۶ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8077803
T T
۰ نفر
متکی مواضع ایران در خصوص مسایل لبنان را برای خبرنگاران توضیح داد .................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/03/87 بیروت - وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین مرحله از سفرش به لبنان با حضور در نشستی خبری ، مواضع ایران در خصوص مسایل لبنان را برای خبرنگاران توضیح داد.
به گزارش ایرنا از بیروت ، منوچهر متکی در این نشست گفت جمهوری اسلامی ایران معتقد به دخالت نکردن دیگران در امور لبنان ، تحمیل نشدن دیدگاه بیگانگان بر این کشور و تصمیم نگرفتن برای لبنان و لبنانی ها توسط دیگران است.
وی افزود : با این حال معتقدیم هر کشوری که می تواند برای حل مشکلات لبنان و توسعه این کشور کمک کند نبایددریغ داشته باشد و ایران طی 19 ماه گذشته با طرفهای منطقه ای که در این راستا فعالیت داشته اند از جمله عربستان ، قطر ، عمان و فرانسه همکاری کرده است.
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت : در جریان نشست سران لبنانی در دوحه ساعت سه بامداد سفیر ما در لبنان با من تماس گرفت و گفت در جریان مذاکرات دوحه مشکلاتی به وجود آمده است و ما از همان موقع با تماس با طرف قطر برای متقاعد ساختن لبنانی ها برای ادامه مذاکره و رسیدن به تفاهم وارد عمل شدیم.
متکی گفت : ما اکنون خوشحالیم تلاش همه در این زمینه نتیجه داده و ملت لبنان از درخت این توافق نخستین میوه را که انتخاب رییس جمهوری با آرای بالا بود می چیند.
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت : معتقدیم لبنانی ها باید برای عملی شدن توافق دوحه گام بردارند تا مشکلات کشورشان حل شود و این موضوع ضمانتی برای تقویت آرامش در این کشور است.
متکی اظهار داشت : وقتی رییس جمهوری آمریکا از خواب بر می خیزد و به لبنانی ها می گوید رییس جمهوری خود را با آرای نصف به علاوه یک انتخاب کنید در واقع در امور داخلی لبنانی ها دخالت کرده و برای آنان تعیین تکلیف می- کند و نتیجه آن می شود مخالفت مردم و مسوولان لبنانی با این ایده.
به گفته وزیر امور خارجه ایران ، موقعیت و جایگاه آمریکایی ها در منطقه و نزد مردم آن طی سالهای اخیر به شدت آسیب دیده است و به همین دلیل آنان باید سیاستهای غلط خود را در منطقه تغییر داده و اصلاح کنند.
وی اظهار داشت آمریکایی ها عادت کرده اند که دستور دهند و دیگران را وادار به عمل کنند اما باید به آنان یاد داد که حرفهای دیگران را نیز بشوند و به آنها اهمیت دهند.
متکی درباره مذاکرات اخیر سوریه و اسراییل و تاثیر آن بر منطقه گفت : ما معتقدیم باید تمامی سرزمین های اشغالی به صاحبان اصلی آن بازگردد و اسراییل در موقعیتی قرار ندارد که برای آزادی اراضی اشغالی شرط تعیین کند.
وی افزود: امروز سخن از اخراج اسراییل از جولان ، مزارع شبعا و کرانه باختری می شنویم و امیدواریم فردا نیز شاهد رهایی قدس باشیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اسارت 10 هزار فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی گفت : من برای سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر در غرب متاسف هستم ، آنان تاکنون با چند نفر از اسیران فلسطینی ملاقات داشته اند؟ متکی بر ضرورت آزادی تمامی اسیران و زندانیان فلسطینی و لبنانی و همچنین رهایی چهار دیپلمات ایرانی که در لبنان ربوده و به سرزمین های اشغالی فلسطین منتقل شده اند تاکید کرد.
خاورم ** 2082 ** 2083 ** 265 شماره 286 ساعت 19:26 تمام
۰ نفر