۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۵۵
کد خبر: 80569883
T T
۰ نفر

حفاظت از منابع طبيعي نيازمند فرهنگ سازي است

۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۵۵
کد خبر: 80569883
حفاظت از منابع طبيعي نيازمند فرهنگ سازي است

قزوين - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين گفت : ترويج و گسترش فرهنگ حفاظت از عرصه هاي طبيعي و اين منابع ارزشمند نيازمند فرهنگ سازي مناسب است .

به گزارش ایرنا ، مهندس ' هاشم گودرزوند چگینی ' روز دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود:متاسفانه بسیاری از مشكلات و چالش های حوزه منابع طبیعی و محیط زیست ناشی از فقر فرهنگی است كه باید برای رفع این مشكل با تعامل بیشتر با رسانه های گروهی بكوشیم .

وی با تاكید بر اینكه منابع طبیعی بستر حیات است تصریح كرد: ما باید در حفظ آن بكوشیم تا این منابع خدادادی را برای نسل های آینده حفظ كنیم .

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به اینكه حفاظت از عرصه های طبیعی عزم جدی تری را می طلبد افزود:باید به صورت جدی در مقابل تخریب كنندگان منابع طبیعی ایستاد و انتظار ما از مسوولان این است كه بر توان حفاظتی خود بیافزایند.

چگینی این وظیفه را مربوط به همه دستگاههای فرهنگی دانست و گفت: شما در رسانه وظیفه ای سنگین بر عهده دارید و اگر بتوانید حتی جلوی تخریب یك بوته یا درخت را بگیرید ثواب آن از بسیاری نوشته ها و گفته ها بیشتر است.

چگینی تصریح كرد: با توجه به اینكه در جهت حفاظت از عرصه های طبیعی كارهای اجرایی زیادی نیز انجام شده ولی كماكان سیر قهقرایی مراتع و فرسایش خاك ادامه دارد و هم اكنون تعداد دام حدود دو برابر ظرفیت مراتع است .

وی ادامه داد:باید یك نگرش جدید و موثر به ویژه با مد نظر داشتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی به منابع طبیعی داشته باشیم.

چگینی در ادامه با اشاره به اینكه 90درصد اراضی ملی در این استان ثبیت مالكیت شده ، افزود:طی سال جاری 107هكتار از اراضی ملی استان قزوین با آرای دستگاه قضایی به نفع منابع طبیعی صادر شده و اراضی كه توسط متجاوزان غصب شده بود، به بیت المال بازگشته است.

وی با تاكید بر اینكه كاركنان اداره كل منابع طبیعی با مراقبت های 24 ساعته خود اجازه تعرض و خسارت به منابع طبیعی را نمی دهند، تصریح كرد: اراضی كه بدون سند است، توسط این اداره كل به دولت واگذار و این اراضی برای گسترش فعالیت های اقتصادی به سرمایه گذاران و تولیدكنندگان طی فرآیند قانونی واگذار می شود.

وی با اشاره به اینكه بیش از 63درصد از فضای استان قزوین را منابع طبیعی تشكیل می دهد، اظهار داشت :اداره كل منابع طبیعی به نمایندگی از دولت به نوعی فعالیت حاكمیتی انجام می دهد و زمین های بیت المال را ممیزی می كند تا موجب سوء استفاده متجاوزان نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیابان زدایی را یكی از مهم ترین وظایف اداره كل منابع طبیعی عنوان و اضافه كرد: با بوته كاری و غرس درختان و درختچه ها علاوه بر نفوذ آب به زمین از توسعه افزایش بیابان در استان جلوگیری به عمل می آید.

وی با تاكید بر اینكه سلامت بشر به منابع طبیعی بستگی دارد، خواستار افزایش تعامل و همكاری مردم با اداره كل منابع طبیعی شد.

مدیركل منابع طبیعی استان قزوین به برنامه های هفته منابع طبیعی در این استان اشاره كردو افزود: در طول این هفته 500هزار اصله نهال رایگان در بین مردم استان به منظور گسترش فضای سبز توزیع می شود.

چگینی با بیان اینكه ،این نهال ها از نوع كاج، سرو، اقاقیا، زبان گنجشك، سنجد، زیتون تلخ است گفت: این نهال ها بین دهیاریها و روستاهای شهرستان توزیع می شود.

وی سخنرانی در نماز جمعه ، آیین گرامیداشت روز درختكاری ، سخنرانی كارشناسان منابع طبیعی در مدارس ، اجرای طرج های منابع طبیعی را از جمله این برنامه های عنوان كرد.

او در پایان با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر نقش مهم مردم در ایجاد و نگهداری فضای سبز گفت :مردم می توانند با كاشت حتی یك نهال این نقش مهم را در توسعه فضای سبز و آبادی كشور ایفا كنند.

7390/ 1644