نگاهي به فرايند احداث و ظرفيت هاي بندر چند منظوره آستارا

آستارا ـ بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستين بندر بخش خصوصي كشور با صدور مجوز مرز دريايي آماده افتتاح شده و فردا (شنبه) 19 اسفند مرحله نخست اين بندر با حضور معاون اول رييس جمهوري و مقام هاي استاني به بهره برداري مي رسد.

بندر چند منظوره آستارا از سوی شركت خدمات دریایی و بندری كاوه احداث شده و بر اساس اعلام كارشناسان حوزه حمل و نقل، نزدیك ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت كالا بین سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپاست.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شركت خدمات دریایی و بندری كاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا در این خصوص گفت: این بندر چند منظوره نزدیك ترین مسیر در كریدور شمال ـ جنوب برای ترانزیت و حمل كالا بین آسیا و اروپاست.

'محمدصادق كاوه' روز جمعه در آستانه افتتاح این واحد بندری در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح بندر آستارا ، اقتصادی ترین و نزدیك ترین مسیر برای انتقال مازاد مواد نفتی و به خصوص غلات تولید شده در كشورهای روسیه و قزاقستان به مقصد كشورهای آفریقایی گشوده می شود.

وی اضافه كرد: با همین هدف قرار است یك واحد سیلوی 50 هزار تنی با مشاركت یك سرمایه گذار اهل كشور غنا در محوطه بندر چند منظوره آستارا به منظور تخلیه و بارگیری غلات به مقصد كشورهای آفریقایی احداث شود.

وی صادرات، واردات و ترانزیت غلات را یكی از اهداف احداث این بندر ذكر كرد و گفت: ذخیره موقت غلات با توجه به ساخت یك سیلوی 50 هزار تنی در بندر چند منظوره آستارا از جمله ویژگی های كاربردی این بندرگاه مهم محسوب می شود كه برای این امر اقدامات عملی آغاز شده است.

وی اضافه كرد: با بهره برداری از این واحد بندری، تمامی استان های شمال غربی كشور و كشورهای حاشیه خزر و همچنین كشورهای تركیه ، ارمنستان و عراق می توانند با كوتاهترین مسیر به بازارهای خود دست پیدا كنند.

وی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری كلان شركت خدمات دریایی و بندری كاوه برای احداث این واحد بندری گفت: با آغاز به كار این بندر علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای 250 نفر، برای دو هزار نفر دیگر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می كند.

وی توسعه برخی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شركت های تجاری و بازرگانی را از جمله تاثیر غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان برشمرد.

وی بندر تجاری و دریایی آستارا را احیا كننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر عنوان و اظهار كرد: با بهره گیری از این مسیر دریایی ، مسافت حمل كالا به مقاصد خارجی میان بنادر شمال كشور حدود 160 كیلومتر در خشكی و 150 كیلومتر در مسافت های دریایی كاهش می یابد كه این امر نقش موثری در كاهش قیمت تمام شده كالا برای صنایع تولیدی استان های شمال و شمالغرب كشور خواهد داشت.

وی بیان كرد: احداث بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استان های شمال و شمالغرب كشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا كه راه اندازی این بندر موجب كاهش هزینه واردات و صادرات كالا برای بازرگانان ایرانی می شود.

وی در تشریح مشخصات فنی این طرح بندری گفت: بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری كشتی های دو هزار تنی پیش بینی شده و پس از تكمیل ، پذیرای همزمان پنج كشتی در پنج اسكله اختصاصی خود خواهد بود.

مدیر شركت خدمات دریایی و بندری كاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا اظهار كرد: این واحد بندری به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه كالا پیش بینی و طراحی شده كه یك میلیون و 500 هزار تن آن با یك اسكله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر كالاها اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: این بندر در فضای محدود 55 هكتار در حال احداث است در حالی كه با اتصال راه آهن رشت ـ آستارا ، در آینده نزدیك باید توسعه یابد كه در این زمینه باید اراضی شمال و جنوبی متصل به محدوده بندر تملك شده و در اختیار این مجموعه قرار گیرد.

كاوه اضافه كرد: اسكله نخست این بندر هم اكنون به ظرفیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن آماده افتتاح شده و تا یكسال آینده ، مرحله دوم این بندر نیز به ظرفیت 600 هزار تن دیگر به بهره برداری می رسد.

