۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 80654742
T T
۰ نفر
ساقه گنبد امامزاده ابراهيم كرمانشاه بيش از يك متر كوتاه مي شود

كرمانشاه - مديركل اوقاف و امور خيريه استان كرمانشاه گفت: در راستاي ثبت جهاني طاقبستان و حفظ ميراث فرهنگي، ساقه گنبد امامزاده ابراهيم بيش از يك متر كوتاه مي شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ' محمدباقر حسینی اراكی' روز دوشنبه در نشست مشترك مدیران كل اوقاف و میراث فرهنگی استان افزود: براساس جلسات مختلف بین اداره كل اوقاف و میراث فرهنگی در خصوص ساخت و ساز بقعه امامزاده ابراهیم، قرار بر این شد كه ارتفاع ساقه گنبد یك متر و 20 سانتیمتر كوتاه شود و در قبال این موضوع، میراث فرهنگی متقبل شده كه 200 میلیون به بقاعی كه میراثی هستند و به ثبت ملی رسیده اند، كمك كند.

وی گفت: در بازسازی و توسعه امامزاده ابراهیم با مشاوره میراث فرهنگی در راستای ایجاد یك مجموعه میراث فرهنگی با نمای تاریخی تلاش می كنیم.

مدیركل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: مطالعات طرح جامع بقعه امامزاده ابراهیم (ع) انجام شده است و در صورت تایید مشاور میراث فرهنگی و تخصیص اعتبار كار شروع خواهد شد.

حسینی اراكی ادامه داد: طرح توسعه امامزاده ابراهیم شامل فضاهای فرهنگی و اقامتی است كه تلاش می كنیم ظرف مدت كمتر از یكسال به نتیجه برسانیم.

مدیركل اوقاف و امور خیریه در ادامه از كشف دو وقف نامه زنده بر سنگ نوشته به نام های شیخ علی خان زنگنه و آقا غنی در مجموعه تاریخی طاقبستان خبر داد و اضافه كرد: در صورت اجازه میراث فرهنگی طرح توسعه امامزاده ابراهیم را از فردا شروع خواهیم كرد.

وی با اشاره به اینكه در طرح آرامش بهاری سال 92، یك میلیون و 250 هزار زائر شركت كردند كه امید است با توسعه حرم امامزاده ابراهیم در مجموعه تاریخی طاقبستان بر تعداد زائرین افزوده شود.

وی از برپایی خیمه های معرفتی و دیگر طرح ها در امامزاده ابراهیم (ع) خبر داد و گفت: تلاش می كنیم در كنار بسته های فرهنگی، بسته های تاریخی را توزیع كنیم.

اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمانشاه كه در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ثبت جهانی مجموعه آثار باستانی طاقبستان آغاز كرده است، ارتفاع زیاد گنبد امام زاده ابراهیم را یكی از موانع اصلی بر سر راه ثبت جهانی طاقبستان می دانست.

این موضوع در دو سال اخیر موجب بروز مشكلاتی بین اداره اوقاف و میراث فرهنگی شده بود كه به حمدالله با توافق اخیر این مشكل رفع و راه برای بازسازی امامزاده ابراهیم و ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان و از سویی ثبت جهانی آن هموار شده است.

567

سرخط اخبار استان‌ها