۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۷:۴۶
کد خبر: 80904483
T T
۰ نفر

یادی از نگارنده تفسیر المیزان

۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۷:۴۶
کد خبر: 80904483
یادی از نگارنده تفسیر المیزان

ایرنا، گروه اسناد و اطلاع رسانی- بیست و چهارم آبان بزرگداشت عالم بزرگ و برجسته دنیای اسلام؛ علامه محمد حسین طباطبایی است، او كه با نگارش تفسیر المیزان، جامع‌ترین و مفصل‌ترین كتاب تفسیر قرآن، نام خود را در تاریخ اسلام ماندگار كرد.

محمد حسین طباطبایی در 26 اسفند 1282 هجری خورشیدی در شادآباد تبریز متولد شد؛ او در كودكی پدر و مادر خود را از دست داد.

سید محمد حسین مدت شش سال به یادگیری قرآن و آثاری چون گلستان، بوستان همت گماشت؛ سپس به مدرسه طالبیه تبریز برای فراگیری ادبیات عرب، علوم نقلی، فقه، اصول و دانش های مختلف اسلامی رفت.

وی با اتمام تحصیلاتش، به منظور تكمیل دانش خود به همراه برادرش به نجف اشرف رفت و از محضر استادان بزرگی چون آیات عظام سید ابوالقاسم خوانساری، نائینی، اصفهانی، سید حسین باد كوبه ای، سید علی آقا قاضی طباطبایی علوم دینی و كمالات اخلاقی و معنوی بهره جست.

محمد حسین پس از سالها اندوختن علم و دانش به علت تنگی معیشت مجبور شد تا به ایران بازگردد و در زادگاهش در كنار زراعت و كشاورزی به تدریس و تألیف نیز پرداخت.

علامه طباطبایی پس از مدتی اقامت در تبریز به قم رفت و در آنجا به تدریس و تفسیر همت گماشت و با پایه ریزی شیوه نوینی از تفسیر و اشاعه تفكر فلسفی به اندیشه دینی حیاتی تازه بخشید، با این اقدام ابعاد علمی و چهره عرفانی علامه بیش از پیش نمایان شد و اندیشمندان بسیاری برای تحصیل نزد او آمدند.

علامه طباطبایی تنها به درس عمومی فلسفه اكتفا نكرد و با تشكیل جلسات خصوصی با شاگردان برجسته خود، مانند شهید مطهری، به بررسی فلسفه‌های غربی، مخصوصا ماتریالیسم پرداخت، این جلسات به تالیف كتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم انجامید.

علامه در علوم عقلی و نقلی مجتهد و در ادبیات، ادیبی زبردست و شاعری توانا بود. او شاگردان بسیاری از جمله، سید محمد حسینی بهشتی، امام موسی صدر، ناصر مكارم شیرازی، شهید محمد مفتح، شیخ عباس ایزدی و حسن حسن زاده آملی را تربیت كرد.

از وی آثار گرانقدری به یادگار مانده است كه می توان از تفسیر المیزان در 20 مجلد، اصول فلسفه و روش رئالیسم، حاشیه بر اسفار صدرالدین شیرازی، مصاحبات با استاد كربن، رساله در حكومت اسلامی، حاشیه كفایه، رساله در قوه و فعل، رساله در اثبات ذات، رساله در صفات، رساله در افعال، رساله در وسائط، الانسان قبل الدین، الانسان فی الدین، الانسان بعد الدین و رساله در نبوت نام برد.

رساله در ولایت، رساله در مشتقات، رساله در برهان، رساله در مغالطه، رساله در تحلیل، رساله در تركیب، رساله در اعتبارات، رساله در نبوت و مقامات، منظومه در رسم خط نستعلیق، علی والفلسفة الالهیه، قرآن در اسلام و شیعه در اسلام از دیگر تالیفات این عالم برجسته است.

علامه محمد حسین طباطبایی، حكیم عارف و مفسر وارسته، در 24 آبان 1360 هجری خورشیدی برابر با 8 محرم الحرام 1402 هجری قمری، در 81 سالگی به دیدار حق شتافت و در جوار حرم حضرت معصومه (ع) آرام گرفت.

اطلاع**2059**9131

سرخط اخبار پژوهش