۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۳۵
کد خبر: 80524082
T T
۰ نفر
استاندارد سازي يك ميليون و 400 هزار انشعاب برق در تهران

تهران- معاون خدمات مشتركين و فروش شركت توزيع نيروي برق تهران گفت: درسال هاي اخير حدود يك ميليون و 400 هزار انشعاب برق پنج ،10 و 15 آمپر در تهران استاندارد سازي شده است.

'عبدالامیر یاقوتی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ،‌ با بیان اینكه كلیه انشعابات 5 و 10 آمپر استاندارد سازی شده است ، افزود:‌ از چهارمیلیون مشترك برق، حدود 2 میلیون و 100 هزار مشترك برق دارای فیوزهای پنج تا 15 آمپر بوده كه تاكنون حدود 700 هزار انشعاب هنوز تعویض نشده و طبق برنامه و متناسب با ظرفیت ها باید تعویض شود.

وی همچنین با اشاره به استانداردسازی انشعابات مشتركین در سال های اخیر افزود: مشتركین ، مجاز به استفاده از شبكه برق به اندازه قدرت خریداری شده ، هستند.

یاقوتی توضیح داد :‌ مشتركین دارای قدرت قراردادی 15 آمپر ، فقط در زمان بیشترین مصرف خود مجاز به استفاده از 15 آمپر برق هستند و مجاز به تعویض فیوز و استفاده از فیوزهای با آمپراژ بیش از قدرت قراردادی نبوده و این اقدام آنان سبب خسارت به تجهیزات شبكه و سلب فرصت تامین برق برای كلیه مشتركین خواهد شد.

معاون خدمات مشتركین و فروش انشعابات شركت توزیع نیروی برق تهران افزود: انشعابات به جریان برق 15 آمپر اغلب متعلق به دهه 60 و 70 است در حالی كه اكنون الگوی مصرفی شهروندان در سال های اخیر تغییرات چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینكه انشعابات 15 آمپر و كمتر از آن پاسخگوی نیاز مصرف بسیاری از مشتركان نیست، گفت:مصرف بیشتر از ظرفیت فیوز هم به شبكه برق و هم به تجهیزات برقی درون منازل خسارت وارد می كند.

یاقوتی یادآور شد: در زمان كنونی بیش از 90 درصد از مشتركان برق دارای انشعاب 15 و كمتر ، به دلیل نیاز به برق بیشتر، فیوزهای 15 آمپر خود را تعویض كرده اند.

معاون خدمات مشتركین شركت توزیع نیروی برق تهران ادامه داد: در صورتی كه مشترك برق نخواهد ، قدرت برق بیشتر از قدرت قراردادی خریداری نماید، لازم است فیوز متناسب با آمپر خریداری شده تهیه و نصب گردد. در صورت تعویض خودسرانه مشترك مطابق آیین نامه با وی برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینكه هزینه دریافتی از مشتركین و متقاضیان برق، صرف هزینه‌های توسعه و اصلاح شبكه شده و به عنوان حقوق عمومی منظور می‌گردد، اضافه كرد:مشتركین در هر زمان كه نیاز به انشعاب برق نداشته باشد، مبلغ انشعاب برق آنها بر اساس نرخ روز فروش انشعاب محاسبه و بازگشت داده خواهد شد.



** افزایش 40 درصدی مصرف برق خانوارها

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به افزایش مصرف برق خانوارها در سال های اخیر اظهار كرد: در دهه 70 میزان برق مصرفی خانوارها 160 كیلووات ساعت در ماه بود كه این میزان تا قبل از هدفمندی یارانه ها به 250 كیلووات ساعت در ماه رسید كه حاكی از افزایش 40 درصدی میزان مصرف مشتركان طی دو دهه گذشته است.

وی با بیان اینكه الگوی مصرف مشتركان برق تغییر كرده ، اظهار داشت: در زمان كنونی تعداد تجهیزات برق مشتركان كه ممكن است به صورت همزمان استفاده شوند ، زیاد شده از طرف دیگر لامپ های كم مصرف جایگزین لامپ های رشته ای شده اند.

یاقوتی در عین حال گفت: افزایش آمپراژ برق خریداری شده توسط مشتركان جزو قوانین است و در صورت استفاده بیش از قرارداد ابتدا به مشترك اخطار داده و در نهایت مطابق آیین نامه فروش برق با وی برخورد خواهد شد.

معاون خدمات مشتركین شركت توزیع نیروی برق تهران افزود: افزایش نیافتن هزینه واگذاری انشعاب برق از سال 1383 تا كنون و افزایش چشمگیر هزینه‌های توسعه و اصلاح شبكه طی سال‌های اخیر نیازمند استفاده از كلیه فرصت‌های قانونی برای تامین برق مطمئن برق كلیه مشتركین برق است.

وی با بیان اینكه یكی از این فرصت‌ها استاندارد سازی انشعابات برق است،اضافه كرد: این اقدام سبب می‌شود تا هر مشترك به اندازه سهم خود بتواند از شبكه برق استفاده كند و حقوق دیگران ضایع نشود.

یاقوتی با بیان اینكه افزایش آمپراژ الزاما به معنای تعویض فیوز نیست، افزود:‌ در اغلب موارد خود مشتركان فیوزهای 25 تا 32 آمپر نصب كرده اند و باید در قبوض برق خود، تغییر قدرت خریداری شده را ملاحظه كنند.

اقتصام(4)**2021**1601