این عده روز شنبه در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سیستان و بلوچستان اظهار داشتند: راننده یكی از شركتهای مسافربری زاهدان به طمع درآمد بیشتر 57 مسافر را در صندلی، جای خواب و راهرو این اتوبوس جای داد.
متعاقب این اقدام پلیس راه سیستان و بلوچستان در محور زاهدان - نهبندان با توقیف مدارك راننده این اتوبوس از او خواست مسافران را پیاده یا به مبدا بازگرداند.
به گفته شاهدان عینی: چانه زنی و سماجت راننده و وساطت برخی از مسافران در نهایت به 50 هزار تومان جریمه ختم شد اما باعث سرگردانی 57 مسافر این اتوبوس به مدت دو ساعت در سرمای نیمه شب زمستان شد.
این عده به خبرنگار ایرنا گفتند: اداره راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان به عنوان دستگاه عالیه ناظر و اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان به عنوان مسوول مستقیم و ذیربط باید تمهیداتی فراهم كنند تا امكان تخلف رانندگان در مبدا فراهم نباشد.
مدیر كل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان در این رابطه به ایرنا گفت: بر اساس مقررات بخش حمل و نقل برون شهری در موضوع جابجایی مسافر، اتوبوسی كه از پایانه خارج می شود باید دارای یك سری ضوابط از جمله تعداد مشخص و قانونی مسافر باشد.
'علیرضا مجرد' افزود: ماموران پلیس راه مدارك راننده و مسافران وسایط نقلیه برون شهری را هنگام خروج از شهر كنترل می كنند و در صورت تخلف اجازه خروج نمی دهند.
وی ادامه داد: اگر مشكلی وجود داشته باشد خودرو عمومی هنگام ورود یا خروج از شهر متوقف می شود و در همان مكان با حضور كاركنان حمل و نقل سیستان و بلوچستان اقدامات لازم برای جایگزینی خودرو یا موارد دیگر انجام می شود.
وی گفت: ماموران پلیس راه می توانند مسافرانی كه فاقد بلیط هستند را از اتوبوس پیاده كنند و اجازه فعالیت از راننده خاطی نیز گرفته می شود.
مدیر كل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان با حواله دادن موضوع به حوزه وظایف و مسوولیتهای پلیس راه استان، توضیحی در رابطه با چگونگی عملكرد و نظارت دستگاه تحت امرش كه در این رابطه وظیفه و مسوولیت ذاتی دارد، نداد. ك/4
2729/7307
زاهدان - شماري از مسافران اتوبوس خط زاهدان - بيرجند با ابراز گلايه از آنچه كه ضعف نظارت مسوولان ذيربط در ادارات راه و شهرسازي و حمل و نقل و پايانه ها مي نامند، مدعي شدند: اين مشكل موجب سرگرداني آنها به مدت دو ساعت در سرماي نيمه شب گذشته شده است.