۲۵ دی ۱۳۹۱، ۸:۰۳
کد خبر: 80497623
T T
۰ نفر
دومين جشنواره ملي عكس ايران برگزيدگان خود را شناخت

تهران - مراسم افتتاح نمايشگاه دومين جشنواره ملي عكس ايران با معرفي برگزيدگان جشنواره و رونمايي از كتاب اين رويداد هنري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم افتتاحیه و معرفی برترین های جشنواره ملی عكس ایران یكشنبه شب با حضور جواد شمقدری رییس سازمان امور سینمایی، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، جمعی از عكاسان، هنرمندان و اهالی خبر در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد.

میرزاخانی در این مراسم با اشاره به پیشینه عكاسی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: همانطور كه می دانیم انجمن هرگز از آموزش فارغ نبوده و متاسفانه یك وقفه ای در دوره های آموزشی آن افتاد كه سعی می كنیم با همكاری شما و اساتید آن را جبران كنیم.

دبیر جشنواره ملی عكس ایران با اشاره به جشنواره های منطقه ای سینمای جوان گفت: در انجمن، مقوله عكس از جشنواره های منطقه ای جدا نشد و در حاشیه جشنواره های منطقه ای همواره جشنواره عكس داشته ایم و به زودی با برگزاری چهل و نهمین دوره جشنواره منطقه ای سینمای جوان شاهد برگزاری مستقل این بخش خواهیم بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران دلیل انتخاب طبیعت به عنوان موضوع جشنواره ملی عكس ایران را به جامعه گسترده ای كه با این موضوع سروكار دارند مربوط دانست و ادامه داد: موضوع عكاسی طبیعت قشر بزرگی را تحت پوشش قرار می دهد. سینماگران و عكاسانی كه دوست دارند از زیبایی ایران لحظاتی را ثبت كنند. انتخاب این حوزه با عنوان یك زبان گویا از زیبایی های كشورمان با همفكری كه با اهالی آن صورت گرفت به وقوع پیوست.

وی به ارائه مجموعه عكس های منتخب جشنواره در فستیوال های خارجی و بازارهای بین المللی به عنوان یك كالای فرهنگی فاخراشاره كرد و گفت: اكثر فستیوال های خارجی از فیلم مستند و كوتاه كتاب جشنواره سال گذشته بهره مند شدند و همین رویارویی آنها با عكس و هنر عكاسی ایران موجبات دگرگونی تصور ذهنی شان از ایران را فراهم آورد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: عكس به عنوان یك رسانه توانست اثرات جدی در ایران شناسی از خود به جای بگذارد و در این جشنواره تلاش شد تا مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی نیز به مشاركت دعوت شوند تا اقدامات ما تاثیر بیشتری بر عموم مخاطبان داشته باشد كه متاسفانه جای انها در این رویداد خالی است.

بانك اطلاعاتی عكاسان سراسر كشور از دیگر موارد اشاره شده توسط میرزاخانی بود و در این رابطه گفت: اساتید زبده ای در دفاتر ما در حال تدریس هستند و در شاخه های دیگر هم فعالیت خواهیم كرد مثل عكاسی طبیعت و عكاسی خبری كه این كار در حوزه آموزشی و فرهنگی انجمن در حال برنامه ریزی است.

ادامه بخش صحبتهای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران آمار آموزش آن بود. آموزش 650 عكاس در دوره تكدرس سال 91 در 54 دفتر، آموزش 1150 نفر در 40 دفتر در ترم اول ورودی سال 91 آموزش بلند مدت فیلمسازی، آموزش 750 نفر در 40 دفتر در تكدرس عكاسی سال 90، همچنین ترم اول سال 90 – 91 در 40 دفتر آموزش 850 نفر در مجموع ، آموزش 2500 علاقه مند به عكاسی رقم چشمگیری است كه در این مدت اتفاق افتاده است.

وی در پایان گفت: كانون عكس انجمن سینمای جوانان در مركز سه استان به شكل نمونه راه اندازی شده است كه با استقبال خوبی همراه بوده و انجمن در صدد است با راه اندازی كانون عكس در كلیه دفاتر انجمن سینمای جوانان در مراكز استانها پایگاه محكم تری در دفاتر و شهرستان ها برای این هنر فراهم كند.

بعد از قرائت بیانیه هیات داوران از سوی علی قلمسیاه جوایز دو بخش مسابقه جشنواره ملی عكس ایران به برگزیدگان اهدا شد.



** بخش طبیعت زیبای ایران

در بخش تقدیر دیپلم افتخار 'دومین جشنواره ملی عكس ایران' به همراه یك میلیون ریال جایزه نقدی به مهدی نورمحمدی از ایلام، میعاد آخی از اهواز و ابراهیم باختری از اصفهان اهدا شد و دیپلم افتخار بخش استعداد جوان به همراه مبلغ پنج میلیون ریال به مهران میرزایی از مشهد رسید.

اما دیپلم افتخار نفر سوم به همراه مبلغ 10 میلیون ریال به سمانه نفیسی از اصفهان تعلق گرفت. دیپلم افتخار نفر دوم به همراه مبلغ 12 میلیون ریال به مهدی سعادت از ارومیه اهدا شد و دیپلم افتخار نفر اول به همراه مبلغ 15 میلیون ریال به جلال شمس آذران از تبریز اهدا شد.



** بخش ویژه – طبیعت و تولید ملی

دراین بخش دیپلم افتخار نفر سوم به همراه مبلغ پنج میلیون ریال به مهدی سعادت از ارومیه اهدا شد. دیپلم افتخار نفر دوم به همراه مبلغ هفت میلیون ریال به امیر مینابیان تعلق گرفت و دیپلم افتخار نفر اول به همراه مبلغ 10 میلیون ریال به سیدمدیار شجاعی فر از اهواز اهدا شد.

جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی و امورسمعی و بصری، سعید رجبی فروتن، شفیع آقامحمدیان، اسفندیار شهیدی، اسماعیل عباسی، فرزاد هاشمی، علی قلمسیاه، علی اصغر داود آبادی فراهانی، سعید محمودی ازناوه، مسعود زنده روح كرمانی، محمود عبدالحسینی، حسین منزه، امیرعلی جوادیان، محمود سالاری، محمد روح الامین، سعید ربیعی، امیرحسین بیدمشكی پور، مجید اكبرشاهی، مژگان زرگر، عاطقه حقیقی در این مراسم حضور داشتند.

گالری عكس های این جشنواره كه حاصل انتخاب 120 عكس از میان 3677عكس از 733 عكاس بود تا 7 بهمن ماه در گالری عكس موسسه فرهنگی و هنری صبا بر پا خواهد بود.

فراهنگ(3)**9266**1588

سرخط اخبار فرهنگ