۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۳۱
کد خبر: 80755495
T T
۰ نفر
گزارشي از سبزي كاري ارگانيك و سنتي يك كشاورز در خلخال

خلخال ، اردبيل - يك كشاورز خلخالي با روش سنتي و بدون استفاده از سموم و كودهاي شيميايي كه در نوع خود منحصر بفرد است سبزي توليد و به بازار عرضه مي كند.

به گزارش ایرنا ، برخلاف بیشتر مناطق كشور كه كاشت سبزی و سیفی جات با استفاده از انواع كودهای شیمیایی و سموم نباتی برای بهره وری بیشتر و افزایش راندمان محصول صورت می گیرد هنوز هم كشاورزانی در خلخال هستند كه همچنان به استفاده از روش اجدادی و سنتی خود در كاشت سبزی و سیفی جات ادامه می دهند.

موسی كریمی سبزی كار نمونه خلخالی از آن دسته از كشاورزان و باغدارانی است كه سبزی كاملا ارگانیك و عاری از هر گونه مواد شیمیایی دست مایه وی همه روزه تزیین بخش بسیاری از سفره های مردم خلخال است.

وی كارمند بازنشسته فرمانداری خلخال است و از زمان بازنشستگی خود از پنج سال پیش با كمك پسر فارغ التحصیل رشته كارشناسی كشاورزی ، همسر و سه فرزند دیگر خود اقدام به كاشت انواع سبزی در مزرعه یك هكتاری خود واقع در شهر خلخال كرده است.

كمتر كسی را در شهر خلخال می توان سراغ داشت كه با طعم سبزی های خوشمزه و معطر این سبزی كار خوش ذوق خلخالی آشنا نباشد.

وی در كاشت و پرورش سبزی ها از آب چاهی كه در مزرعه خود حفر كرده استفاده كرده و در پنج سالی كه به سبزی كاری مشغول است از هیچ كود و یا سموم شیمیایی برای افزایش راندمان محصول و یا افزایش سود حاصل از فروش بیشتر سبزی بهره نبرده است.

در مزرعه سبزی كار خلخالی می توان انواع سبزی های خوردنی و یا سبزی آش ، خورش ، كوكو و حتی سبزی هایی با خواص دارویی و درمانی از جمله بادرنج و بورا مشاهده كرد.

واقع شدن مزرعه این سبزی كار در مركز شهر و در مجاورت پارك جنگلی بزرگ اللرباغی خلخال دسترسی خریداران به سبزی های این كشاورز را آسان كرده و با كمترین هزینه رفت و آمد می توان به این مزرعه رفته و سبزی مورد دلخواه خود را تهیه كرد.

خریداران سبزی این مزرعه كه بیشتر آنها را بانوان تشكیل می دهند معتقدند: سبزی كار خلخالی به لحاظ بالا بودن كیفیت محصول نیازی به حمل و فروش محصول خود در بازار خلخال نداشته و این خریداران هستند كه همه روزه خود را به محل مزرعه رسانده و سبزی دلخواه خود را خرید می كنند.

این كشاورز خلخالی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش خود و خانواده ام توانسته ام در كنار ایجاد اشتغال برای فرزندانم و دو نفر از بیكاران در این مزرعه و فراهم كردن منبع درآمد مناسب برای امرار معاش زندگی رضایت شهروندان خلخال را در تامین سبزی سالم و عاری از مواد شیمیایی از دل خاك پاك مزرعه ام تامین كنم.

وی افزود: بطور میانگین سالانه و در پنج ماه فصل كاری در خلخال حدود 30 تن انواع سبزی در این مزرعه كشت ، تولید و در محل مزرعه به فروش می رسد.

كارشناسان ترویج محصولات كشاورزی اداره جهاد كشاورزی شهرستان خلخال با تایید استفاده نشدن از هر گونه كود و یا سموم شیمیایی در این مزرعه برای كشت و تولید انواع سبزی توسط این كارمند بازنشسته و نیز داشتن مهارت كافی برای تولید سبزیجات سالم و معطر منحصر بفرد را احیای كشاورزی بومی و سنتی و ترویج سبزی كاری ارگانیك دانستند.

گزارش از بهرام نقی زاده

7119/594/530