علاوه براین مبالغ، موارد دیگری چون 400 میلیون دلار برای دانشجویان ایرانی خارج از كشور، هزینه های درمان و سهم ایران از سازمان های بین المللی نیز پرداخت خواهد شد.



*** فدراسیون فوتبال پیگیر آزادسازی اموال بلوكه شده در این زمینه باشد

عراقچی در پاسخ به این سوال كه آیا آزاد سازی اموال بلوكه شده ایران شامل پول های بلوكه شده در زمینه فوتبال نیز می شود، اظهار داشت: به محض اینكه این كانال پرداختی راه اندازی شد، فدراسیون فوتبال باید پیگیری و تلاش كند كه از این مسیر درآمدها را آزاد كند.



*** كارخانه سوخت 3 و نیم درصد تكمیل نشده است

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اكسید كردن مواد یو اف 6 جدیدا غنی شده تا سطح 5 درصد نیز طی 6 ماه گفت: ما پیش از این حتی مدتی قبل از توافق ژنو به آژانس اعلام كردیم كه یك كارخانه تولید سوخت 3 و نیم درصد راه اندازی می كنیم كه مواد غنی شده 3 و نیم درصدی آن را به اكسید تبدیل می كنیم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در پاسخ به اینكه آیا این كارخانه تكمیل شده است، گفت: این كارخانه هنوز تكمیل نشده است و یكی از بندهای توافق ژنو این است كه وقتی كارخانه شروع به كار كرد ایران طبق برنامه 3 و نیم درصد جدیدا غنی شده خود را به اكسید می تواند تبدیل كند و همه مواد تولید شده این مدت می تواند براساس برنامه ایران ادامه پیدا كند.

وی درباره دلایل ایران برای تبدیل اكسید كردن مواد 3 و نیم درصد غنی سازی شده این كارخانه اظهار داشت: به خاطر اینكه ما چرخه سوخت را كامل كردیم و می خواهیم از مواد 3 ونیم درصد سوخت بگیریم.

عراقچی در عین حال گفت: به طور كلی مواد 3و نیم درصد یا 20 درصد و بیشتر به صورت اورانیوم خالص برای ما كارایی ندارد. بنابراین یا باید تبدیل به سوخت هسته ای یا بمب اتم شود كه برای تولید و استفاده از بمب ما فتوا داریم و نمی خواهیم هم كه سلاح هسته ای داشته باشیم اما خواهان دست یابی به چرخه سوخت بودیم كه به آن رسیده ایم و امروز با افتخار اعلام می كنیم كه چرخه سوخت هسته ای ایران كامل شده است .

وی ادامه داد: درواقع ایران هم به لحاظ دانش و مواد اولیه و هم به لحاظ تجهیزات توانسته است به این دانش دست یابد و این دستاورد دانشمندان و خون شهدای عزیزی است كه دراین زمینه ریخته شده است.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان اضافه كرد: عوامل موفقیت ایران در توافقات هسته ای، حاصل دست پر بودن ما در زمینه تخصص و دانش هسته ای است، برخلاف اینكه آمریكا ادعا می كند ایران به خاطر فشار تحریم ها وارد مذاكره شده است.دقیقا دست ما در برنامه هسته ای پربود. ما به آنچه كه می خواستیم رسیدیم.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اظهار داشت: حماسه سیاسی 24 خرداد نیز باعث شد، آن انرژی عظیمی براثر مشاركت مردم در انتخابات آزاد شود و همه اینها آن نیرویی بود پشت سر تیم مذاكره كننده بود كه ما را قادر به مذاكره كرد.



*** با بازرسی مشكل نداریم/ با سوء استفاده از بازرسی ها مشكل داریم

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره احتمال سوء استفاده از توصیف ساختمانهای تاسیسات و اطلاعات هسته ای ایران نیز اظهار داشت: ما باید ظرف سه ماه این كار را انجام دهیم و آن اطلاعاتی است كه باید جمع آوری شود.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: بخشی از توافقات ژنو این است كه جمهوری اسلامی ایران نظارت بیشتری بر برنامه خودش را می پذیرد كه این نظارت بیشتر هم در آنجا تعریف شده است.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: من بارها توضیح داده ام كه با نظارت بیشتر در برنامه هسته ای مان مشكلی نداریم چرا كه ما می دانیم دنبال بمب و سلاح هسته ای نیستیم و هیچ چیز مخفی هم در برنامه هسته ای خود نداریم؛ بنابراین هرچقدر كه می خواهند بیایند نظارت و بازرسی كنند ولی با سوء استفاده از بازرسی مشكل داریم یعنی اینكه به اسم بازرسی كار دیگری بكنند كه مشكل ما این است.

