به گزارش خبرنگار ایرنا ، حماسه سازی خلبان شهید عباس دوران در آستانه عملیات بیت المقدس نقش قابل توجهی در پیروزی لشگریان اسلام داشت ، در حالیكه در آن برهه از جنگ تحمیلی دشمن دست به تحركات گسترده اي زده بود و مرتبا نیرو و تجهیزات به جبهه هاي جنوبي اعزام می كرد ، رشادت و پایمردی شهید دوران همه معادلات سیاسی و نظامی دوشمن را در هم ریخت.
در آن زمان از سوي نیروي هوایي ارتش جمهوری اسلامی تدبیري اندیشیده شد تا ضربه اي كاري به دشمن وارد شود ، بعد از كسب اطلاعات لازم و تهیه نقشه هاي پروازي، تصمیم بر این شد كه در یك عملیات گسترده هوایي عقبه دشمن از جمله نفرات و تجهیزات آنها از ارتفاع بالا بمباران شدید شود.
29 تیرماه سال 1361 حدود ساعت 11 جلسه توجیهی پرواز برگزار شد كه عباس دوران به عنوان لیدر دسته پروازی انتخاب شد و به همراه سرلشكر شهید یاسینی مسئول عملیات پایگاه همدان و سرتیپ شهید خضرایی فرمانده پایگاه، به همراه پنج خلبان دیگر در مورد چگونگی انجام عملیات صحبت كردند.
قرار بر این شد كه سه فروند هواپیما تا لب مرز با هم پرواز كنند و وقتی به مرز رسیدند، یكی از هواپیماها برگردد و دو جنگنده دیگر با ارتفاع كم وارد خاك عراق شوند و حالت ایذایی ایجاد گردد .
توجیهات اصلی تمام شد و نام دسته پرواز منصور تعیین گردید ، در این هنگام خلبان های كابین های جلو و عقب، آخرین صحبت ها را با هم انجام دادند ، شهید دوران به ستوان كاظمیان كمك خود تاكید كرد كه بیشتر حواسش به هواپیماهای دشمن باشد كه به هواپیما حمله نكنند و اگر زمانی هواپیما دچار نقص فنی شد و نتوانستند به پروازشان ادامه دهند، به تنهایی خروج كند و منتظر خروج او نباشد و حق ندارد دكمه خروج اضطراری او را فشار دهد چون او قصد خروج اضطراری از هواپیما را ندارد و می خواهد به هر نحو ممكن ماموریت را ادامه دهد.
سحرگاه روز سی ام تیر ماه سال 1361 مصادف با 30 ماه رمضان ساعت 30/5 صبح، خلبانان بدون فوت وقت همگی به اتاق تجهیزات می روند و پس از تحویل گرفتن تجهیزات، به سمت جنگنده ها حركت می كنند.
طولی نمی كشد كه سه فروند فانتوم مسلح بر روی باند فرودگاه قرار می گیرند و در سكوت كامل رادیویی، با صدای غرشی سهمگین ثانیه هایی بعد در دل آسمان جای می گیرند.
قرار بر این بود كه جنگنده ها از شرق شهر بغداد به سمت جنوب شرق این شهر حركت كرده و سپس به سمت پالایشگاه الدوره كه به شهر چسبیده بود رفته و آنجا را بمباران كرده و پس از ماموریت مستقیم به سمت ایران حركت كنند تا مجبور نشوند گردشی داشته و مورد اصابت گلوله ضد هوایی قرار گیرند.
همه چیز بخوبی پیش می رفت هواپیماها جاده بغداد - بصره را رها كرده و به سمت شمال شرقی گردش می كنند. ساعت شش و ده دقیقه جنگنده ها در آسمان حومه بغداد قرار داشتند.
هوا هنوز تاریك بود، ولی ناگهان در ده مایلی جنوب شرقی بغداد انگار شهر چراغانی شده بود، دو خط دیوار آتش پدافند جلوی جنگنده ها درست شده بود ، خلبانان دیوار آتش اول را رد می كنند.
