۲۹ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8077071
T T
۰ نفر

سازمان ملل :

۲۹ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8077071
سازمان ملل : 35 درصد افغان ها از دستیابی به حداقل مواد غذایی محروم اند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/29 کابل ـ نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از بروز فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد و اعلام کرد: درحال حاضر 35 درصد جمعیت 24 میلیون نفری افغانستان از دستیابی به حداقل مواد غذایی روزانه محروم هستند.
به گزارش ایرنا ، کای ایده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون 85 درصد درآمد خانوارها صرف تهیه غذا می شود که این رقم نسبت به سال 2006 میلادی 20 درصد افزایش دارد.
وی تاکید کرد: این نهاد برای رفع این مشکل ، 404 میلیون دلار از مجامع جهانی برای مهار قیمت ها ، جبران آثار خشکسالی و کاهش تولید درخواست کمک کرده است.
وی از کشورهای کمک کننده ، موسسات و سازمان های خیریه جهانی خواهان تامین اعتبار مزبور برای خرید مواد غذایی شد.
وی تاکید کرد: درصورت تسریع در تامین اعتبار از بروز فاجعه در این کشور که بخش هایی از آن با ناآرامی مواجه است، پیشگیری خواهد شد.
این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: اوضاع انسانی در افغانستان درحالی با چالش های جدی مواجه است که فصل سرما هم نزدیک می باشد.
ایده دستبرد گروه های مسلح به خودروهای حامل مواد غذایی سازمان ملل متحد را در افغانستان محکوم و آن را دزدی از فقترین افراد جامعه دانست.
نماینده بان کی مون ، اوضاع امنیتی این کشور را نیز چالش برانگیز توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به حوادث ماه مه 2008 میلادی ، ناآرامی رو به افزایش است که مایه نگرانی است.
ایده درعین حال تصریح کرد: نه تنها باید نسبت به توزیع کمک های غذایی خوشبین بود، بلکه کمک ها در اختیار افراد واقعی گذاشته شود، نهادهای موثر برای مبارزه با فساد اداری هم ایجاد گردد تا شرایط امنیتی بهبود یابد.
وی با بیان اینکه دفتر سازمان ملل متحد در انتظار پاسخ فوری کشورهای کمک کننده است ، یادآور شد که بحران غذایی و افزایش قیمت ها تنها مختص به افغانستان نیست.
وی خواهان بسیج عمومی برای پایان دادن به غارت خودروهای حامل مواد غذایی سازمان ملل در این کشور شد.
همچنین سوسنه ریکو سرپرست دفتر برنامه جهانی غدا در افغانستان (WFP( به خبرنگاران گفت که در حال حاضر حداقل پنج میلیون افغان شدیدا نیاز به مواد غذایی دارند.
وی تاکید کرد که این افراد در مناطق شهری و روستایی زندگی می کنند و قادر به تامین نیازهای غذایی خود و یا افراد تحت تکفل شان نمی باشند.
خانم ریکو ضمن اشاره به فعالیت های این دفتر از چند دهه گذشته در این کشور گفت: علت بروز گرسنگی و کمبود مواد غذایی ناشی از محرومیت افغان ها در سه دهه گذشته از پیشرفت ، تداوم خشکسالی، کاهش تولید و افزایش قیمت غلات در بازارهای داخلی و خارجی است.
وی پیش بینی کرد که درصورت عدم بارندگی تعدادی از سکونت گاه های جمعیتی در مناطق روستایی نیز در معرض خطر گرسنگی قرار خواهند گرفت.
وی تاکید نمود که درحال حاضر صدها هزار کودک افغان همراه با مادران خود قادر به تامین نیازهای روزانه شان نیستند.
وی یادآور شد: برنامه جهانی غذایی در افغانستان یکصد هزار تن غذا برای شش ماه آینده درخواست کرد و در انتظار پاسخ مثبت مجامع کمک کننده هست .
این مقام سازمان ملل حمله افراد مسلح غیرمسوول به خودروهای حامل کمک های غذایی را جنایت بر ضد انسانیت تعبیر کرد و گفت که این حملات غیرقابل توجیه است.
وی اظهار داشت: با وزارت کشور افغانستان برای تامین امنیت خودروهای حامل کمک های غذایی توافق شد که درحال حاضر غذای کافی برای توزیع در اختیار نیست.
هرچند این دو مقام سازمان ملل افراد نیازمند کمک های غذایی را پنج میلیون نفر اعلام کردند که این رقم نسبت به آمارهای قبلی دو برابر افزایش دارد اما شمار افراد نیازمند شش میلیون و 500 هزار نفر تخمین زده می شود.
براساس اعلام عبیدالله رامین وزیر کشاورزی افغانستان این کشور امسال برای مبارزه با کمبود مواد غذایی به واردات دو میلیون تن گندم نیاز دارد.
Eide Kai Rico Susana آساق 1392**332** شماره 203 ساعت 15:28 تمام
۰ نفر