از مونوپل 82 سالن سينمايي تا بازي با كلمه عدالت و انحصار طلبي

تهران- ميزگرد بررسي وضعيت پخش در سينماي ايران در حالي در هفت تلويزيون برگزار شد كه طرفين به موضوع هايي همچون مونوپل 82 سينما تحت نظر يك فرد خاص و توضيح درباره بازي با كلمات انحصار طلبي و عدالت اشاره كردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، وضعيت پخش در سينماي ايران در برنامه تلويزيوني هفت كه اختصاص به بررسي مسائل روز سينماي ايران دارد با حضور سيد غلامرضا موسوي رييس هيات مديره موسسه پخش فيلميران و مرتضي شايسته رييس كانون پخش كنندگان سينما بررسي شد.

شايسته درباره بخشنامه اخير كانون پخش كنندگان سينماي ايران افزود: بخشنامه اي كه در كانون پخش مبني بر اختصاص چهار فيلم به هر شركت پخش تدوين شد، ضد انحصار است كه در كشورهاي سرمايه داري نيزاين قانون وجود دارد. اين قانون مخصوص دفاتر توزيع فيلم است كه در مقابله با فيلمسازي باشد و حاصل اين مصوبه به نفع 98 درصد دفاتر پخش و 95 درصد فيلم هاي سينمايي است.

وي توضيح داد: علت نگراني دفاتر پخش از تصويب اين قانون اين است كه در مورد سينماها نيز انحصار به وجود آمده است.

به گفته رييس كانون پخش كنندگان سينما، يك دفتر پخش چهار تا 5 فيلم حداكثر مي تواند پخش كند و اگر تعداد بيشتر شود 100 درصد فيلم ها خواهد سوخت.

شايسته ادامه داد: دوسال پيش قانوني مصوب شد كه بر اساس آن هر دفتر مجاز به پخش 8 اثر سينمايي بود اما اين روند رعايت نشد و در نهايت تصميم به ارايه قانون جديد براي دفاتر پخش شد.

وي درباره دفاتر پخش فيلم فعال در كشور توضيح داد:30 دفتر عضو كانون پخش هستند كه از اين تعداد حدود 13 تا 14دفتر فعال بوده كه بعضي از آنها دچار مشكلات عديده بوده و از اين طريق و با قانون يادشده در صدد نجات اين دفاتر هستيم.

مديرعامل موسسه سينمايي هدايت فيلم گفت: فردي در موسسه فيلميران وجود دارد كه 82 سالن سينمايي در انحصار او است و بسياري از سينماگران به اين موضوع اذعان كردند و در نهايت ما مجبور شديم از سينماداران درخواست كنيم كه به طور مستقل براي اكران فيلم اقدام كنند.

شايسته گفت: دفاتر پخش ما فقط دفتر پخش نيستند بلكه به كار توليد فيلم هم مبادرت دارند و پرسش اصلي اين است كه اگر دفاتر پخش درآمد ندارند چرا موسسه اي مانند فيلميران اصرار به اكران 10 اثر در سال دارد؟

وي ادامه داد: فردي در دفتر فيلميران 82 سالن سينمايي را به اصطلاح مونوپل كرده كه اين روند قانوني نيست و به آقايان نيز اعلام شد اگر اين فرد در دفتر شما حضور نداشته باشد ديگر نمي توانيد اين همه فيلم را براي پخش در اختيار بگيريد.

اين تهيه كننده سينما ادامه داد: چنانچه دفاتر پخش نتوانند به استانداردهاي مورد نياز تا پايان سال 92 و يا شهريور سال 93 برسند از چرخه پخش حذف مي شوند و درست نيست كه بگوييم همه دفاتر پخش از امكانات لازم برخوردار نيستند.



**انحصار طلبي بازي با كلمات است

غلامرضا موسوي همچنين در نقد اظهارات شايسته گفت كه بيشتر در حال بازي با كلمات بوده و آمار هايي ارايه مي دهد كه قابل اثبات نيست.

وي ادامه داد: با وجود 30 دفتر پخش و60فيلم، كمتراز50 فيلم نمايش داده مي شود و دليل آن هم كمبود سالن هاي سينما براي اكران آن است اما با همه اين وجود بايد گفت جداي از بحث قانوني بودن اين موضوع، تمام اين قانون ها را تصويب مي كنند تا فيلميران را محدود كنند.

