۲۲ دی ۱۳۹۲، ۲۱:۴۴
کد خبر: 80991960
T T
۰ نفر
عراق، كاردار تركيه را احضار كرد

آنكارا- دولت بغداد روز يكشنبه در اعتراض به صادرات نفت از كردستان عراق به بندر جيحان تركيه بدون موافقت دولت مركزي، كاردار تركيه در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري مليت ، حسين شهرستاني معاون نخست وزير عراق در امور انرژي از احضار كاردار تركيه در بغداد خبر داد.

دولت عراق مراتب اعتراض خود را به ' افه جيلان' كاردار سفارت تركيه در بغداد اعلام كرد.

شهرستاني، دولت تركيه را به التزام به توافقنامه هاي امضا شده ميان دو كشور دعوت كرد و گفت: خارج كردن نفت از مرزهاي عراق بدون موافقت دولت، تجاوز به سرمايه نفتي اين كشور به شمار مي آيد، سرمايه اي كه به همه عراقي ها تعلق دارد.

بر اساس اين گزارش ، از سوي ديگر نوري المالكي نخست وزير عراق روز يكشنبه با اعتراض به واردات نفت تركيه از اقليم كردستان عراق بدون كسب اجازه بغداد به شدت از تركيه انتقاد كرد.

وي گفت: دولت عراق مسووليت قانوني اين اقدام را متوجه دولت تركيه مي داند و حق مطالبه زيان ناشي از آن را براي خود محفوظ مي داند.

وزارت نفت عراق روز جمعه ضمن مخالفت با فروش نفت خام اقليم كردستان عراق به تركيه، به شدت نسبت به نقض توافقنامه سه جانبه اعتراض و تهديد كرد تمامي شركت ها و دست اندركاران اين فرايند بازخواست خواهند شد.

هفته گذشته وزارت انرژي تركيه اعلام كرد كه انتقال آزمايشي نقت اقليم به بندر جيهان تركيه آغاز شده است.

خاورم ** 2010*230* 3404