وی ادامه داد: اگر مطمئن شویم كه در بازرسی ها هدف جاسوسی و شناسایی دانشمندان ما وجود ندارد با نفس بازرسی هیچ مشكلی نداریم و در مواردی هم كه در توافقنامه ژنو قبول كردیم كه اینها نظارت بیشتری داشته باشند همه این موارد را با نهادهای مربوطه كنترل و هماهنگ كردیم كه هیچ ضرری برای ما نداشته باشد و نخواهد هم داشت.

عراقچی تصریح كرد: بعضی از دسترسی هایی هم كه آنجا پیش بینی شده كه داده شود مثلا دسترسی به كارخانه تولید سانتریفیوژ است كه اگر دقت كرده باشید اصطلاح فنی كه آنجا به كار برده شده managed access یعنی «دسترسی مدیریت شده» است.

وی ادامه داد: دسترسی مدیریت شده یعنی شما می توانید به نحوی دسترسی بدهید كه همه نگرانی ها رفع شده باشد مثلا می توانید همه افراد و دانشمندان را در موقع بازرسی ها خارج كنید كه آنها را نبینند و یا چیزهایی را كه مربوط به بازرسی نیست بپوشانید.



*** گام نهایی بر بحران، نقطه پایان می گذارد

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه مذاكرات برای توافق نهایی میان ایران و 1+5 دقیقا از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: قرار بر این بود كه وقتی گام اول اجرایی شد (20 ژانویه) در فاصله كوتاهی كه تقریبا دو یا سه هفته است مذاكرات مربوط به گام نهایی را شروع كنیم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای تصریح كرد: گام نهایی كه در توافق ژنو آمده، راه حلی است كه تمام مسایل را روشن می كند و بر موضوع هسته ای یا همان بحران، نقطه پایان می گذارد.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: مشخصه های این گام نهایی در توافقنامه ژنو آمده است و اصرار ما هم بود چون برای ما خیلی مهم بود كه تا وقتی ندانیم آخر كار به چه شكلی است، هیچ گامی برنداریم.



*** تجربه سال 91 این بود كه صحبت درباره گام اول فقط كفایت نمی كند

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای با بیان این كه اولین بار سیاست گام به گام در مذاكرات استانبول در فروردین سال 1391 مطرح شد، گفت: این سیاست مورد پذیرش طرفین هم قرار گرفت؛ بعد در مورد گام اول دوباره اختلاف پیش آمد و نتوانستیم گام اول را تعریف كنیم و برداریم.

وی یادآور شد: یكی از تجربیاتی كه در سال 91 بدست آوردیم این است كه فقط صحبت و تصمیم در مورد گام اول كفایت نمی كند و حتی گام آخر هم باید مشخص شود. شاید گام های میانی را بتوانیم صحبت كنیم.



*** گام آخر دوره زمانی دارد/درباره دوره زمانی آن مذاكره می كنیم

عراقچی با بیان اینكه شما وقتی می توانید گام اول را بردارید كه مطمئن باشید گام آخر كجاست، گفت: به تعبیر من اگر آن طرف در ذهنش در گام آخر قرار است برود به یك نقطه و ما در ذهنمان این است كه برویم به نقطه ای دیگر، بهتر است كه گام اول را اصلا بر نداریم چرا كه اول باید مطمئن شویم كه هدف و مسیر یكی است.

وی تصریح كرد: بنابراین ما اصرار كردیم كه تكلیف گام آخر و مشخصه هایش باید از همین الان روشن باشد.

این عضو ارشد مذاكره كننده تیم هسته ای كشورمان ادامه داد: همان طور كه می دانید در متن توافقنامه آمده است كه مثلا در گام آخر غنی سازی هست و این هم مورد تاكید ما بوده است.

وی یادآور شد: در گام اول غنی سازی هست و ایران غنی سازی خودش را ادامه می دهد و درگام آخر هم گفته ایم كه از همین الان باید بگویید كه وقتی به آخر مسیر هم می رسیم، غنی سازی ایران كماكان هست و این را هم گفته اند. اینكه وقتی به گام آخر می رسیم، تحریمی نیست و تحریم ها برداشته می شود و بعد شروع به طی این مسیر تا گام آخر كنیم.

