۱۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۲۵
کد خبر: 80530388
T T
۰ نفر
رييس سازمان سنجش جزييات طرح جديد پذيرش دانشجوي آزمون سراسري را تشريح كرد

تهران - رييس سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه طرح جديدي براي سنجش و پذيرش دانشجويان آزمون سراسري (جايگزين قانون حذف كنكور) در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، به تشريح جزييات اين طرح پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'ابراهیم خدایی' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 86 مجلس كه به قانون حذف كنكور موسوم است فراز و نشیب های زیادی را گذرانده اما تاكنون قابلیت اجرا پیدا نكرده است.

وی افزود: این قانون، الزاماتی برای دستگاه های مختلف ایجاد كرده و باید از سال 90 اجرایی می شد اما مشكلاتی كه از نظر علمی، فنی و اجرایی در سر راه انجام آن وجود داشت مجلس را مجددا وارد مقوله طرح سنجش و پذیرش دانشجو كرد.

خدایی به برگزاری 14 جلسه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش، سازمان سنجش، مركز پژوهش های مجلس و همچنین اعضای این كمیسیون در ماه های اخیر به منظور بررسی قانون پذیرش دانشجو اشاره كرد و گفت: براساس نظرات كارشناسی، یا باید اصلاح قانون حذف كنكور صورت می گرفت و یا طرح جدیدی ارائه می شد كه اعضای كمیسیون به جمع بندی رسیدند طرح جدیدی در این رابطه ارائه دهند.

وی ادامه داد: این طرح جدید، چندان پیچیده نیست و برمبنای میزان تقاضای داوطلبان، تصمیم می گیرد كه چه مدل پذیرشی را طراحی و اجرا كند و در یك بازه زمانی چندساله، از سوابق تحصیلی منطبق بر قانون كه سه سال آخر تحصیل دبیرستان دانش آموزان را در بر می گیرد به اجرا درخواهد آمد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: طرح جدید پذیرش و سنجش دانشجو در روزهای آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد و براساس تصمیمات مجلس، قانون جدید را برای كنكور سال 93 اعمال خواهیم كرد.

وی تصریح كرد كه البته در راستای عملی كردن حذف آزمون، امسال گام های مهمی برداشته شد به گونه ای كه ثبت نام برای پذیرش دانشجو در حدود 11 هزار كدرشته محل به صورت بدون آزمون صورت گرفت و قرار شد این داوطلبان با لحاظ سوابق تحصیلی مطابق با تعریف قانون ، پذیرش شوند.

خدایی درمورد استقبال نسبتا اندك داوطلبان برای ثبت نام در رشته های بدون آزمون توضیح داد: ظرفیت پذیرش در این رشته ها حدود 300 هزار نفر تعیین شده بود درحالیكه 100 هزار نفر برای پذیرش در آنها ثبت نام كردند كه البته این موضوع، دلایل منطقی دارد.

وی افزود: اول اینكه، در ابتدا اعلام كردیم پذیرش بدون آزمون داوطلبان در مقطع كارشناسی دو نوبت در سال و در ماه های بهمن و مردادماه صورت می گیرد از همین رو داوطلبانی كه قصد داشتند در كنكور هم شركت كنند ریسك نمی كردند كه برای بهمن ماه ثبت نام كرده و شهریه یك ترم دانشگاه را بپردازند و پس از اعلام نتایج كنكور در تابستان آینده، مشخص شود كه در رشته های با آزمون هم قبول شده اند.

خدایی، نداشتن مدرك پیش دانشگاهی نیمی از داوطلبان در بهمن ماه را دیگر دلیل استقبال اندك آنها از پذیرش بدون آزمون عنوان كرد و گفت: براساس ضوابط ، داوطلبانی كه مدرك پیش دانشگاهی نداشتند نمی توانستند در این دوره ها ثبت نام كنند درحالیكه نیمی از داوطلبان ورود به دانشگاه را دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی تشكیل می دهند كه در خردادماه آینده فارغ التحصیل می شوند و هم اینك، مدرك در اختیار ندارند.

وی با یادآوری اینكه دانشگاه آزاد اسلامی برای سال آینده، پذیرش دانشجو در 95 درصد رشته های خود را به صورت بدون آزمون انجام می دهد و فقط برای 5 درصد رشته هایش آزمون برگزار می كند، اظهار داشت: برگزاری آزمون برای تعداد كمی از رشته ها در حوزه های امتحانی سراسر كشور برای دانشگاه آزاد، توجیه اقتصادی نداشت از همین رو آنها تقاضای تجمیع آزمون خود را با آزمون سازمان سنجش مطرح كردند كه توافق لازم در این رابطه حاصل شد.

رییس سازمان سنجش تاكید كرد: داوطلبانی كه قصد رقابت در رشته های باآزمون دانشگاه آزاد دارند باید الزاما در آزمون سراسری سازمان سنجش ثبت نام و در آن شركت كنند كه دومین مرحله ثبت نام كنكور 92 برای داوطلبانی كه به هر دلیل در مرحله اول موفق به ثبت نام نشده اند از 30 بهمن ماه تا سوم اسفندماه 91 از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

وی در رابطه با احتمال تجمیع آزمون های سازمان سنجش و دانشگاه آزاد در مقطع كارشناسی ارشد نیز اظهار داشت: از سال گذشته، تعداد داوطلبان كارشناسی ارشد ما روند نزولی یافته و تعداد داوطلبان امسال نسبت به سال قبل، 34 هزار نفر كاهش نشان می دهد و چنانچه روند كاهش تقاضا ادامه یابد و برگزاری دو آزمون جداگانه به صورت سراسری، از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار نباشد احتمال بررسی طرح تجمیع آزمون های سازمان سنجش و دانشگاه آزاد طی چهار، پنج سال آینده وجود خواهد داشت.

فراهنگ(3)**1055**1588
۰ نفر