وی میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح بندری را بالغ بر 400 میلیارد ریال اعلام كرد.

وی افزود: با بهره برداری از مرحله نخست بندر چندمنظوره آستارا ، توسعه شهرستان رونق یافته و آستارا به قطب تجارت دریایی شمال كشور تبدیل می شود.

وی با اشاره به اجرای محوطه سازی ، لایروبی حوضچه پهلوگیری كشتی و موج شكن های شمالی و جنوبی این بندر اضافه كرد: این واحد بندری در سه بخش گردشگری دریایی ، شیلات و تجارت بین المللی فعالیت خواهد كرد.

مدیر شركت خدمات دریایی و بندری كاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا توسعه برخی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل ، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شركت های تجاری و بازرگانی را از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان برشمرد.



*****

بندر چندمنظوره آستارا؛ سریعترین پروژه بندرسازی كشور



مدیركل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در آستانه افتتاح این بندر و در حاشیه بازدید مسوول ستاد پروژه های مهر ماندگار و دستیار ویژه رییس جمهوری اعلام كرد: بندر چندمنظوره آستارا كه آماده بهره برداری شده ، سریعترین پروژه بندرسازی كشور است.

فرهاد منتصركوهساری به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه بندرسازی در مدت 22 ماه و با تكیه بر توان بومی ساخته شده و یك فروند كشتی دو هزار تنی نیز در كنار اسلكه سخت آن پهلوگیری كرده است.

وی بیان كرد: در اجرای بندر چندمنظوره آستارا كه در پنج مرحله پیش بینی شده ، تا كنون اسكله اول به طول 130 متر احداث شده و آماده پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری كشتی هایی با ظرفیت دو هزار تن است.

وی از لایروبی یك میلیون و 100 هزار متر مكعبی حوضچه 22 هكتاری این بندر به منظور پهلوگیری كشتی ها خبر داد و اظهار داشت: عمق حوضچه این بندر 5/5 متر است و قابلیت پهلوگیری كشتی های دو هزار تنی را دارد.

وی ادامه داد: مركز مخابراتی و ناوبری این بندر نیز احداث شده و یك فروند شناور یدك كش اختصاصی نیز به نام 'آستارای یك' ساخته شده و همزمان با افتتاح این بندر به كارگیری می شود.

وی مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای فاز نخست این بندر را 250 میلیارد ریال ذكر و اظهار كرد: با توجه به ساخت موج شكن ها و سایر زیرساختهای بندری ، فازهای بعدی با سرعت تكمیل شده و به بهره برداری می رسد.

وی بیان كرد: احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشكی و دریایی در 55 هكتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر ، امكان پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری تمامی كشتی های ترد كننده دریای خزر پیش بینی شده است.

وی اضافه كرد: با راه اندازی این بندر، مسیر انتقال جاده ای كالاهای ترانزیتی ، صادراتی و وارداتی كشور 180 كیلومتر كوتاهتر می شود.

منتصر كوهساری همچنین گفت: ما درصددیم محدوده منطقه ویژه اقتصادی مصوب آستارا نیز در دو قسمت محدوده داخل بندر و محدوده خارج بندر تعیین شود.

به گزارش ایرنا ، شركت خدمات دریایی و بندری كاوه كه در حوزه مدیریت خدمات دریایی و بندری فعالیت می كند ، در اواخر سال 87 توانست برنده مزایده احداث و عهده داری 40 ساله بندر چندمنظوره آستارا شود و از این تاریخ عملیات ساخت این بندر آغاز شد.

احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشكی و دریایی در 55 هكتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر ، امكان پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری تمامی كشتی های ترد كننده دریای خزر پیش بینی شده است.

این بندر با بندر انزلی 200 كیلومتر و با بندر باكو جمهوری آذربایجان 300 كیلومتر فاصله دارد.

بندر تجاری آستارا كه به منظور حمل و بارگیری كالا و فرآورده های نفتی و مسافری در دست ساخت است ، با ظرفیت اسمی 5 / 3 میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می شود.

5 / 1 میلیون تن از محموله های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و دو میلیون تن دیگر نیز شامل فعالیت های عمومی بندری خواهد بود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال كشور محسوب می شود.ك4

535/ 603

سرخط اخبار استان‌ها