۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 80425283
T T
۰ نفر
صيد پره بهترين روش صيد در سواحل شمالي كشور است

گرگان - معاون صيد و صيادي اداره كل شيلات گلستان صيد پره را، بهترين روش صيد ماهيان استخواني در سواحل شمالي كشور در شرايط حاضر دانست.

'محسن یحیایی' روز چهارشنبه گفت: تمامی صیادان مجازی كه اقدام به صید ماهیان استخوانی می نمایند، از روش صید پره استفاده می كنند.

به گفته وی، در این روش صید، ناحیه ای از دریا توسط تور پره محاصره شده كه این تور بتدریج به ساحل كشیده می شود و ماهیان گرفتار در آن صید می شود.

یحیایی با بیان این كه روش صید پره سابقه دیرینه در سواحل جنوبی دریای خزر دارد، گفت: ابتدا این روش صید در ساحل شهرستان انزلی انجام می شد.

وی با بیان مشخصات تورهای پره گفت: تور پره با ارتفاع حداكثر 7 تا 10 متر و طول 1000 متر و به وسیله قایق چوبی در فاصله دور از ساحل به آب انداخته و به وسیله وینچ به ساحل كشیده می شود.

یحیایی یادآور شد: در گذشته عمل كشیدن تور توسط نیروی انسانی انجام می شد كه به آن ورنه كشی می گفتند.

معاون صید و صیادی اداره كل شیلات گلستان با اشاره به این كه استفاده از روش صید 'دام' خسارات زیادی به ذخایر دریایی وارد می كند، افزود: روش صید دام، به دلیل صید انواع ماهیان خاویاری غیراستاندارد كه موجبات انقراض نسل ماهیان خاویاری را فراهم می آورد، ممنوع شد.

به گفته وی، مطالعات و بررسی های كارشناسان علوم شیلات در مورد روش صید 'دام' نشان می دهد كه در این روش انواع بچه ماهی براحتی و در سطحی گسترده صید و از چرخه حیات خارج می شوند.

602