عراقچی اضافه كرد: از الان باید بگویید كه گام آخر اگر هر شكلی هم دارد، محدود است و دوره زمانی دارد و هیچ چیزی ابدی نیست كه گفته شده است گام آخر دوره زمانی خواهد داشت. البته اینكه دوره اش چقدر است را باید در مذاكرات گام آخر مشخص كنیم و این طور نیست كه تصمیم بگیریم برای چیزی تا ابد.



*** پروتكل الحاقی منوط به تصمیم مجلس است

این عضو ارشد مذاكره كننده تیم هسته ای گفت: از طرف مقابل هم یك سری اعتماد سازی هایی باید صورت بگیرد مثلا پروتكل الحاقی باید تصویب شود كه گفتیم در گام آخر پروتكل الحاقی هست یعنی طرف مقابل هم خیالش برای ادامه مسیر راحت باشد؛ البته تاكید شده و در توافق هم آمده كه در گام آخر پروتكل الحاقی خواهد بود ولی منوط به تصمیم مجلس است.



*** منافع ملی حفظ شود، مجلس هم پروتكل الحاقی را تصویب می كند

عراقچی تاكید كرد: دولت نمی تواند از طرف مجلس قول دهد كه مجلس یك چیزی را تصویب می كند یا نه؟ منوط به تصمیم مجلس است. اگر در گام آخر كه رسیدیم نظر مجلس تامین شده بود كه منافع ملی كشور حفظ شده، پروتكل الحاقی را هم تصویب می كند.



*** مذاكرات برای گام آخر از یك تا یك و نیم ماه دیگر آغاز می شود

عراقچی با بیان این كه گام آخر كلیات و اصولش از الان مشخص شده است، گفت: جزییات و توافقش بستگی به مذاكرات است مذاكراتی كه احتمالا از حدود یك ماه تا یكماه و نیم دیگر آغاز شود چرا كه قرارمان این بود كه وقتی گام اول اجرایی شد، چند هفته بعد از آن مذاكرات گام آخر را شروع كنیم.



*** گام آخر كار بسیار سختی است

وی یادآور شد: البته كار بسیار سختی خواهد بود چرا كه در گام نهایی با موضوعاتی مواجه هستیم كه تصمیم گیری درباره آنها بشدت سخت است و نیم شود درباره رسیدن به توافق از الان حسابی باز كرد.

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان با بیان این كه آقای اوباما پیش بینی كرده كه احتمال توافق در مذاكرات گام نهایی پنجاه پنجاه است و ممكن است برسیم و ممكن است نرسیم، اظهار داشت: به نظر من پنجاه پنجاه هم یك مقدار امیدوارانه است چون گام آخر، كار بسیار سختی است.



*** اولین موضوع مشكل در گام آخر، چند سال بودن توافق است

عراقچی با بیان این كه در مذاكرات گام آخر موضوعاتی مطرح می شود كه تصمیم گیری درباره آن مشكل است، گفت: اولین موضوع همین است كه زمان توافق چند سال باشد. ممكن است آنها یك تعداد سال در ذهنشان باشد و ما یك مقدار كمتر یا بیشتر باشد.



*** مذاكرات گام نهایی نباید بیشتر از یكسال طول بكشد

وی ادامه داد: ولی قرار ما بر این است كه مذاكرات گام نهایی بیشتر از یك سال طول نكشد یعنی وارد مذاكراتی كه بخواهد كش دار و طولانی باشد نخواهیم شد و در سند ژنو هم آمده كه مذاكرت گام نهایی حداكثر برای یكسال است.



*** برای آغاز مذاكرات گام نهایی، ظریف و اشتون دیدار می كنند

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای یادآور شد: برای این كه مذاكرات گام نهایی شروع شود كه عرض كردم احتمالا در فوریه خواهد بود یك ملاقات اولیه بین آقای ظریف و خانم اشتون لازم است كه هماهنگی های اولیه صورت بگیرد.



