۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۳۵
کد خبر: 80588137
T T
۰ نفر

يك فروشنده سمندر لرستاني در بروجرد دستگير شد

۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۳۵
کد خبر: 80588137
يك فروشنده سمندر لرستاني در بروجرد دستگير شد

بروجرد - رييس اداره حفاظت محيط زيست بروجرد ازشناسايي و دستگيري يك فروشنده سمندر لرستاني در اين شهرستان خبر داد.

' امیر ساكت' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این فرد در بازار بروجرد اقدام به خرید و فروش این گونه نادر حیوانی می كرد كه توسط نیروهای محیط زیست بروجرد دستگیر و تعداد 25سمندر از وی كشف و پرونده وی برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی اضافه كرد: در آستانه نوروز خرید و فروش هرگونه از جانوران بومی غیر قانونی بوده و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی افزود: سمندر لرستانی یكی از گونه های كمیاب است كه در معرض انقراض قرار گرفته و متاسفانه طی سالهای گذشته این جانور دوزیست تحت خرید و فروش و قاچاق بوده كه اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد انقراض این گونه جانوری خواهیم بود.

سمندر كوهستانی لرستان دارای بدنی به طول 14 سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها و یا نوارهایی زرد و یا نارنجی بوده كه ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده است.

به گفته كارشناسان كل جمعیت بالغ سمندر كوهستانی لرستان كمتر از 1000 عدد می باشد كه رنگ‌بندی متفاوت و زیبایی این جانور سبب شده تا سودجویان به منظور فروش آن با قیمتی بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام به صید بی‌رویهٔ این دوزیست كرده و آن را در خطر انقراض نسل جدی قرار دهند.

مردم محلی نیز كه آنرا به جای سمندر ، 'مارمولك رنگی' می‌نامند، سالیانه تعداد زیادی از آنها را برای فروش در جشن‌های سال نو شكار می‌كنند.

تغییر اقلیم و بروز خشكسالی در منطقه نیز در كنار عوامل انسانی یاد شده سبب گردیده است تا اندك جمعیت باقی‌مانده از سمندرهای كوهستانی لرستان به سن تولید مثل نرسیده و تعدادشان در طبیعت روزبروز كاهش یابد.

7189/542