۵ دی ۱۳۹۱، ۲۲:۱۸
کد خبر: 80472542
T T
۰ نفر
مسكو و بيروت در حل مسالمت آميز بحران سوريه اتفاق نظر دارند

مسكو - 'عدنان منصور' وزير امور خارجه لبنان اعلام كرد: بيروت و مسكو در حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه با يكديگر اتفاق نظر دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی 'صدای روسیه'، منصور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران روس و در پاسخ به سؤال خبرنگار این رادیو درباره نقش روسیه در تحولات خاورمیانه گفت: مسكو همواره به دفاع از ملت های عربی و منافع آنها در عرصه بین المللی پرداخته است.

وی افزود: روسیه، توانایی زیادی دارد و كشورهای منطقه به این كشور امید زیادی دارند و مسكو نقش خاصی در حل بحران سوریه ایفا می كند.

منصور گفت: روسیه موضع سنجیده ای در باره بحران سوریه دارد كه در جهت حل و فصل مسالمت آمیز مسایل این كشور و برون رفت مسالمت آمیز از بحران و انجام اصلاحات داخلی در سوریه است كه به توسعه این كشور در آینده كمك می كند.

وی افزود: از ابتدای بحران سوریه پیش بینی می كردیم كه مخالفان دولت سوریه خواهان انجام اصلاحات و تحولات در عرصه های مختلف خواهد شد اما امروز وضع به گونه دیگری است.

منصور گفت: علاوه بر آن بسیاری از كشورها به ویژه كشورهای غربی برای مداخله در امور داخلی سوریه تلاش می كنند و اگر آنها به این رویكرد مداخله جویانه و تحمیل خواسته های خود بر سوریه ادامه دهند، بحران این كشور به درازا می انجامد.

وی افزود: به همین دلیل لبنان چاره دیگری جز اجرای سیاست سنجیده در باره سوریه و پرهیز از مداخله در امور داخلی این كشور ندارد.

وزیر خارجه لبنان گفت: بارها اعلام كرده ایم كه بحران سوریه فقط از راه مذاكره و بدون بكارگیری زور قابل حل است، اما متأسفانه به مرور زمان این واقعیت تلخ آشكارتر می شود كه مذاكره به نفع برخی كشورها و گروههای سیاسی نیست.

وی بدون ذكر نام كشوری گفت: برخی كشورها بطور آشكار به مداخله در اقدامات جنگی در سوریه اذعان دارند و آشكارا از آمادگی خود برای كمك به گروه های مسلح مخالف دولت سوریه سخن می گویند؛ اما ما با صداقت آرزوی توقف خشونت ها و آتش بس در سوریه داریم.

وی در باره سرنوشت دولت 'بشار اسد' گفت: دولت اسد در سوریه جایگاه خود را دارد و اكثریت مردم از وی و دولتش حمایت می كنند.

وزیر خارجه لبنان گفت: امروز مسأله این نیست كه اسد بر سر قدرت بماند یا برود، بلكه موضوع اساسی این است كه آیا خشونت ها متوقف و مذاكرات شروع می شود یا خیر.

وی گفت: متأسفانه در زمان حاضر سوریه در شرایط بسیار دشواری گرفتار شده است كه در آن دولت این كشور خواهان ادامه اصلاحات گسترده و مهم برای حیات اقتصادی و سیاسی كشور است اما معلوم نیست این اصلاحات در وضع ادامه مناقشه و خونریزیها مؤثر خواهد بود.

وی در باره پذیرش پناهندگان سوری در لبنان گفت: وضع مردم سوریه و مسایل آنها را در این شرایط درك می كنیم، اما باید این واقعیت را پذیرفت كه امكانات لبنان بسیار محدود است و هر چه در توان داریم برای كمك به پناهندگان انجام می دهیم.

وزیر خارجه لبنان به همكاری كشورش با سازمانهای بین المللی برای كمك به پناهندگان اشاره كرد و افزود: پناهندگان سوری در زمان حاضر به مواد غذایی و لباس و بسیاری چیزهای دیگر نیاز دارند و ما هر چند این وسایل را تأمین می كنیم اما امكانات محدودی داریم.

اروپام/2242**518**1504