** احتمال تصمیم گیری در حاشیه مونیخ یا داووس یا در سفر اشتون به تهران

عراقچی ادامه داد: پیگیر هستیم كه این ملاقات بین خانم اشتون و آقای ظریف تنظیم شود كه هنوز شكل آن مشخص نیست البته ممكن است این ملاقات در حاشیه جلسه بین المللی كنفرانس امنیتی مونیخ یا اجلاس داووس باشد شاید هم خانم اشتون تصمیم بگیرند به تهران بیایند.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اضافه كرد: یك دعوت باز از خانم اشتون وجود دارد و ایشان هم با علاقه نسبت به این دعوت برخورد كرده اگر برنامه هایشان تنظیم شو، قصدشان این است كه به تهران بیایند و ما استقبال می كنیم.

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان یادآور شد: به هر صورت حدس بنده این است كه ظرف چند هفته آینده ملاقاتی با خانم اشتون خواهیم داشت و بعد از آن مذاكرات شروع خواهد شد.

عراقچی درباره اینكه خانم اشتون اعلام كرده كه به تهران خواهد آمد؟ گفت: در آخرین صحبتی كه ایشان در كویت كرده ابراز علاقه اش رانسبت به گذشته بیشتر نشان داده است و به هر صورت ما استقبال می كنیم كه ایشان به تهران بیایند و اگر برنامه اش تنظیم نشد به هر حال در حاشیه كنفرانس مونیخ یا داووس این كار صورت بگیرد.



*** هیچ مذاكره ای جز هسته ای با آمریكا نداشته ایم

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینكه آیا در نشست های دو جانبه ایران و آمریكا در حاشیه مذاكرات ایران با گروه 1+5 درباره موضوعاتی غیر از هسته ای مذاكره شده است؟ گفت: با همه اعضای 1+5 و حتی با آمریكایی ها در حاشیه نشست ژنو، مذاكرات دو جانبه مفصلی داشته ایم اما هیچ موضوعی غیر از هسته ای چه در نشست های چند جانبه و چه در نشست های دو جانبه مطرح نشده است؛ نه ما علاقه و اجازه داشتیم و نه صلاح می دانستیم و این موضع كماكان ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه در باره رفت و آمد هیات های پارلمانی و ارتباط آن با مذاكرات هسته ای نیز افزود: این كه هیات های پارلمانی بیایند یا نیایند اینها در موضوعات روابط دو جانبه ما با كشورهای اروپایی هست و بعضی هیات ها آمده اند و بعضی ها هم ممكن است در آینده بیایند كه به مذاكرات هسته ای ما با گروه 1+5 ارتباطی ندارد.



***از تشكیل هیات نظارت استقبال می كنیم

این عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره موضوع هیات نظارت بر تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: از تشكیل هیات نظارت استقبال می كنیم. اگر هر نهادی كه این اختیار را دارد یا این اختیار به آن داده می شود بیاید بر كار ما نظارت كند، از آن استقبال می كنیم.

دیپلمات كهنه كار جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بنده شخصا خیلی هم مشتاق هستم كه این كار انجام شود كه از نزدیك ببیند كه چه می گذرد چرا كه ما خودمان نمی توانیم بیاییم مثلا در این سفر اخیر به ژنو و مذاكره با خانم اشمیت بگوییم كه چند ساعت و چگونه مذاكره كردیم. ای كاش همه اینها نظارت كه هیچ،همه اش فیلمبرداری شود و روزی هم پخش شود كه مردم ببینند چگونه مذاكره شده و چه سختی و زحمتی دارد.

عراقچی گفت: ما از نظارت هیچ نگرانی نداریم، خودم استقبال می كنم برای این كه كار ما را روشن می كند ولی این كه تیمی به نام نظارت بر مذاكرات هسته ای تشكیل شده باشد اطلاعی ندارم. از نظر ما همان روالی كه بوده كماكان ادامه دارد.



*** شورای عالی امنیت ملی مسوول پرونده هسته ای است و خودش هم نظارت می كند

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای تصریح كرد: شورای عالی امنیت ملی مسول پرونده هسته ای است. بحث ها و تصمیم گیری ها آنجا انجام می شود و خود آنها نیز نظارت می كنند.



*** نمی شد ضعیف تر از این با قطعنامه ها برخورد كرد

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری گفت: بالاخره غرب خواست خود را كنار گذاشته و حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت می شناسد و در مقابل از ایران می خواهد كه غنی سازی 20 درصد را تعلیق كند و اطمینان می دهد كه به هر راه حلی كه رسیدیم ،غنی سازی ایران در آن لحاظ می شود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: این به معنی این است كه قطعنامه های آنها شكست خورده است؛ یعنی سیاست غنی سازی صفر درصد آنها شكست خورد اما عده ای انتقاد می كنند كه چرا از عبارت «بررسی كردن تحریم ها» استفاده شده است.در حالیكه ضعیف تر از این موارد نمی شد انتظار داشت كه با قطعنامه ها برخورد شود.



