به گزارش خبرنگار ایرنا، كوروش پرند شامگاه پنجشنبه در سنندج افزود: تبدیل علم به ثروت زمانبر است بنابراین نخبگان علمی دیرتر می توانند ثروت تولید كنند در حالیكه نخبگان مهارتی زودتر به تولید ثروت می رسند.
وی بهترین شیوه برای حضور در كشورهای دیگر را دیپلماسی آموزشی بر محور آموزش های مهارتی دانست و گفت: ایران با حضور به این شیوه می تواند علاوه بر كسب درآمد برای كشور، از لحاظ فرهنگی تاثیرگذار باشد و وجه كشور را بهتر كند.
به گفته وی در شرایطی كه تحریم های مختلف بر كشور تحمیل می شود در حوزه مهارتی و توانمند سازی فنی می توانیم پیش برویم.
پرند با بیان اینكه بر همین اساس رویكرد دیپلماسی مهارتی را در پیش گرفتیم، اضافه كرد: حضور موثر در عرصه های بین المللی از طریق تقویت قابلیت های افراد برای حضور در عرصه های بین المللی، ارتقای جایگاه كشور در عرصه های بین المللی مهارت و اعتباردهی به آموزش های سازمان فنی و حرفه ای در سطح بین المللی، سیاست هایی بود كه در پیش گرفتیم.
وی یكی از این فرصت های شناسایی شده را كشور عراق بیان كرد و گفت: در خرداد سال جاری در دو نوبت 90 نفر از مربیان عراقی از اقلیم كردستان عراق مورد آموزش قرار گرفتند.
وی به روند رو به افزایش موفقیت های ایران در مسابقات جهانی مهارت اشاره كرد و گفت: ایران از سال 2003 تا 2011 در مسابقات جهانی مهارت از رتبه 30 به رتبه ششم صعود كرد.
پرند افزود: ایران در مسابقات 2013 در آلمان در میان 52 كشور رتبه چهارم را كسب كرد كه این نشان دهنده رشد بالای كشور در حوزه آموزش های مهارتی است.
وی اظهار كرد: موفقیت كشور در مسابقات 2013 آلمان اتفاق بزرگی بود كه مطمئنا در مسابقات 2015 برزیل نیز ادامه پیدا خواهد كرد.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به ضرورت بسترسازی و آموزش برای كودكان اشاره كرد و گفت: در این راستا سازمان فنی و حرفه ای كشور طرح كودك و رایانه را آماده كرد كه بعد از آغاز اجرای آن در استان تهران، هم اكنون در استان كردستان در حال اجرا است.
پرند افزود: در این طرح كه در پنج سطح پیگری خواهد شد، در سطح ابتدایی آن كه در حال اجرا است وظایف رایانه برای كودك شرح داده می شود تا ترس از رایانه در كودك بریزد و با فرهنگ و نحوه استفاده از آن آشنا شود.
وی گفت: در این طرح كه با مدل تعاملی داستانی پیش می رود، از آموزش مستقیم به آموزش غیر مستقیم تغییر رویه داده ایم.
رییس سازمان فنی و حرفه ای كشور افزود: سازمان فنی و حرفه ای در حوزه های مختلف به استعدادیابی برای آموزش افراد می پردازد اما در حوزه فناوری اطلاعات قائل به آموزش عمومی است.ك/2
570/533
سنندج – معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: نخبگان مهارتي در كشور كمتر از نخبگان علمي مورد توجه قرار گرفته اند كه بايد توجه ويژه اي به اين نخبگان هم شود.