۸ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8096688
T T
۰ نفر
نگاهی به میزان جریمه ها ونقش آن در کاهش تخلفات رانندگی در آلمان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/08 اجتماعی.جرایم رانندگی .آلمان برلین - میزان قربانیان حوادث رانندگی در آلمان سال گذشته حدود 4 هزار و 949 نفر بوده است که این میزان تلفات این کشور را در قاره اروپا در رده چهارم و در جهان در رده یکی از پایین ترین ها قرار می دهد.
این کشور با فرهنگ سازی، وضع قوانین سخت و محکم ، بهینه سازی جاده ها و نظارت بر تولید و استفاده از خودروهای استاندارد توانسته میزان تلفات ناشی از تصادفات را به حداقل برساند.
آمار تلفات حوادث رانندگی این کشور در سال 2007 در مقایسه با سال قبل ازان حدود 149 نفر کمتربوده است و تعداد کشته های آلمان در حوادث رانندگی برای نخستین بار از سال 1953 به زیر 5 هزارنفر درسال رسید که این موفقیت حاصل سرمایه گذاری 11 میلیون یورویی آلمان در برنامه های آموزشی در سطح مدارس و جامعه عنوان می شود.
درمیان کشورهای اروپایی،آلمان با 62 نفرکشته به ازای یک میلیون جمعیت، درمقام چهارم قرار دارد و بهترین کشورها در اروپا، مالت (45)، هلند ()45 و سوئد (49) هستند.
در آلمان سرعت بالا از مهم ترین عوامل حوادث رانندگی به شمار می رود که به همین دلیل یکی از مسائل مورد بحث در پارلمان این کشور، تعیین سقف سرعت در جاده هاست.درحال حاضر محدودیت سرعت تنها در یک سوم اتوبان های این کشور اعمال می شود.
در برخی از چهارراههای آلمان یک خودرو برای گردش به چپ برخی مواقع باید بیش از 5عامل را رعایت کند، درصورت وقوع هرگونه تصادف منجر به جرح شاید یک راننده مجبور باشد،سالها هزینه درمان،درآمد، رفت وآمد و سایر خسارت وارده به فرد را پرداخت کند .
چنانچه نسبت تعداد قربانیان و تلفات ناشی از تصادفات در آلمان را با حدود 55 میلیون خودرو در این کشور و حدود 9 میلیون خودرو در ایران با تعداد تلفات آن مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که واقعا میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات چقدر در ایران زیاد و در آلمان پایین است.
میزان تلفات انسانی نصادفات در ایران سال گذشته حدود 23هزار نفر و روزانه حدود 20میلیارد تومان بود.
** چه عواملی باعث کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود؟ یکی ازمهمترین عوامل، فرهنگ سازی است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که در کنار فرهنگ سازی، نظارت گسترده و جدی پلیس برجاده ، برخورد شدید با متخلفان و جرایم سنگین نیز در کاهش این تصادفات نقش بسیار مهمی بازی می کنند.
نگاهی به میزان جرایم تخلفات رانندگی در آلمان نشان می دهد که این میزان جرایم در مقایسه با درآمد متوسط حدود 2500 یورویی یک فرد واقعا بالاست. با تصویب قانونی در خرداد ماه گذشته قرار است جرایم تخلفات رانندگی در آلمان از اول سال 2009حدود دو تا سه برابر شود.
جریمه رانندگان مست و یا مواد مخدر مصرف کرده در بار اول به حدود 500 یورو و در دومین و سومین مورد به 1000 و 1500 یورو خواهد رسید.
هر یورو واحد پول اروپا معادل حدود یک هزار و 460 تومان می باشد.
جریمه سرعت زیاد در خارج از شهرها در آلمان از 435 یورو به 680 یورو افزایش می یابد و این جریمه در داخل شهر برای بیش از 70 کیلومتر به بیش از 450 یورو هم خواهد رسید.
حرکت در جاده ها بصورت سپر به سپر 400 یورو خواهد شد و سبقت از چپ در اتوبان ها به 150یورو و عبور از چراغ قرمز از 50 یورو به حداقل 90 یورو و حرکت به حالت مسابقه ای در داخل شهر از150 یورو به 400 یورو افزایش می یابد.
جریمه سرعت های بیش از حد در داخل و خارج از شهرهای آلمان متقاوت است، برای 21 کیلومتر اضافه سرعت در داخل شهر از 70 یورو شروع و در 50 کیلومتر به حدود 200 یورو می رسد.
