استفاده از غذاهاي آب پز بهترين گزينه براي حفظ سلامت در مسافرت هاي نوروزي است

قزوين- كارشناس مسوول تغذيه مركز بهداشت استان قزوين با تاكيد بر اينكه غذاهاي سرخ كرده بايد به ندرت مصرف شوند گفت: بهترين راه حفظ سلامت بدن در مسافرت ها، مصرف غذاهاي آب پز و بخارپز هستند.

'نوروزعلی عزیزخانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف غذاهای كبابی نیز در صورت اطمینان به سالم بودن مواد اولیه، در ایام مسافرت توصیه می شوند.

وی اضافه كرد: گرچه مصرف كنسرویجات از جمله كنسرو ماهی در صورتیكه قبل از مصرف بمدت 10 دقیقه جوشانده شوند، مشكلی ایجاد نمی كنند، اما مصرف طولانی مدت و دائم آنها هرگز توصیه نمی شود.

عزیزخانی از مسافران نوروزی خواست در رستوران های بین راهی تنها سالاد شیرازی كه احتمال آلودگی كمتری دارد، بهمراه آبلیمو استفاده كنند.

وی ادامه داد: از آنجایی كه تمام آبهای چشمه ها، قنات ها و چاه های بین راهی مشكوك است، باید مسافران از آب سالم شهری یا بطری شده استفاده كنند.

این كارشناس با اشاره به مخاطرات پرخوری، بر آداب مناسب تغذیه در هنگام مسافرت اشاره كرد و افزود: مصرف روزانه 500 تا 900 گرم سبزی تازه و میوه در سلامتی افراد نقش موثری دارد و نباید مورد غفلت واقع شود.

عزیزخانی در ادامه با اشاره به مضرات شیرینی جات افزود: بهتر است مردم در دید و بازدید های نوروزی بجای مواد قندی، از میوه و آجیل های كم نمك استفاده كنند.

وی با اشاره به مصرف بالای شكر در كشور اظهار داشت: به دلیل الگوهای غلط تغذیه ای، مردم از هر فرصتی برای افزایش مصرف این ماده غذایی كم ارزش استفاده می كنند.

عزیزخانی افزود: مصرف شیرینی جات بخصوص برای افرادی با اضافه وزن و بیماران دیابتی، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، بسیار خطرناك است.

كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت استان قزوین با بیان اینكه رنگ بكار رفته در نقل ها و شیرینی جات مصنوعی بوده و برای سلامتی بشدت مضر می باشد افزود: با توجه به اینكه آجیل منجر به افزایش چاقی می شود مصرف تنها 30 گرم از آن در روز كافی است.

7388/ 614

سرخط اخبار استان‌ها