۳ دی ۱۳۹۲،‏ ۱۲:۰۶
کد خبر: 80964771
۰ نفر
انتقال پایتخت در نقد مجلسی ها

تهران - ایرنا - نمایندگان موافق طرح انتقال پایتخت آن را راه حلی بر مقابله با آلودگی هوا و مساله انفجار جمعیت در تهران می دانند در حالی كه نمایندگان مخالف آن را هزینه بر و غیركارشناسی عنوان می كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، كلیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری» در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از اظهارات موافقان و مخالفان به تصویب رسید.



** انتقال پایتخت اداری مشكلی را حل نمی كند

كمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با كلیات این طرح گفت: تا زمانی كه مشكلات زیرساختی و بروكراسی تهران حل نشود، صرف انتقال بخش اداری پایتخت مشكلی را حل نخواهد كرد.

وی اظهار داشت: اگر منظور از انتقال سیاسی، انتقال دولت مجلس و وزارتخانه های امنیتی و مصون ماندن آنها از خطر است، این طرح به نظر می رسد پاسخگو نباشد و در میان مردم قابل طرح نیست.

عضو كمیسیون عمران مجلس با بیان اینكه باید بازخورد این طرح را در جامعه داشته باشیم، گفت: در میان مردم در كجا درباره خطرات امنیتی تهران بحث شده است كه تا این همه هزینه را متوجه دولت كنیم.

علیپور ادامه داد: طرحی كه پیش از این در این باره مطرح شده بود، بر رفع آلودگی هوا و ترافیك تاكید داشت كه انتقال پایتخت از این بابت هم منطقی نیست و باید اعتبارات ویژه ای به این بخش اختصاص یابد.

علیپور با بیان اینكه این طرح با اصل 75 قانون اساسی نیز مغایرت دارد، گفت: در بخش ساختار هم این طرح نیاز به بار مالی زیادی در بخش های مطالعاتی و جاری دارد.

به گفته این نماینده مجلس، در بودجه سال های 91 و 92 رقم 2 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تهران و كلان شهرها اختصاص یافت كه دولت این ارقام را پرداخت نكرد و امروز هم نباید صورت مساله را پاك كرده و باید زیرساخت ها را درست كنیم.

وی ضمن تاكید بر تمركز زدایی از تهران گفت: یك شهروند تهرانی باید برای كسب استعلام به 17 اداره سر بزند و مادامی كه این زیرساخت ها حل نشود، مشكلی از تهران حل نخواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، استانداران و فرمانداران فاقد اختیارات لازم هستند و مردم برای انجام یك كار كوچك به تهران می آیند.



** سرانه سكونت در تهران به 26 متر مربع رسیده است

علیرضا خسروی عضو كمیسیون عمران مجلس در موافقت با كلیات این طرح با اشاره به زلزله خیز بودن تهران گفت: بحث انتقال پایتخت موضوع جدیدی نیست و قبلا مطالعات آن انجام شد اما متوقف مانده بود.

وی یادآور شد كه 50 كشور برای انتقال پایتخت اقدام كرده اند كه از جمله می توان به پاكستان، تركیه، قزاقستان و كره جنوبی اشاره كرد كه از نظر اقتصادی شبیه ایران هستند.

به گفته خسروی، در سال گذشته فقط 20 روز در تهران هوای پاك داشتیم در حالی كه با صرفه جویی در وقت، درمان و آلودگی می توان طی پنج سال یك شهر مدرن ساخت.

این عضو كمیسیون عمران مجلس خاطر نشان كرد: تهران 11 درصد جمعیت ایران و 25 درصد تولید ثروت را در اختیار دارد و این در حالی است كه بودجه یك شهرستان به اندازه بودجه پل صدر نیست.

به گفته خسروی، از 10 مركز آموزش عالی برتر كشور، 5 مركز در تهران مستقر است و 80 درصد فعالیت های اقتصادی در اختیار 10 درصد جمعیت كشور قرار دارد.

وی حاشیه نشینی ترافیك و آلودگی هوا را از مهمترین معضلات كلانشهر تهران ذكر كرد و گفت: سرانه سكونت در تهران به ازای هر شهروند 55 متر مربع بود كه این رقم اكنون به 26 متر مربع رسیده است.

خسروی با بیان اینكه 14 درصد از پروانه های ساختمانی كشور به تهران مربوط است، گفت: در 4 سال 100 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و سالانه 800 هزار نفر جمعیت در تهران بارگذاری می شود.



** می خواهیم از مشكلات شهر فرار كنیم

«موسی غضنفرآبادی» رییس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در مخالفت با كلیات این طرح گفت: این طرح باعث می شود مسوولان در این دو سال از مشكلات تهران غفلت كنند و نسبت به حل مشكلات آن بی تفاوت شوند.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: اگر این طرح اجرا شود، بعد از چند سال باز هم می خواهیم پایتخت جدید را به جای دیگری منتقل كنیم.

