تكميل چرخه سوخت هسته اي تا توليد انبوه سانتريفيوژها در دولت نهم

تهران- كامل شدن چرخه سوخت هسته اي، آغاز توليد صنعتي سوخت هسته اي و كشف منابع جديد اورانيوم در كشور از جمله دستاوردهاي هسته اي غرور آفريني است كه در طول سالهاي گذشته با حمايت ها و ايستادگي رهبر معظم انقلاب اسلامي و شخص رييس جمهوري و پايداري ملت بزرگ ايران به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، از سال 1384 صنعت هسته ای كشور با حمایت و پشتیبانی دولت خدمتگزار نهم به ثمر نشست بطوریكه امروز پیشرفت كشور در این علم نوین به اندازه ای است كه بسیاری از قدرت های بزرگ در شوك باور این پیشرفت ها بسر می برند.

مردم ایران در طول دولت نهم بارها «خبرهای خوش هسته ای» را از رییس جمهوری اسلامی ایران شنیده بودند و گویا هر روز توقع و انتظار آنها درباره این خبرهای خوش بیشتر می شد كه البته با پایداری و استقامت دولت در برابر زیاده خواهی های قدرت های زورگو، به این توقع و مطالبه مردمی پاسخ داده شد.

رییس جمهوری در سال 1385 و در حالی كه كمتر از یك سال از آغاز فعالیت دولت نهم می گذشت، روز بیستم فروردین را به عنوان «روز ملی فن آوری هسته ای» نامگذاری كرد.

از ابتدای دولت نهم، تعلیق فعالیت های غنی سازی و تمامی امور مربوط به فن آوری هسته ای كه در دولت هشتم بنا گذاشته شده بود، شكسته شد و از آن روز تاكنون دستاوردهای بی نظیری مانند غنی سازی 20 درصدی و تولید صفحات سوخت مورد نیاز رآكتور تحقیقاتی تهران حاصل شده كه به جرات می توان گفت در طول تاریخ ایران بی نظیر بوده است.

در طول دولت نهم و سپس دولت دهم، گام های موثر و بلندی برای تكمیل و راه اندازی نیروگاه هزار مگاواتی آب سبك بوشهر برداشته شد.

طی چهار سال دولت نهم، دستاوردهای بزرگ و مهمی در زمینه فعالیت های صلح آمیز كشورمان حاصل شد كه در ذیل مروری بر دستاوردهای هسته ای از سال 85 خواهیم داشت:



*** سال 1385

رییس جمهوری روز سه شنبه 22 فروردین ماه سال 1385 و در جوار بارگاه امام هشتم در نخستین مراسم روز ملی فن آوری هسته ای از « كامل شدن چرخه تولید سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی و تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز برای نیروگاه های هسته ای كشور » در روز 20 فروردین همان سال به دست متخصصان جوان كشور خبر داد.

احمدی نژاد در این مراسم تاكید كرد: این دستاورد بزرگ تاریخی حاصل رنج، مجاهدت، مقاومت و پایداری ملت بزرگ ایران است و این شروعی بر پیشرفت ها و موفقیت های بزرگ تر و بزرگ تر است. ملت ما به ویژه جوانان در سایه اتكا به خدا، خودباوری و اراده خود توانستند به این فناوری بسیار مهم و ارزشمند دسترسی پیدا كنند كه در این لحظه تاریخی یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهیدان را گرامی می داریم و به ارواح همه آنان درود می فرستیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما بارها اعلام كرده ایم و باز هم اعلام می كنم كه مجموعه فعالیت های هسته ای ما در تمام مراحل تحت قوانین و نظارت كامل و كم سابقه آژانس انرژی اتمی بوده است و امروز هم علاقه مندیم همچنان تحت نظر آژانس، فعالیت های خود را ادامه بدهیم.

رییس جمهوری تصریح كرد: آنچه به دست آمده است و در آینده به دست خواهد آمد، در چارچوب حقوق مسلم ملت ایران و منطبق با قوانین شناخته شده از جمله حقوق ملت ما در آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) است. ما بر اساس مقررات بین المللی و حقوق حقه خود، مسیر خود را تا تولید صنعتی سوخت برای نیروگاههای خودمان ادامه خواهیم داد.



*** سال 1386

رییس جمهوری روز ملی فن آوری هسته ای را در سال 86 در سایت غنی سازی نطنز به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و كاركنان این سازمان جشن گرفت.