*** از مذاكره با 31 كشور سربلند بیرون آمدیم

وی تصریح كرد: در حالیكه این گفته كه در گام های بعدی به قطعنامه ها رسیدگی می كنیم به معنی برخورد ضعیف و سست با قطعنامه های پیشین است. این نشان دهنده اراده ملت است؛ نتیجه این اقدام قدرت منطقه ای و شاید فرامنطقه ای شدن است. چرا كه از یك بحران با 6 كشور قدرتمند دنیا سربلند بیرون آمدیم . عراقچی اضافه كرد: البته تنها 6 كشور نبودند وقتی اشتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاكره حضور دارد به معنی این است كه طرف مذاكره كننده ایران 28 كشور اروپایی ،آمریكا و چین و روسیه طرف مذاكره بودیم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اظهار داشت: قدرت ایران به این اراده اش است، كه می تواند درمقابل قدرت های خارجی بایستد و حرف خود را تحمیل كند.به هر حال روشن است كه برای رسیدن به دستاوردهای مورد نظر خود باید امتیازاتی هم بدهیم كه این ایراد نیست،اصل مذاكره است.



*** توافق ژنو به ثبات و آرامش منطقه كمك می كند

عراقچی درباره نقش عربستان بعد از فروپاشی مصر و لیبی در منطقه گفت: واقعیت این است كه توافق ژنو به ثبات و آرامش منطقه كمك می كند و ما انتظار داریم كه كشورهای منطقه این نكته را به خوبی درك كنند. وی افزود: توافق ژنو در جهت صلح و ثبات منطقه است و یكی ازموضوع تنش زا در منطقه را به سمت حل وفصل می برد و قطعا به نفع آرامش منطقه خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان روابط دوستانه با كشورهای منطقه بوده و سیاست ما كماكان همین هم است.دكتر ظریف هم همواره اعلام آمادگی كرده كه با عربستان در جهت حل سوتفاهم ها و سوبرداشت ها حركت كنند.

وی ایران و عربستان را دو كشور مهم جهان اسلام و منطقه توصیف كرد و افزود: البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت كه اختلاف نظرهایی در خصوص مسائل منطقه وجود دارد اما به طور قطع رسیدن به توافق و همكاری برای برقراری صلح و ثبات منطقه به نفع هر دو كشور است.



*** قطعا اجماع داخلی وجود دارد

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درخصوص وجود اجماع در داخل ایران برای رسیدن به توافق نهایی با گروه 1+5 گفت: به طور قطع جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای است ما كاملا جدی و با عزم راسخ در مذاكرات حاضر می شویم.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای افزود: اینكه موضوعات دشوار و حساس است، روند آن را طولانی و سخت می كند و طبیعی است كه دشمنان و مخالفانی در داخل و خارج از منطقه نیز داشته باشد.



*** كنگره بازی را به هم بزند ما ضرر نكرده ایم بلكه 1+5 شكست می خورد

این عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران در مورد طرح مجلس سنای آمریكا گفت: اگر كنگره بازی را به هم بزند ما ضرر نكرده ایم چرا كه به موضع اولمان برمی گردیم و تقصیر شكست مذاكرات بر گردن كنگره می افتد.

وی ادامه داد: آقای اوباما به آنها هشدار داده است كه در این صورت ما متحدان خود را از دست می دهیم و در اصل گروه 1+5 شكست می خورد. آنها می گویند كه ایران پای میزه مذاكره آمد و حسن نیت نشان داد و توافق هم كرد و این كنگره بود كه بازی را بهم زد و تقصیر گردن ایران نیست.

عراقچی یادآور شد: آنها با این كار نمی توانند تحریم ها را بیش از این افزایش دهند و اجماع آنها شكست می خورد و در مجموع جمهوری اسلامی ایران ضرر كه نمی كند نفع هم می برد و صداقت جمهوری اسلامی ایران و عدم صداقت طرف آمریكایی مشخص می شود. اگر هم كنگره با این اقدام خود در صدد فراهم كردن زمینه فشار به ایران در طول مذاكرات گام نهایی است بنده با قاطعیت عرض می كنم كه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت فشار مذاكره نخواهد كرد. این سیاستی شكست خورده است كه قبلا هم امتحان كرده و با پاسخ محكم مردم ایران مواجه شده اند.