** اما نقش این جرایم و سختگیری های پلیس در کاهش رانندگی چقدر است ؟ رانندگان آلمانی دراین باره معتقدند که یکی از مهمترین عوامل دراین زمینه سختگیریهای شدید پلیس و جریمه های سنگین برای متخلفان است که باعث می شود تا رانندگان خود را نسبت به رعایت قوانین و مقررات مجاب کنند.
به گفته این رانندگان جاده های آلمان مملو از تابلوهایی است که نسبت به وضعیت جاده هشدار داده و دستورات متفاوتی صادر می کنند.ضمن آنکه در این جاده ها ماموران پلیس و بیش از همه دوربین های مخفی وجود دارند که تمام آزادراهها، بزرگراهها و خیابان های خارج و داخل شهر را تحت کنترل دارند.
این دوربین ها می توانند در زیر پل، پشت تابلو راهنمایی رانندگی ، بالای درخت و یا پشت آن ها داخل یا پشت ماشین های عادی درحال حرکت و متوقف درکنار جاده ها پنهان شده باشند.
به گفته آنان این دوربین ها در داخل شهر نیز به تعداد زیاد و در فواصل مختلف قرار دارند و ماموران پلیس در مقرهای خود شماره خودروها را ثبت و با گرفتن تصاویر از آنها حتی در شب متخلفان را بصورت مستند شناسایی و جریمه هایی سنگینی برای آنان ثبت می کنند.
اما یکی از مکان هایی که اسم آن در ارتباط با جرایم رانندگی در آلمان لرزه بر تن هر راننده ای می اندازد، فلنزبورگ است. در این شهر بانک اطلاعاتی درباره تخلفات رانندگی حتی مثل عبور از چراغ قرمز ثبت می شود و یک امتیاز منفی برای او در نظر گرفته می شود و در صورتی که یک راننده 18 امتیاز منفی داشته باشد، گواهینامه او ضبط می شود.
یک راننده ایرانی تاکسی در آلمان در این باره می گوید: به فاصله یک هفته پس از اولین خطا اخطاریه ای از سوی پلیس که شامل جریمه هم می باشد، به منزل افراد ارسال می شود که در آن نوع خطا و میزان جریمه ثبت شده است.
علی افزود: مثلا اگر در محدودیت سرعت، 15 کیلومتر بیش از حد مجاز رفته باشیم جریمه ای خاص و اگر بیش از 20 کیلومتر سرعت اضافه داشته باشیم، جریمه ای بیشتر را باید بپردازیم.
وی می گوید: اگر اعتراض کنیم در پاسخ اعتراض،مستندات که شامل عکس راننده متخلف همراه با شماره ماشین و هزینه های آن و مبلغ بیشتری جریمه می باشد، ارسال می شود که باید پرداخت کنیم.
به گفته این راننده تاکسی، جریمه ها معمولا از 5 یورو شروع و به 120 یورو نیز می رسند. پلیس آلمان با کسی شوخی ندارد، در اولین خلاف های سنگین اگر حتی به کسی و خودرویی صدمه ای هم نرسد، شاید پلیس گواهینامه را توقیف و راننده را به زندان بفرستد.
شینا یک راننده خودرو نیز که اهل هند است، در این باره می گوید: واقعا مردم اینجا از پلیس وحشت دارند، بدترین حالت این است که گیر پلیس بیافتیم . در آن صورت همه چیز را از دست می دهیم و باید فقط بنشینیم و دعا کنیم.
پلیس هیچ بهانه و دلیلی را برای تخلفات رانندگی قبول نمی کند ، حتی اگر عالیترین مقام باشد.
وی میزان جرایم رانندگی را در آلمان بسیار بالا دانست وگفت: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در این کشور یک فرهنگ عمومی شده است و مردم حتی در مکان هایی که مطمئن هستند پلیس حضور ندارد، باز هم مقررات را رعایت می کنند.
شینا می افزاید: آموزش احترام به قوانین و مقررات در آلمان در سطح مدارس و مهد کودک ها صورت می گیرد و آنان بعد از بزرگ شدن نیز حتما این مهم را رعایت می کنند.
یک راننده کامیون آلمانی نیز معتقد است که حضور پلیس در همه جا و اجرای بی قید و شرط قانون در آلمان باعث شده است که حتی رانندگان سایر کشورها نیز از پلیس آلمان وحشت داشته باشند.
میشاییل کیماک می افزاید: برای اجرا نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی که جان دیگران را به خطر می اندازد، هیچ دلیلی مورد قبول پلیس این کشور قرار نمی گیرد.
وی عنوان می کند که بالغ بر 5 هزار یورو در طول 10 سال فقط به دلیل رعایت نکردن سرعت مجاز جریمه شده است.
اروپام 1516**1275**250** شماره 145 ساعت 13:41 تمام
۰ نفر