۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۹:۳۶
کد خبر: 80887247
T T
۰ نفر
سایه تخریب بر اثر ملی «بابا پیر محمود» در اصفهان

اصفهان - اثر تاریخی و ثبت شده بقعه بابا پیرمحمود بن جابرابن عبدالله انصاری در اصفهان در آستانه تخریب قرار گرفته است.

بقعه بابا پیر محمود جابربن عبدالله انصاری متعلق به دوره ایلخانی و به شماره 2105 در آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

دیوارهای گلی بقعه 'بابا پیرمحمود' كه در روستای' كیچی' و محدوده شهر 'بهارستان' اصفهان قرار دارد، تاحدودی تخریب و استفاده از مصالح محلی نظیر گچ، آهك و آجر زیبایی بنا را مخدوش كرده است.

رییس سابق شورای اسلامی روستای 'كیچی' به خبرنگار ایرنا گفت: دو برج اطراف این بنا وجود داشته كه 50 سال گذشته بدلیل بارندگی شدید از بین رفته و تنها یك متر از پایه برج ها باقی مانده است .

'احمد جعفری' مرمت نادرست دیوارهای اطراف این بنای تاریخی را از عوامل تخریب آن دانست و گفت: علاوه بر آن عاملی كه چند سال متوالی شدت پیدا كرده وجود سارقان است.

وی افزود: چندین بار سارقان با هدف تخلیه صندوق نذورات، اقدام به شكستن پنجره های قدیمی بنا كرده اند.

رییس سابق شورای اسلامی روستای 'كیچی' آخرین سرقت از این بقعه را مربوط به 10 ماه گذشته عنوان كرد و افزود: به دنبال این سرقت ها، شورای روستا تصمیم گرفت برای جلوگیری از تخریب بیشتر، صندوق نذورات را جمع آوری كند.

رییس جدید شورای اسلامی روستای كیچی نیز گفت: دوسال گذشته در اطراف بنا و در محل قلعه نگهبانی، گودبرداری شد و به نظر می رسید چیزی به سرقت رفته است زیرا گود برداری بصورت دایره ای شكل انجام شده بود.

'داوود انصاری' حراست از بنا را مهم دانست و افزود: تاكنون اگر حراستی از بنا شده به همت فردی به نام 'مرتضی انصاری ' از نوادگان بابا پیر محمود است.

رییس شورای اسلامی روستای كیچی افزود: با تلاش مرتضی انصاری و پیگیری وی، بنای بابا پیر محمود ثبت ملی شد و اكنون وی با دریافت هزینه ای از میراث فرهنگی توانسته قسمتی از بنا را نگهداری كند.

'مرتضی انصاری' كه از اهالی روستای كیچی است و به قول خودش به طرق مختلف از بنا نگهداری كرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: تمام عمرم را برای نگهداری ازاین بنا گذاشته ام حتی سرویس بهداشتی با هزینه 30 میلیون ریال برای این بنا ساختم.

وی به اقدامات خود در این بنا اشاره كرد و گفت:اهالی روستا در زمینه حراست از بنا اقدامی انجام نداده اند و سرقت های زیادی دراین بنا اتفاق افتاده و اكنون نیزتبدیل به محل امنی برای معتادان شده است و بیشتر سرقت ها توسط معتادان انجام می شود.

انصاری حریم بنا را چهار متر و نیم عنوان كرد و گفت: نباید اجازه ساخت وساز غیر قانونی در حریم بنا داده شود.

در كنار این بنای اسلامی و تاریخی پایه های تابلوی میراث فرهنگی از زمین كنده شده و در گوشه ای از بنا بر روی زمین افتاده است.

تابلویی كه نشان می داد این بنای تاریخی به شماره 2105 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر گونه دخل وتصرف درآن پیگرد قانونی دارد.

در حالیكه مرمت غیراصولی و حتی عبور لوله های گاز و برق كشی و استفاده از آجر و سیمان و گچ ،چهره تاریخی بقعه را خدشه دار كرده است، پیگیری مكرر خبرنگار ایرنا از اداره كل میراث فرهنگی اصفهان دراین زمینه بدون نتیجه ماند.

گ/7141/1042



.
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