*** در گذشته موعد توافق فرا نرسیده بود

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه چرا تیم مذاكره كننده هسته ای در دولت قبلی در مذاكرات نتوانست به توافق دست یابد گفت: به این سوال می توان اینگونه جواب داد كه در آن زمان هنوز موعد توافق فرا نرسیده بود. در واقع می توان گفت شرایط پخته تر شد تا زمینه برای انجام مذاكره فراهم شد.

عراقچی افزود: در عین حال تغییر رویكرد هم مهم بود.در واقع ما رویكرد را از بازی برد –باخت به بازی برد- برد تبدیل كردیم.



***وقتی قبول كردیم وارد بده بستان سیاسی شویم، قواعد بازی تغییر كرد

عراقچی یادآور شد: وقتی قبول كردیم كه وارد بازی «برد-برد» و بده بستان سیاسی شویم تا به هدف اصلی كه حق غنی سازی است دست یابیم و در مقابل هم اعتماد سازی كنیم، دراین زمان بود كه قواعد بازی تغییر كرد و به سمت موفق شدن و به نتیجه رسیدن رفت.

وی همچنین چگونگی دست یابی به بازی «برد- برد» در مذاكرات هسته ای ایران را تشریح كرد وگفت: برخی انتقاداتی به این اصطلاح وارد كرده اند،مثلا اینكه برای بردن باید به طرف مقابل امتیاز داد و ایران چگونه این كار را كرده است.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان اضافه كرد: در واقع آنچه كه به عنوان امتیاز به طرف مقابل داده شد، نمی توان از آن با عنوان امتیاز یاد كرد.برای رسیدن به این موضوع باید دانست كه ایران زمانی برنده باز ی خواهد بود كه برنامه هسته ای خود را داشته باشد و تحریم هم نباشد، ما بیشتر از این چیزی نمی خواستیم.

وی افزود: داشتن برنامه هسته ای ایران بدون تحریم و بدون هیچ دردسر برای ما كافی بود چرا ما كه قصد دست یابی به بمب اتم را نداشتیم.این برای ما برد بود.

عراقچی رفع نگرانی های طرف غربی در زمینه دسترسی ایران به سلاح های هسته ای را مهمترین دغدغه آنها دانست و گفت:ما به آنها گفتیم كه در صورتی كه ایران ثابت نماید كه هیچ برنامه یا قصدی برای دست یابی به بمب اتم ندارد، شما به خواسته خود رسیده اید.چرا كه شما ادعا می كنید كه قصد مقابله با بمب اتم ایران را دارید، حالا اگر ما شرایطی فراهم كنیم كه شما از این بابت مطمئن باشید،با غنی سازی ما نباید مشكلی داشته باشید.



*** «نداشته» خود را به عنوان امتیاز به طرف مقابل دادیم

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیرامورخارجه اضافه كرد: بنابراین ما بمب اتم نداشته خود را به عنوان امتیاز به طرف مذاكره كننده دادیم و در مقابل حق غنی سازی را گرفتیم. بنابراین بازی برد-برد یعنی اینكه ایران غنی سازی را داشته باشد و تحریمی هم نداشته باشد در مقابل سلاحی هم نداشته باشد.

عراقچی ادامه داد: برای اینكه به این بازی برد-برد برسیم یعنی هر دوطرف به خواسته های خود برسند،باید گام به گام برای رسیدن به هدف حركت كنیم.در این مسیر طرف مقابل گام به گام تحریم ها را برمی دارد ما گام به گام اعتمادسازی می كنیم یعنی تضمین می دهیم كه قصدمان دسترسی به بمب اتم نیست.



*** حق وتوی مجلس شورای اسلامی

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره پروتكل الحاقی گفت: پروتكل الحاقی جز گام آخر است.به این معنی كه اگرتحریم ها همه برداشته شد،آخرین مرحله پروتكل الحاقی است كه تصمیم گیری در آن مورد با مجلس است.یعنی مجلس اگر در آخرین گام به این نتیجه رسید كه منافع كشور به طور كامل تامین شده است، پروتكل را تصویب می كند.

