۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۲۲:۲۸
کد خبر: 80622529
T T
۰ نفر

امسال گيلاني ها هم سوت قطار را مي شنوند

۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۲۲:۲۸
کد خبر: 80622529
امسال گيلاني ها هم سوت قطار را مي شنوند

رشت ، رودبار - معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت توسعه و ساخت زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: راه آهن قزوين رشت تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد و گيلاني ها هم صداي سوت قطار را مي شنوند.

'احمد صادقی' شامگاه شنبه در حاشیه بازدید از روند تكمیل راه آهن قزوین - رشت، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رودبار اظهار داشت: با پایان این خط آهن، انتظار گیلانی ها برای شنیدن سوت قطار به پایان می رسد.

وی با اشاره به آغاز ساخت این راه آهن از سال 1382 افزود: از شروع احداث این پروژه تا سال 89، یك هزار و 640 میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به اختصاص 2 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه در سال های 90 و 91 اشاره و بیان كرد: امسال از طریق فروش اوراق مشاركت و از محل اعتبارات تملك دارایی سرمایه ای، اعتبار ویژه ای اختصاص می دهیم تا این خط ریلی، تا پایان سالجاری تكمیل شود.

وی راه آهن قزوین - رشت - انزلی را یكی از مهمترین خط آهن های كشور خواند و بین المللی بودن آن را ویژگی ممتاز این راه آهن عنوان كرد.

صادقی واقع شدن این خط ریلی در مسیر كریدور شمال جنوب را بسیار حائر اهمیت دانست و گفت: این راه آهن، ایران را از شمال به كشورهای همسود (CIS) و روسیه و از جنوب به كشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می كند.

وی با اشاره به چشم اندازهای زیبای طبیعی گیلان و عبور این خط ریلی از وسط این مناظر بكر گفت: همین امر، عامل مهمی در جذب گردشگران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین تردد مسافران استان های شمالی از طریق این خط ریلی، بار ترافیكی در جاده ها را كاهش می دهد و همین موضوع، باعث كاهش سوانح رانندگی می شود.

به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن قزوین - رشت به طول 164 كیلومتر، از جمله طرح های مهر ماندگار استان گیلان است.

در مسیر این خط ریلی، حدود 70 پل بزرگ در مجموع به طول 17 كیلومتر و 51 تونل مجموعاً به طول 22 كیلومتر در حال ساخت است.

این خط آهن از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفردی است كه از آن جمله می توان به بزرگترین پل ریلی كابلی كشور به طول 560 متر كه در حاشیه سد منجیل واقع شده، اشاره كرد.ك/3

ج*ر/695**1597
۰ نفر