رييس هيات مديره موسسه فيلميران تاكيد كرد: در سال 90 ،25 فيلم پخش كرديم كه هيچ كدام از تهيه كننده و كارگردان هاي آنها ناراضي و مخالف نبودند و موضوع اين است كه براي اين كار هم به لحاظ نيروي كار و بودجه توانمندي مورد نياز بايد وجود داشته باشد.

موسوي افزود: با اين قانون سبب محدود شدن تهيه كنندگان مي شويم چرا كه هيچ كدام از پخش كنندگان حق ندارند بيش از چهار تا 5 فيلم در دست بگيرند و بايد در نظر داشت كه با محدود كردن ديگران نمي توانيم به سمتي برويم كه ديگران را برديم.

وي در واكنش به حضور فردي در موسسه سينمايي فيلميران كه 82 سينما را مونوپل كرده گفت: اين تهمت و توهين به ما و سينماداران است؛ مگر ما چند سالن سينمايي داريم كه 82 سالن در اختيار فردي در موسسه فيلميران باشد؟ امروز بيش از 100 سينما در اختيار حوزه هنري، 50 سالن متعلق به بنياد حفظ آثار و بخشي از سينماها نيز در تصدي گري شهرداري است و با اين وجود سينمايي براي تصدي گري ما نمي ماند.

اين تهيه كننده سينما توضيح داد: دوستان به دنبال طرح توطئه هستند و اگر فردي در موسسه فيمليران 82 سالن سينمايي را مونوپل كرده چرا اين موضوع بصورت قانوني پيگيري نمي شود؟

موسوي گفت: با محدود كردن دفاتر پخش نمي توان به جايي رسيد و در ميان دفاتر تنها فيمليران است كه صرفا در زمينه توزيع آثار سينمايي فعاليت مي كند و اين موسسه دخالتي در توليد فيلم ندارد.

وي ادامه داد: وقتي فيلمسازي دوست دارد با فيلميران كار كند من چگونه مانع وي شوم؟ وقتي همه مراودات مالي تهيه كنندگان پس از اكران يك اثر سينمايي دقيق پرداخت مي شود فيلمساز به كاركردن با فيلميران رغبت دارد.

رييس هيات مديره موسسه فيلميران به انتقادات ناصر شعباني از اين موسسه كه در برنامه تلويزيوني هفت پخش شد، اشاره كرد و گفت: ما توزيع يك اثر سينمايي را كه 50 ميليون تومان در توليد آن مشاركت داشتيم را به موسسه توزيع وي واگذار كرديم اما بعد از 18 ماه موفق به دريافت 50 ميليون تومان خود از فروش اين اثر شديم ضمن اينكه كارگردان اين اثر به دليل نبود امكانات فني درست در اين موسسه با دشواري هاي بسياري روبه رو شد.

موسوي تاكيد كرد: تمامي سود حاصل از اكران فيلم هاي سينمايي بدون احتساب هزينه تبليغات در يكسال سينماي ايران يك ميليارد و 240 ميليون تومان بوده است .بنابراين ايجاد توهم توطئه در اين باره و با رقم ياشدده صحيح نيست.

«رسول صدرعاملي» از اعضاي شركت فيلميران و حبيب اسماعيلي پخش كننده سينما روي خط هفت حاضر شدند و به ارايه ديدگاه هاي خود درباب تصويب اين بخشنامه پرداختند.

صدرعاملي در اين ارتباط تلفني تاكيد كرد: صحبت هاي شايسته فرافكني است و معتقدم بايد به موضوع پخش در سينما بصورت تخصصي پرداخت.

وي يادآور شد: موسسه فيمليران متشكل از تجميع 5 موسسه پخش سينمايي بوده و ما تجربه 20 ساله خود را در فيمليران به كار گرفتيم.

اسماعيلي نيز گفت: همه تهيه كنندگان از موسسه فيلميران راضي نيستند و برخي افراد همچون فرامرز قريبيان از وضعيت اكران گناهكاران رضايت لازم را ندارد.

فراهنگ(3)**1983**
۰ نفر