فيلم سينمايي طوفانگر؛ روايتگر دو شيوه پليسي

اراك- فيلم سينمايي طوفانگر يا ترس در شهر ( peur sur la ville) به كارگرداني 'هانري ورنوي' و از توليدات سال 1975 سينماي فرانسه، روايتگر دو شيوه متداول در فيلم هاي پليسي است.

این فیلم كه به سبك فیلم های اكشن پلیسی، تعقیب و گریز را به تصویر كشیده، گوشه چشمی نیز به شیوه های پلیسی علمی و مبتنی بر نظریه پردازی دارد.

كشدار شدن برخی سكانس های اكشن این فیلم از جمله تعقیب و گریز طولانی، بالا و پایین رفتن چند باره از پلكان ایستگاه مترو و نماهای كلیشه ای روی سقف قطار، بیننده را خسته می كند، تا جایی كه در خود فیلم نیز بازرس در روزنامه ای می خواند كه 'به جای دستگیری قاتل به آرتیست بازی پرداخته است'.

تعقیب و گریز روی شیروانی به ویژه تلاش هم زمان بازرس بوتلیه (ژان پل بلموندو) برای بالا رفتن از شیب شیروانی و قاتل برای پیدا كردن عینك خود كه رو به پایین است، از صحنه های نمایان فیلم است و تقابل زیبایی را به نمایش گذاشته است.

جمع كردن تكه هایی از چشم شیشه ای قاتل و فرستادن آن به آزمایشگاه، استفاده از شیوه های صدا شناسی برای پی بردن به محل تلفن زدن قاتل و دقت در نحوه روشن كردن سیگار او نیز از روش های پلیسی علمی است كه به خوبی در فیلم جا افتاده است.

فیلمساز، در یكی از سكانس ها كه در آن صدای ضبط شده بازرس برای قاتل پخش شده و همزمان خود او در حال انجام عملیات برای فرودن آمدن بر سقف ساختمانی است كه چند نفر در آن به گروگان گرفته شده اند به خوبی و به زیبایی هر چه تمامتر دو شیوه پلیسی را با یكدیگر تلفیق كرده است.

ارتباط داستان های فرعی فیلم از جمله درگیری با مرد مواد فروش نیز با داستان اصلی فیلم به خوبی پرداخت نشده و ببینده ضرروت آنها را درك نمی كند.

بلموندو، با بازی درخشان خود جدیت و شوخ طبعی و بلاهت و زیركی را در هم آمیخته است به طوری كه هنگام تعقیب قاتل، شوخ طبعی خود را كنار گذاشته و با جدیت تمام با دستیار خود برخورد می كند.

هر چند آمیخته شدن بلاهت و زیركی او آنچنان كه باید باورپذیر از كار درنیامده است، به طوری كه او بارها در صحنه تعقیب و گریز روی شیروانی قاتل را دیده و به هم تیراندازی كرده اند ولی در منزل یكی از زنان و حتی در اداره پلیس قاتل را نمی شناسد و این مهم با زیركی كه فیلم از شخصیت او به نمایش گذاشته، سازگار نیست.

قتل های سریالی زنان یك سوژه تكراری است كه پرداختن به انگیزه قاتل می تواند تا حدودی از این ضعف بكاهد اما هانری ورنوی فقط اشاره كوتاهی به انگیزه كرده و بیشتر به صحنه های اكشن توجه كرده است.

برخی نكات دیگر مثل دلیل انتخاب نام مینوس (قاضی جهان مردگان در افسانه ها) از سوی قاتل، انگیزه او برای فرستادن نامه به پلیس و یا مذاكره با پلیس در فیلم مشخص نشده است، كه ممكن است دلیل آن كوتاه شدن فیلم باشد زیرا، اصل فیلم 125 دقیقه است كه حدود 87 دقیقه آن از شبكه چهار سیما پخش شد.

در این فیلم كه جمعه شب از برنامه سینما چهار پخش شد، یك قاتل سریالی كه خود را مینوس معرفی می كند، با تلفن به چند زن و تهدید و بدگویی، آنان را به وحشت می اندازد.

عملی شدن تهدیدات این قاتل سریالی، پاریس را در وحشت فرو می برد تا این كه بازرس بوتلیه و همكارش مامور دستگیری او می شوند و پس از فراز و نشیب فراوان او را دستگیر می كنند.

هانری (انری) ورنوی با نام اصلی آشوت مالاكیان فیلمساز فرانسوی ارمنی تبار فیلم هایی چون دسته سیسیلی ها، ترور و توپ های سن سباستین را در كارنامه كاری خود دارد.ك/4

559/507