عراقچی افزود: اگر هم مجلس احساس كرد كه اقدامات انجام شده به ضرر كشور است، با عدم تصویب پروتكل الحاقی از اجرای تمام بندهای توافق جلوگیری می كند.چرا كه ما بندی در توافقنامه قرار می دهیم كه به معنی همه یا هیچ است.

وی این بند را به معنی حق وتوی مجلس دانست و عنوان كرد: این اصل در گام نهایی به معنی این است كه اگر مجلس موافق نباشد می تواند با عدم تصویب پروتكل الحاقی جلوی كل توافق را بگیرد.

عراقچی با بیان اینكه ما نگران سوء استفاده از بازدید های سرزده هستیم نه خود این بازدیدها تصریح كرد: این طور نیست كه بازدیدهای سرزده قابل مدیریت نباشد. بیش از 70-80 كشور دنیا آن را پذیرفته اند.این گونه نیست كه اسرار نظامی یا هسته ای آنها برملا شده باشد.

وی این بازدیدها را قابل مدیریت دانست و گفت: نگرانی هایی كه در زمینه پروتكل وجود دارد، واقعی ولی تا حد زیادی قابل كنترل است. با این وجود اگر مجلس موافق نبود، آن را تصویب نخواهد كرد.



*** نهاد دیگری جز آژانس را برای نظارت نمی پذیریم

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای برنامه اقدام مشترك نیز توضیح داد: در مواردی كه اجرای این برنامه مشترك مربوط به فعالیت های هسته ای است ،آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان بك نهاد بین المللی بر این بخش نظارت كند.در واقع ما اجازه نمی دهیم كه كارشناسان 1+5 برفعالیت های ما نظارت داشته باشند.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: مثلا در بخشی كه ما باید 20 درصد را تعلیق كنیم ،اینكه چه كسی باید براین امرنظارت كند، تنها می تواند بازرسان و ناظران آژانس باشد.ما هیچ نهاد دیگری جز آژانس را برای نظارت راه نمی دهیم.

وی گفت: اما اینكه چگونه از صحت اقدامات طرف های غربی مطلع شویم به این باز می گردد كه سیر تعلیق تحریمها بدون هیچ مشكل و مانعی انجام شود.به عنوان مثال وقتی محصولات پتروشیمی ما به آسانی صادر شود، مشخص است كه به تعهداتشان عمل كرده اند.



*** در non paper نكته تاریك و پنهانی وجود ندارد

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره «non-paper» توضیح داد: این واژه، اصطلاحی در روابط دیپلماتیك و به معنی غیررسمی و یا شفاهی بودن یك مطلب است.

عراقچی گفت: توافقنامه ژنو متن مشخصی دارد كه منتشر و در دسترس عموم قراردارد اما اینكه این توافق چگونه اجرا شود، نیازمند مذاكرات دیگری بود.به عنوان مثال بحث رقیق شدن 20 درصد و یا پرداخت درآمدهای ایران نیازمند بررسی های كارشناسی بعدی بود، این موارد در توافقنامه قید نشده است.

وی اظهار داشت: درمذاكرات فنی واجرایی برای نحوه اجرایی توافقنامه، كارشناسان به برداشت های مشتركی رسیدند كه از نظر ما غیررسمی است یعنی توافقات شفاهی است چرا كه اگر قرار باشد كتبی باشد باید بر سر تمام واژه ها، اصطلاحات و مسائل بحث و مذاكره كرد. بنابراین؛ این توافقات را شفاهی می دانیم اما بر روی كاغذ با قید « non-paper» آورده می شود.

عراقچی ادامه داد: حال اگر ما بخواهیم آن را منتشر كنیم این به معنی این است كه به آن رسمیت داده ایم.

وی تصریح كرد: اما موارد قید شده دراین بخش محرمانه و پنهان نیست و در اختیار نهادهای ذیربط از جمله مجلس محترم شورای اسلامی قرار داده می شود. وی اضافه كرد: جزئیات و شیوه اجرای آن را همه می دانند و از این جهت هیچ نكته تاریك و مبهمی وجود ندارد. بنابراین به صورت رسمی امكان انتشار ندارد اما غیررسمی محتوای آن روشن است چرا كه باید اجرا شود و همه در اجرا نحوه آن را خواهند دید.

سیام 9173**9157**1058**1572