۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80588767
T T
۰ نفر
يك سازمان غيردولتي انگليس خواستار محاكمه توني بلر به اتهام جنايات جنگي شد

لندن - يك سازمان غيردولتي انگليس در آستانه فرارسيدن دهمين سالگرد حمله نظامي به عراق، خواستار محاكمه توني بلر نخست وزير اسبق اين كشور و تعدادي از همكاران وي به اتهام ارتكاب جنايات جنگي شد.

به گزارش ایرنا، 'بنیاد پیگیری جنایات جنگی بلر' كه توسط جمعی از شخصیت های ضدجنگ و فعالان مدنی تاسیس شده است، روز دوشنبه با ارسال نامه ای برای وزیر دادگستری انگلیس خواستار پیگیری اتهامات مطرح شده علیه تونی بلر و تعداد دیگری از مقامات سابق دولت انگلیس شد.

'نیكلاس وود' نویسنده و پژوهشگر انگلیسی و دبیر این بنیاد به خبرنگار ایرنا گفت: در این نامه جزییات اتهامات تونی بلر و برخی دیگر از مقامات سابق انگلیس بطور مستند تشریح شده و از 'كریس گریلینگ' وزیر دادگستری خواسته شده است مطابق قوانین و مقررات داخلی و بین المللی زمینه رسیدگی به این اتهامات را فراهم كند.

وی افزود: علاوه بر تونی بلر، سر 'كریستوفر مئیر' سفیر اسبق انگلیس در واشنگتن، سر 'دیوید منینگ' مشاور سیاست خارجی تونی بلر و 'آلیستر كمبل' مدیر ارتباطات نخست وزیری در زمان بلر، به ارتكاب جنایات جنگی از طریق توطئه برای حمله غیرقانونی به عراق و ارائه اطلاعات نادرست و گمراه كننده به پارلمان و مردم انگلیس درباره تسلیحات كشتار جمعی عراق، متهم هستند.

وی اظهارداشت: در جریان شهادت دهی تعدادی از مقامات فعلی و سابق انگلیس در كمیته تحقیق جنگ عراق كه طی دو سال گذشته انجام شده، جزییات بیشتری درباره تخلفات مقامات انگلیسی در جریان جنگ عراق مشخص شد.

آقای وود گفت: اتهام جداگانه دیگری نیز علیه 'تونی بلر' و 'هیلاری بن' وزیر وقت توسعه بین الملل دولت كارگری انگلیس مطرح شده كه مربوط به ناكامی اشغالگران در تامین نیازمندی های پزشكی و بهداشتی و درمانی مردم عراق طی سال های 2003 تا 2007 میلادی می باشد.

دبیر 'بنیاد پیگیری جنایات جنگی بلر' افزود: در جریان اشغال عراق و بمباران مناطق مختلف آن كشور هزاران نفر از مردم غیرنظامی كشته و دهها هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند كه تعدادی از این مجروحان از جمله كودكان به دلیل عدم رسیدگی پزشكی و كمبود امكانات درمانی یا جان خود را از دست دادند و یا برای همیشه معلول شدند.

نویسنده كتاب 'جنگ عراق؛ جنایت جنگی یا جنگ منصفانه؟'، تاكید كرد: بر اساس منشور سازمان ملل متحد و كنوانسیون های مختلف بین المللی از جمله كنوانسیون ژنو و پروتكل نورنبرگ، این افراد مرتكب جنایات جنگی شده اند و باید در دادگاه صالحه محاكمه شوند.

'تونی بلر' كه طی سال های 1997 تا 2007 میلادی به مدت ده سال نخست وزیر انگلیس بود، در ماه مارس 2003 به رغم مخالفت های گسترده افكار عمومی و همچنین عدم صدور قطعنامه صریحی از سوی شورای امنیت سازمان ملل، در حمایت از تجاوز نظامی آمریكا به عراق، انگلیس را وارد این جنگ كرد.

ناكامی اشغالگران در جنگ عراق، پیدا نشدن تسلیحات كشتار جمعی ادعا شده و مهمتر از همه قتل عام مردم غیرنظامی و ویرانی زیرساخت های اقتصادی عراق، بسرعت تونی بلر و جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریكا را به دو چهره منفور نزد افكار عمومی جهان تبدیل كرد.

تاكنون اتهامات و ادعانامه های زیادی از سوی وكلا، مدافعان حقوق بشر و فعالان ضدجنگ علیه تونی بلر و جورج بوش به دادگاه های ملی و بین المللی ارسال شده است ولی هنوز این دو نفر به پای میز محاكمه كشیده نشده اند.

روزنامه گاردین لندن هفته گذشته با انتشار نتایج یك نظرسنجی در مورد جنگ عراق اعلام كرد كه 53 درصد مردم انگلیس حمله به عراق را اقدامی غلط می دانند و 22 درصد نیز خواستار محاكمه تونی بلر به اتهام ارتكاب جنایات جنگی هستند.

اروپام**345