نويسنده كتاب «كودكي از جنس نارنجك» در بروجرد تجليل مي شود

بروجرد - ايرنا - مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان لرستان گفت: به‌مناسبت بيست و يكمين هفته كتاب و كتابخواني از 'محمد گودرزي دهريزي'، نويسنده بروجردي مؤلف كتاب (كودكي از جنس نارنجك) تجليل مي شود.

'تيمور احمد وند' روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا با اشاره به جايگزيني منظومه (كودكي از جنس نارنجك) به جاي آرش كمانگير در كتب درسي دانش‌آموزان گفت: در هفته كتاب از نويسنده بروجردي اثر فاخر (كودكي از جنس نارنجك) كه منظومه‌اي در وصف نوجوان شهيد، حسين فهميده است، تجليل به‌عمل خواهد آمد.

وي اضافه كرد: شعر منظوم كتاب 'كودكي از جنس نارنجك' كه گودرزي دهريزي آن ‌را سروده است جنگ ايران و عراق را به تصوير كشيده و تلاش كرده قايق پنهان جبهه‌ي حق عليه باطل را به شعر درآورد.

احمدوند در ادامه با اشاره به بيان اشعاري از اين منظومه، افزود: شاعر در اين شعر از كشور ايمان صحبت مي‌كند ايماني كه مي تواند در مقابل ارابه‌ي جنگي دشمن بايستد و مقاومت كند.

وي اظهار داشت: احساس خوشي كه از خواندن اين مجموعه به ما دست مي‌دهد، نه از رنگ و بوي كتاب است، بلكه خود كتاب هم، رنگ‌هاي زميني دارد و رنگي نيست، نقاش از رنگي استفاده كرده كه مدت زماني را نشان مي‌دهد و با رنگ‌آميزي خاص و الگوبرداري از پهلوانان قديم مثل رستم و سهراب، شهيد فهميده را اسطوره‌وار نشان مي‌دهد و با نمايش چهره‌هاي پاك نوجوانان رزمنده، انگار مي‌خواهد دل خفته‌ي نوجوانان را بيدار كند.

وي با اشاره به اينكه شعر اين كتاب براي اولين بار در كتب درسي مقطع راهنمايي تدوين شده است، گفت: در مذاكره‌اي كه با مدير كل آموزش و پرورش استان داشتيم قرار شد با توجه به اينكه اين شعر زيبا جزو دروس فارسي مقطع راهنمايي قرار گرفته است به اين مناسبت در مراسم مشتركي به بهانه هفته كتاب از اين هنرمند هم استاني قدرداني شود.

احمدوند افزود: كتاب ادامه مسير فرهيختگي ايرانيان مسلمان است كه روزي مثل تمام مردم دنيا به اسطوره تكيه مي‌كردند ولي با حادثه عاشورا و انتخاب الگو زندگي كامل ائمه امروز به جاي آرش كمانگير كه در جاي خود ستودني است؛ كودكي از جنس نارنجك معيار معرفي شجاعت نوجوانان ايران اسلامي مي‌شود.

محمد گودرزي دهريزي شاعر و نويسنده بروجردي و كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي است .

گفتني است شعر كتاب (كودكي از جنس نارنجك ) وي (جايگزين شعر : آرش كمانگير ) در كتاب هاي سوم راهنمايي شده است .

از اين نويسنده كتابهاي : كودكي از جنس نارنجك(منظومه )، كتاب ادبيات كودكان و نوجوان ايران (مشترك با بهرام آقا خاني چگيني)، فرهنگ جملات حكمي كليله و دمنه، از روي خط پايان، آفرين بر جان بابا، من يك مرد هستم ، تا كنون به چاپ رسيده است .

7189