۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80631904
T T
۰ نفر

تصويب دستورالعمل راهبري شركتي در نيمه اول سال جاري

۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80631904
تصويب دستورالعمل راهبري شركتي در نيمه اول سال جاري

تهران- رييس اداره حسابرسي و گزارشگري مالي سازمان بورس واوراق بهادار از تويب دستورالعمل راهبري شركتي درنيمه اول امسال خبر داد و گفت: راهبري شركتي يكي از موضوعات مهم بازار سرمايه محسوب مي شود كه نقش با اهميتي در حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران و ارتقاي شفافيت اطلاعاتي اين بازار دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، 'آزاده مداحی' افزود: استقرار هرچه بهتر نظام راهبری در شركت‌ها مستلزم ایجاد بسترها و پیش‌نیازهای لازم است كه سازمان بورس اوراق بهادار در سال‌های اخیر این موضوع را در اولویت كاری خود قرار داده است.

وی از جمله مباحث با اهمیت نظام راهبری شركتی را موضوعات مربوط به شفافیت اطلاعاتی،تركیب هیات مدیره (جهت اعمال نظارت مستقل)،رعایت حقوق سهامداران ، تشكیل كمیته­های حسابرسی و واحدهای حسابرسی داخلی اثربخش و استقلال حسابرسان دانست.

مداحی درخصوص اقدامات انجام شده سازمان بورس برای استقرار حاكمیت شركتی در كشور گفت: تاكنون بخش های زیادی از موارد گفته شده در بالا از طریق الزام شركت‌ها به رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات، دستورالعمل تصویب و افشای معاملات با اشخاص وابسته، دستورالعمل كنترل­های داخلی، منشورهای كمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی و الزام به دارا بودن حداقل یك عضو غیرموظف و دارای تخصص مالی در هیات مدیره و غیره مورد توجه و پیگیری سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، این عضو كمیته علمی نخستین همایش ملی حاكمیت شركتی ادامه داد: به عنوان مثال الزامات مربوط به استقرار سیستم كنترل های داخلی، كمیته‌ حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی، پس از 20 ماه مطالعات تطبیقی، بررسی متخصصین، نظرخواهی عمومی و رایزنی با مجامع حرفه‌ای، در سال 91 مدون و به مرحله اجرا در آمد و در این راستا تلاش شد تا با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با اعضای هیات‌ مدیره و مدیران عامل شركت‌های بورسی و فرابورسی و حسابرسان معتمد سازمان و ارایه منابع اطلاعاتی و رهنمودهای تكمیلی، به فرهنگ‌سازی و كمك به اجرای بهتر این الزامات پرداخته شود.

رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس همچنین در خصوص دستورالعمل راهبری شركتی یادآور شد: مطابق با ماده 35 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، شركتی كه اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده باید اصول راهبری شركتی مصوب هیات مدیره سازمان را رعایت نموده و از تطبیق عملیات شركت با استانداردها، اهداف شركت و قوانین و مقررات مربوط اطمینان حاصل كند.

وی اضافه كرد: در این راستا شركت بورس اوراق بهادار تهران پس از انجام مطالعات تطبیقی، پیش نویس دستورالعمل راهبری شركتی را تدوین و برای انجام بررسی های بیشتر و تصویب به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال كرد.

وی گفت: سازمان بورس نیز با تشكیل گروه كارشناسی، مطالعات تكمیلی و بررسی های بیشتری را در خصوص موضوع راهبری شركتی و چالش‌های مربوط به آن انجام و پس از اعمال اصلاحاتی در پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شركتی، آن را جهت بررسی به كمیته استانداردها و آموزش سازمان كه متشكل از افراد متخصص و فعال حرفه و بازار سرمایه است، ارایه كرد.

وی ادامه داد: كمیته یادشده طی هفت جلسه بحث و بررسی با حضور صاحبنظران، اصلاحات لازم را در پیش نویس دستورالعمل اعمال كرد. به علاوه، با توجه به تبادل نظرهای انجام شده در كنفرانس­ بین‌المللی راهبری شركتی، استفاده از تجربیات كشورهای مختلف نیز در تدوین دستورالعمل مدنظر قرار گرفته است.

اقتصام(1)** 9141 **1561
۰ نفر