۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80453201
T T
۰ نفر

آيين عزاداري تكيه سادات اخوي ثبت ملي شد

۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80453201
آيين عزاداري تكيه سادات اخوي ثبت ملي شد

تهران بزرگ- آيين عزاداري عاشورايي تكيه سادات اخوي در همايش ثبت آيين هاي عاشورايي در فهرست ميراث معنوي كشور جاي گرفت.

به گزارش ایرنا، تكیه سادات اخوی یكی از قدیمی­ترین و اولین تكایا تهران توسط مرحوم ˈحاج ابراهیم سادات تقویˈ در محله عودلاجان احداث شده كه قدمت آن متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار است.

حاج سیدابراهیم تقوی به دلیل نزدیكی با فتحعلی شاه قاجار، اخوی (برادر) خطاب می­شد كه این موضوع باعث شد، فامیلی این خاندان به سادات اخوی تغییر پیدا كند.

مراسم عزاداری امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش، از دیرباز تاكنون در این تكیه به شكل و رسوم قاجاری خود در حال برگزاری است و نوع سیاه­های تكیه، پذیرایی، روضه خوانی و ...، همه به شكل و شیوه عزاداری تهران قدیم است كه این موضوع باعث متمایز شدن این تكیه شده است.

پیشنهاد ثبت این اثر معنوی در مراسم جشن ثبت معین التجار بوشهری از سوی كمیته پیگیری خانه­های تاریخی تهران ارایه شد كه پس از پیگیری­ها این مجموعه از اداره ­كل میراث فرهنگی استان تهران، با ثبت معنوی آیین عزاداری عاشورایی تكیه سادات اخوی موافقت شد.

بر اساس این گزارش، به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران هشت پرونده از استان تهران به همایش ثبت آیین های عاشورایی راه یافته كه تاكنون از این تعداد آیین عزاداری عاشورایی تكیه سادات اخوی به ثبت ملی رسیده است.

مراسم تعزیه بنی اسد در پیشوا، كاروان اسرا از ورامین، مراسم علم سربندان دماوند،مراسم علم بندان یكی از روستاهای شهرری، مراسم عزاداری تكیه بزرگ تجریش و نخل گردانی نیاوران نیز از جمله مهمترین پرونده های مراسم عزاداری استان تهران، از سوی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران به همایش ثبت آیین های عاشورایی ارایه شده است.

همایش ثبت آیین های عاشورایی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری (21 و 22 آذرماه) در استان مازندران برگزار می شود.

تهرام/7245/1396
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