۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۲۳
کد خبر: 80977307
T T
۰ نفر
آيين هاي سنتي 'چق چقه زني' و 'جوش' در نايين برگزار شد

نايين،اصفهان- ايرنا- آيين هاي سنتي و ديرينه 'چق چقي زني' يا 'سنگ زني' و 'جوش' روز پنجشنبه همزمان با آخرين روز ماه صفر در صحن امامزاده سلطان سيد علي(ع) نايين با حضور پرشور عزاداران حسيني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين آيين هرساله همزمان با شهادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) در اين شهرستان برگزار مي شود.

در اين آيين، فرد 'چق چقه زن'، در حالي كه دو قطعه چوب به نام 'چق چقي' را در دست دارد، همزمان با نوحه سرايي مداح اهل بيت(ع) كه وي نيز البته با آهنگ خاص و اشعار سنتي به نوحه خواني مي پردازد، اين چوبها را به هم مي زند.

'چق چقي' بيشتر از جنس چوب گردو در اندازه هاي متفاوت براي سنين مختلف به صورت دايره اي و با قطر 10 تا 20سانتي متر ساخته مي شود.

اين افراد بيشتر با نواي 'كو حسين من' به عزاداري پرداخته و در ريتم هاي مختلف پنج ضرب، چهار ضرب، سه ضرب و دوضرب تند و كند، به 'سنگ زني' يا همان 'چق چقه زني' مي پردازند.

نوحه خواني آيين چق چقي زني به صورت ويژه انجام مي شود و خواندن شعرهاي آن نيز به تمرينات خاصي نياز دارد و هرمداحي توانايي اجراي آن را ندارد و بيشتر شعرهاي آن نيز سنتي است.

همچنين در آيين ديگري با نام 'جوش' عزاداران با حلقه زدن در محوطه امامزاده سلطان سيد علي(ع) نايين و زدن دهل با سبكي خاص و هم آهنگ با اشعاري كه در مظلوميت و مصائب سالار شهيدان خوانده مي‌شود اقدام به عزاداري و جوش و خروش مي كنند.

در اين آيين عزاداران به دو گروه تقسيم مي شوند و دايره وار ايستاده و با فرياد حسين(ع) بر سر و سينه مي زنند كه اين مراسم را «جوش» مي گويند.

پس از پايان گرفتن نوحه سرايي، 12 بند محتشم كاشاني ازسوي چند نفر همصدا، در حالي كه همگام با يكديگر از ميان عزاداران عبور مي كنند، خوانده مي شود.

عزاداران در پايان اين آيين يزيد، يزيديان، عاملان و قاتلان سالار شهيدان و يارانش را لعن و نفرين مي كنند.

افراد مسن ناييني اظهار مي دارند كه آيين هاي چق چقه زني و جوش در چند صدسال گذشته در اين شهرستان برگزار مي شود.

شهرستان نايين در فاصله 140 كيلومتري شرق اصفهان واقع است.

ت/ 7136/ 1011

سرخط اخبار استان‌ها