احمدی نژاد در این مراسم گفت: در سال گذشته در فروردین ماه و در جوار آستان قدس رضوی، دستاورد بزرگ اساتید و دانشمندان جوان كشورمان را در دستیابی به فن آوری چرخه تولید سوخت هسته ای به استحضار ملت عزیز رساندم و اعلام كردم ایران در ردیف كشورهای صاحب این فن آوری قرار گرفته است.

به گفته وی، اعلام این خبر موجی از نشاط، خودباوری و خوداتكایی را در سراسر كشور ایجاد كرد و ملت هوشمند ایران آن را به عنوان دستآورد جوانان خود ارج نهاد و با قدر شناسی، مصمم تر از گذشته به پاسداری از آن به عنوان حق مسلم خویش همت گماشت و تقریبا در همه مجامع كوچك و بزرگ با شعار مقدس «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» مسوولان، دانشمندان و جوانان دست اندركار را به استقامت و ادامه راه ترغیب كرد.

رییس جمهوری تاكید كرد: دستیابی به این فن آوری نماد توانمندی، استعداد و در واقع مقدمه ای بر گام های بلند تر و گسترده تر در علم و فن آوری است. در سال گذشته شاهد بودیم كه ملت عزیز ایران گامهای بلندی در زمینه های گوناگون صنعتی، كشاورزی، فرهنگی و پزشكی برداشت و همچنان با توكل بر خداوند متعال و با تكیه بر استعداد ها و خلاقیتهای خود رو به جلو حركت می كند.



*** سال 1387

رییس شورایعالی امنیت ملی كشور بیستم فروردین ماه 1387 بار دیگر از تاسیسات غنی سازی نطنز بازدید كرد و خبر از «آغاز به كار نصب 6 هزار سانتریفیوژ جدید» در این سایت داد؛ خبر خوشی كه شاید در سال های قبل از دولت نهم برای هیچ كس در ایران قابل باور نبود.

نصب این میزان از دستگاه های سانتریفیوژ برای اولین بار بود كه در كشور انجام می شد و اعلام این خبر بازتاب های وسیع و گسترده ای در رسانه های خبری جهان داشت.

احمدی نژاد در حاشیه بازدید از تاسیسات هسته ای نطنز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینكه پیشرفت ها و دستاوردهای فنی و فناوری هسته ای ایران خیره كننده است، اظهار داشت: رمز پیروزی ملت ایران توكل به خدا، همدلی و پیروی از خط ولایت فقیه است.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه روز ملی فناوری هسته ای، روز مردم و ثمره پیگیری آرمانهای بزرگ انقلاب است، گفت: امروز ایران با دستاوردهای صلح آمیز هسته ای خود در جایگاه بسیار شایسته ای قرار دارد كه روز به روز در حال ارتقا است.



*** سال 1388

درحالی كه بیستم فروردین ماه 1388، دولت نهم در آخرین روزهای خود به سر می برد و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری فرصت زیادی باقی نمانده بود، رییس جمهوری در مركز «یو. سی .اف » اصفهان از نخستین سوخت هسته ای تولید شده توسط دانشمندان و متخصصان كشور رونمایی كرد.

این دستاورد، برگ زرین دیگری از كارنامه درخشان فعالیت های دانشمندان هسته ای كشورمان بود كه در دولت نهم به ثبت رسید.

رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینكه خودباوری و اعتماد به نفس حاصل شده در مراحل تولید سوخت هسته ای مهمترین و بزرگترین پیروزی برای ملت ایران است، تاكید كرد: یكی از مراحل تولید انرژی هسته ای، شكل دهی و آماده كردن سوخت برای قرار گرفتن در رآكتورها است كه از بخش های متنوع و حساس برخوردار است.

وی مجموعه غلاف سوخت را دارای مشخصات فنی بالا معرفی و خاطر نشان كرد: با تكمیل این حلقه، مجموعه تولید سوخت هسته ای در كشور كامل شده است.

رییس شورایعالی امنیت ملی افزود: امروز استخراج، فرآوری و غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت هسته ای و بسته بندی برای استفاده در رآكتورها به طور كامل با اتكا به توانمندی های دانشمندان ایران اسلامی تولید می شود.

سیام(5)**9129**1572