۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 80928853
T T
۰ نفر
نایب رییس مجلس: تفكر ولایی اجازه تاراج منافع ملی را به غرب زدگان نمی دهد

كاشان - ایرنا- نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تفكر ولایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاكم است و اجازه نمی دهد غرب زدگان منافع ملت را به تاراج ببرند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین 'سیدمحمد حسن ابوترابی فرد' روز شنبه در آیین سالروز شهادت آیت الله مدرس در روستای 'سرابه' اردستان با تجلیل از خدمات این شهید والامقام افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) نیز با همان تفكر ولایی مدرس مقابل غرب و شرق ایستادگی و مقاومت كردند.

وی تاریخ ایران اسلامی را شاهد سه نهضت قدرتمند و موثر سیاسی كه الهام گرفته از نظام دینی و فقاهت است، دانست و گفت: نهضت نخست تحریم تنباكوست كه قدرت اجتهاد بر تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به نمایش گذاشت و نقش مرجعیت هوشمند و بصیرت دینی را در جلوگیری از انحرافات سیاسی نشان داد.

وی از نهضت مشروطه كه برآمده از منش دین و فقاهت و نشات گرفته از قدرت و جایگاه مرجعیت بود به عنوان دومین نهضت سیاسی تاثیرگذار در تاریخ اخیر ایران اسلامی یاد كرد و افزود: در این نهضت علما و مراجع برجسته تشیع مانند آیت الله میرزا نایینی این حماسه جاودانه را خلق كردند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در جریان قدرتمند نهضت مشروطه فقها و علمای برجسته تشیع در اندیشه خلق نظام سیاسی مبتنی بر اراده مردم ایران بودند.

وی با تبیین نقش علما و فقها در نهضت مشروطه گفت: در این جریان، تجدد و تدین، گرایش اسلام و دلباختگی به غرب و تفكر سكولار در عرصه سیاست روبروی هم قرار گرفتند و مشروطه مشروعه را به انزوا كشاندند كه در این میان، جایگاه شهید آیت الله مدرس كه تنها میدان دار دین بود را می توان نیز مشاهده كرد.

ابوترابی یادآوری كرد: انقلاب، سومین جریان در تاریخ ایران اسلامی است كه به رهبری امام راحل و الهام گرفته از تفكر ولایی شهید مدرس به پیروزی رسید.

وی تاكید كرد: امام راحل به اصلاح نظام شاهنشاهی فكر نمی كرد بلكه به فروپاشی آن فكر می كرد.

به گفته وی، بنیانگذار جمهوی اسلامی ایران اعتقاد داشت كه ولایت فقیه باید در راس امور نظام سیاسی و اجتماعی كشور باشد تا به حكومت حضرت صاحب الزمان (عج) منتهی شود.

شهید آیت الله سید حسن مدرس فرزند سید اسماعیل در سال 1279 هجری قمری در روستای 'سرابه' از توابع شهرستان اردستان در یك خانواده مذهبی چشم به جهان گشود.

آن عالم جلیل القدر پس از فوت پدرش در سال 1293 قمری به قمشه نزد جدش میر عبدالباقی رفت و به كسب علم پرداخت.

آیت الله مدرس در سال 1268 هجری قمری برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و پس از اتمام تحصیلات در این شهر در ماه شعبان 1311 هجری قمری به نجف اشرف عزیمت كرد.

وی در نجف در محضر آیات عظام سید محمد فشاركی، شریعت اصفهانی كسب فیض كرد و در سال 1324 هجری قمری كه 37 سال از عمر پربركتش گذشته بود به اصفهان باز گشت.

این عالم وارسته پس از آن با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان به مجلس قانونگذاری راه یافت.

آیت الله شهید مدرس در دوره چهارم مجلس به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و بر علیه رژیم ستم شاهی قیام كرد اما در هفتمین دوره مجلس با دست بردن در نتایج آرا از حضور در مجلس بازماند.

سرانجام آیت الله مدرس به دستور رضاشاه از تهران به دامغان، مشهد ،خواف و به كاشمر تبعید و در شب دهم آذر 1316 شمسی به شهادت رسید.

562
۰ نفر