غضنفرآبادی با بیان اینكه می خواهیم با این طرح از مشكلات شهر تهران فرار كنیم، گفت: باید مشكلات تهران را در خود تهران حل كنیم و انتقال پایتخت راه حل این مشكل نیست بلكه باید برای تراكم زدایی، توزیع عادلانه امكانات انجام شود.



** كسی حاضر به خروج از تهران نیست

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در موافقت با كلیات این طرح گفت: تهران 13 میلیون نفر جمعیت دارد؛ علت این افزایش جمعیت تمركز امكانات در تهران است.

به گفته وی، وقتی تهران مشمول همه امكانات نهادی و سازمانی است، كسی از آن بیرون نمی رود و با این تمركز شدید سیاسی و اداری و اقتصادی و تجاری نمی توان امكانات را بیرون برد.

نماینده مردم ورامین در مجلس تاكید كرد: تا زمانی كه فكری برای حل مشكل تمركزگرایی در تهران نشود، مشكلات به قوت خود باقی است و كسی حاضر نمی شود به جای دیگری برود.



** تهران بهترین نقطه برای پایتختی است

جواد جهانگیرزاده عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مخالفت با كلیات این طرح گفت: اصلی ترین محور این طرح مباحث سیاسی و اداری است در حالی كه معلوم نیست با این انتقال چه اتفاقی رخ می دهد.

وی با اشاره به تجربه ناموفق كشورهای قزاقستان و پاكستان در انتقال پایتخت گفت: انتخاب تهران كه در نقطه تلاقی دو اقلیم مدیترانه ای و استوایی است، انتخاب هوشمندانه ای است هرچند باید تدابیری برای جلوگیری از انفجار جمعیت اتخاذ می شد.

به گفته جهانگیرزاده، اجرای این طرح نیازمند اعتبارات فوق العاده ای است كه در شرایط موجود چنین سرمایه ای وجود ندارد .

وی تصریح كرد: دولت بدنه كارشناسی بزرگی دارد كه از آن استفاده نشده و اگر تصمیم گیران از تهران بیرون بروند، آیا مشكل جمعیتی حل می شود؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینكه مكان مورد نظر برای پایتخت بسیار مهم است، گفت: تهران در مركز ایران است و امكان دسترسی حضور آن در مرزها به راحتی میسر است.

و این در حالی است كه امكان انتقال زیرساخت های آن به سایر نقاط كشور وجود ندارد.



** پایتخت باید منتقل شود

«حامد قادرمرزی» عضو كمیسیون عمران مجلس نیز به عنوان آخرین موافق كلیات طرح انتقال پایتخت گفت: تاكنون 31 بار در كشور تجربه انتقال پایتخت داشتیم و این موضوع پس از پیروزی انقلاب ابتدا در سال 64 مطرح شد و در سال 68 مطالعاتی در وزارت مسكن و شهرسازی انجام شد.

وی گفت: نتایج این طرح ها در قالب طرح ساماندهی تهران اوضاع نابه سامان كنونی پایتخت است ضمن آنكه طرح های خنده داری مانند دور كاری و انتقال كارمندان نیز نتیجه ای به همراه نداشت.

قادرمرزی ضمن تاكید بر اینكه بالاخره باید این انتقال رخ دهد گفت: جمعیت تهران به تنهایی به اندازه 1330 شهر دیگر است و روزانه 12 میلیون جمعیت شناور دارد و تهران با خاصیت ماكروسفالی بر تمام شبكه های سكونتگاهی كشور سایه افكنده است

قادرمرزی با اشاره به تمركز جمعیتی اداری و اقتصادی در تهران اظهار داشت: این شرایط باعث شده تهران رهبری اقتصاد ملی را بر عهده بگیرد.

وی افزود: این تمركز، حجم بالای تقاضای جمعیت را به همراه دارد كه نتیجه آن افزایش قیمت زمین و سرایت تورم از تهران به سایر نقاط كشور است.

به گفته قادرمرزی، روزانه 13 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود كه به همراه گازوئیل مصرفی سالانه 100 میلیون تن گاز كربنیك در تهران تولید می شود كه این امر عامل مهمی در كاهش عمر متوسط شهروندان تهرانی است.

وی با تاكید بر اینكه این طرح به معنای مصون نگه داشتن نمایندگان و دستگاه های سیاسی نیست گفت: این طرح اتفاق بحث حقوق مردم را مد نظر دارد و همین الان مدارس تهران بخاطر آلودگی هوا تعطیل شده است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، كلیات این طرح كه دولت با آن مخالف بود، به رای گذشته شد و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

سیام**2021**2025**1535

سرخط اخبار سیاست