بهروز غروی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی متخصصان و كارشناسان اساتید دانشگاهی با وزیر راه و شهرسازی، افزود: سالانه حدود 700 هزار تصادف رانندگی در راههای كشور اتفاق می افتد و در این حوادث حدود 20 هزار نفر فوت می كنند و بیش از 250 هزار نفر مجروح می شوند كه این رقم معادل یك درصد جمعیت كشور است.
به گفته مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت طرفداران ایمنی راهها، طی سالهای 81 تا 90 بیش از دو میلیون و 200 هزار خانوار در كشور كه حدود 10 میلیون نفر از جمعیت كشور را تشكیل می دهند با مصدومان ناشی از حوادث رانندگی درگیر بودند.
وی با اشاره به میزان خسارت مالی حوادث رانندگی در كشور افزود: در دهه 80 ، هفت درصد تولید ناخالص داخلی كشور به خسارتهای ناشی از حوادث رانندگی تعلق گرفت، در حالی كه رشد اقتصادی كشور حدود چهار درصد بود و این موضوع نشان داد، حوادث رانندگی عملا به عنوان دشمن خاموش، رشد اقتصادی كشور را بلعیده است.
بهنام امینی استاد دانشگاه گفت: سالانه حدود 20 هزار نفر در جاده های كشور كشته می شوند، در حالی كه با ارایه راهكارهای مناسب می توانیم از فوت 15 هزار نفر آنان جلوگیری كرد.
وی افزود: همه ما در حوادث رانندگی مسئول هستیم و باید با اعمال مدیریت صحیح در برابر مسئولیت های حقوقی پاسخگوی وظایف خود باشیم.
علی خاكساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: آمارها حاكی است كه 50 درصد حوادث رانندگی در درون شهرها اتفاق می افتند و این موضوع نشان می دهد، عوامل دیگری در حوادث رانندگی كشور نقش دارند كه هیچ وقت در آمارهای ارایه شده مورد توجه قرار نمی گیرند.
وی افزود: با این حال به نظر می رسد، آمارهای ارایه شده در زمینه حوادث رانندگی زیاد مورد اعتماد نیستند، زیرا بسیاری از عواملی كه در حوادث رانندگی نقش دارند در این آمارها قید نمی شوند.
فرهاد مهریاری معاون اداره كل ایمنی و حریم راههای سازمان راهداری نیز گفت: اصلاح ساختارهای آموزشی برای كاهش تلفات رانندگی بسیار تاثیرگذار هستند و از این طریق باید بتوانیم با آموزش های مورد نظر ایمنی را در جاده های كشور بیشتر كنیم.
وی تاكید كرد: برای برقراری ایمنی بیشتر در راههای كشور باید در زمان طراحی و احداث راهها رعایت استانداردهای ایمنی راهها مورد توجه جدی قرار گیرد.
محمد بخارایی رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها نیز در این نشست گفت: 70 درصد حوادث رانندگی كشور مربوط به خطاهای انسانی است و باید نهادهای فرهنگی كشور با حساسیت خاصی مردم را در این حوزه آگاه كنند.
وی افزود: در بین 190 كشور جهان، ایران در رتبه 84 حوادث رانندگی قرار دارد و ضروری است فرهنگ سازی خود را در این بخش از دانش آموزان، دانشجویان و رانندگان آغاز كنیم.
وی پیشنهاد كرد: برای استقرار ایمنی در جاده های كشور می بایست مردم به صورت مستقیم درگیر این مساله مهم اجتماعی شود تا بتوانیم در این زمینه به نتایج خوبی برسیم، زیرا عموم مردم در كاهش حوادث رانندگی در كشور بسیار تاثیرگذار هستند.
علیرضا خاوندی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با اشاره به نبود مجتمع های رفاهی در جاده های كشور یادآور شد: وجود مجتمع های رفاهی در راههای مواصلاتی كشور برای ایمنی جاده ها ضروری است تا رانندگان به همراه خانوادههای خود بتواند از این مجتمع ها در زمان خستگی استفاده كنند.
به گفته این استاد دانشگاه زنجان، علاوه بر این در طراحی راههای كشور باید به ایجاد مراكز رفاهی در حاشیه جاده ها توجه شود، زیرا رانندگان به دلیل نبود مكان های مناسب و امن، تنها به فكر رسیدن به مقصد نهایی هستند.
سید حسین میر شفیعی معاون راههای روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است: طی هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حوادث رانندگی در راههای روستایی كشور در مجموع هشت درصد كاهش پیدا كرده است.
وی با بیان آن كه، پلیس راهور در جاده های روستایی آنچنان نقش ندارد، افزود: با این حال طی هشت ماهه سال جاری، 1047 نفر در راههای روستایی كشور بر اثر حوادث ناشی از رانندگی كشته شده اند و ما امیدواریم شاهد كاهش این آمار باشیم.
یادآور می شود كه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی راهكارهای كاهش سوانح و حوادث جاده ای در نشستی با متخصصان، كارشناسان و اساتید دانشگاه های فنی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در پایان این نشست تعدادی از اساتید دانشكده های فنی دانشگاههای صنعتی راهكارهای خود را برای كاهش حوادث و تلفات جاده ای مطرح كردند و مقرر شد برخی از این راهكارها در كمیسیون ایمنی راههای كشور مورد بررسی قرار گرفته و این نشست با حضور متخصصان و كارشناسان حمل و نقل جاده ای با حضور وزیر راه و شهرسازی همچنان تداوم پیدا كند.
اقتصام(5)1108/1594
تهران - ایرنا - مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان این كه، یك سوم تخت بیمارستانهای كشور به مجروحین حوادث رانندگی اختصاص دارد گفت: تلفات جاده ای در كشور دومین عامل مرگ و میر بشمار می رود، در حالی كه در آمارهای جهانی تلفات حوادث رانندگی در رده نهم قرار دارد.