۲۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۷
کد خبر: 80589553
T T
۰ نفر
گران بودن مواد اوليه فرش مهمترين دغدغه بافندگان شيروان است

شيروان - رييس اداره صنعت، معدن و تجارت شيروان گفت: اكنون گران بودن مواد اوليه بافت فرش، مهمترين دغدغه بافندگان در اين شهرستان است.

'علیرضا غیرتمند' روز سه شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: پایین بودن پرداخت دستمزد به بافندگان فرش نیز از دیگر دغدغه اصلی فعالان این حرفه در شهرستان است.

وی افزود: فعالیت برای بافندگان فرش در این شهرستان با وجود این مشكلات، پاسخگوی هزینه های زندگی آنان را نمی دهد.

غیرتمند با بیان این كه بیشتر بافندگان فرش در این شهرستان با رها كردن كار خود به دنبال حرفه و شغلی هستند كه درآمد بهتری داشته باشد، گفت: برای بافت هر تخته فرش چند میلیون ریال هزینه می شود و تا زمانی كه سفارش دهنده ای نباشد صرف این هزینه بالا برای بافت فرش با طرح خاص و نو امكان پذیر نیست.

وی با اشاره به این كه صنعت فرش به علت ظرفیت فراوان می تواند توسعه و رونق خوبی داشته باشد، افزود: این امر نه تنها در توسعه فروش و صادرات كارساز است بلكه نام نقش و طرح فرش را در جایگاه اصلی خود قرار می دهد.

غیرتمند از مشكلات دیگر قالیبافان، پوشش بیمه آنان ذكر كرد و گفت: وقتی گواهی صلاحیت حرفه ای برای بافندگان صادر می شود تا سه سال معتبر است و بعد از پایان اعتبار آن بافنده برای بیمه باید دوباره امتحان بدهد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان افزود: اگر مقدور است تامین اجتماعی زمانی كه آنان گواهی دریافت می كنند به صورت بافنده دائم بشناسد و خدمات ارائه دهد.

غیرتمند گفت: همچنین اگر بتوان با ارائه تسهیلات یا در اختیار گذاشتن ابزار و وسایل بافت كه یك بافنده فرش دستباف نیاز به آن دارد در اختیار این قشر گذاشته شود و خریدار آن هم مستقیم دولت باشد از این طریق سود نصیب قالیباف می شود.

اكنون در شهرستان شیروان، پنج هزار نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند و در سال جاری دو هزار نفر از بافندگان فرش این شهرستان زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند. ك/3

7186/ 623