جنگنده ها دیوار آتش دوم را هم رد كردند، دكل های پالایشگاه نمایان شده بود پدافند قدرتمند چهارلول پنجاه و هفت میلی متری دقیقا به سمت هواپیمای شماره یك آتش می گشود.
سرانجام با تمام مشكلات هواپیماها بر روی پالایشگاه می رسند و تمامی بمب های خود را بر روی پالایشگاه فرو می ریزند ، كاظمیان بعد از عبور از روی پالایشگاه به عقب برمی گردد تا ببیند كه چند بمب به هدف اصابت كرده كه متوجه می شود دم هواپیما تا نزدیكی كابین عقب آتش گرفته است ، لرزش خفیفی در هواپیما ایجاد شده بود هواپیما به شدت در حال سوختن بود و خلبانان باید هرچه سریع تر هواپیما را ترك می كردند.
با توجه به حجم بالای پدافند دشمن امكان برگشت برای آنها نیست در همین هنگام كاظمیان به دوران اطلاع می دهد كه هواپیما دیگر قابل كنترل نیست و خود را آماده خروج اضطراری كند.
كاظمیان دست خود را بر روی دستگیره صندلی پران دو نفره قرار می دهد كه ناگهان دوران كه آمادگی كمك خود را برای خروج از هواپیما شنیده بود، دكمه صندلی پران كابین عقب را فشار می دهد و كاظمیان با سرعت به سمت بالا پرتاب می شود.
هواپیمای دوران به شدت در آتش می سوخت و تقریبا تعادل خود را از دست داده بود دوران در آخرین دقایق، هواپیما را به سمت هتل محل برگزاری اجلاس برده و هواپیما را در حالی كه خود در آن قرار داشت، به آن جا می كوبد و جان خود را فدای آرمان های والای خویش می كند.
بدین ترتیب فرمانده دسته پروازی منصور هرگز پرواز خود را پایان نداد دوران كه در بین خلبانان شكاری بالاترین ركورد عملیات های برون مرزی را دارا بود، داوطلبانه در این ماموریت شركت و جان خود را فدای آرمان های میهن اسلامی كرد.
با انجام این عملیات غرورآفرین و شهادت طلبانه، بخش وسیعی از پالایشگاه الدوره بغداد منهدم شده و دود و شعله های آتش ناشی از این بمباران، ساعت های متمادی آسمان بغداد را پوشانده بود.
رسانه های خبری جهان، شرح حمله هوایی جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پالایشگاه الدوره بغداد به تفضیل به گزارش كشیدند.
دود سیاهی كه از پالایشگاه برمی خاست، رویای صدام را برهم ریخت و تمام ترفندهای تبلیغاتی او را در مقابل چشمان وحشت زده خبرنگاران خارجی مستقر در هتل های بغداد نقش برآب كرد.
شهید دوران اگر چه اجازه ترك هواپیما را به همرزم خلبانش ستوانیكم منصور كاظمیان در عقب كابین داد، اما خود به رغم این كه می توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه وار خود و هواپیمایش را بر متجاوزان كوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد ها به ریاست صدام در بغداد شد.
پیكر مطهر این شهید سرافراز بیست سال بعد در سال 1381 به ایران بازگشت و در 10 مرداد 1381 در شیراز به خاك سپرده شد.ك/4
677 / 667
گزارشي به مناسبت سالروز شهادت خلبان دلاور عباس دوران
عبور از خط سرخ آتش با دوران عاشقي
۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶
کد خبر:
80744701
شيراز- رشادت هاي كم نظير خلبان شهيد عباس دوران در دوران جنگ تحميلي بر كسي پوشيده نيست ، اين خلبان دلاور و سرفراز اسلام با انجام 102 پرواز جنگي بارها و بارها آرايش جنگي دشمن بعثي را در هم شكست و خواب را از چشم دشمنان اين مرز و بوم ربود.