۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۶
کد خبر: 80390517
T T
۰ نفر
نايب رييس اتاق ايران: برخي به دنبال پيمان سپاري ارزي هستند

تهران - نايب رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با بيان اين كه، در دولت دو نگاه نسبت به روش استفاده از ارز صادركنندگان وجود دارد، گفت: نگاه اول در وزارت امور اقتصادي و دارايي در جريان بررسي است و روش‌هايي كه در اين نگاه وجود دارد، مشابهت بسياري با احياي پيمان ‌سپاري ارزي دارد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از اتاق ایران، 'پدرام سلطانی' افزود: بر اساس نگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی، دولت صادركننده را موظف می كند ارز خود را با قیمت مشخص در اختیار دولت یا هر جایی كه او معین می‌كند، از جمله مركز مبادلات ارزی قرار دهد.

وی گفت: نگاه دوم، اما در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد كه شیوه احیای پیمان‌‌ سپاری را قبول ندارد و می‌خواهد از طریق تعامل دو سویه با صادركننده روشی را برای ورود ارز آن به جریان تامین مالی واردات پیاده كند.

این فعال بخش خصوصی اظهار كرد: جالب است كه هر یك از این دستگاه‌ها در یك دولت، مستقل از یكدیگر در حال جلسه گذاشتن و بررسی نگاه خود هستند؛ مانند كاری كه درباره بورس ارز انجام شده و در حالی كه بانك مركزی بشدت مخالف این كار بود، جاهای دیگر به پیاده‌سازی این كار اقدام كرده بودند.

سلطانی تصریح كرد: به طور قطع در شرایط تحریمی موجود، استفاده از روش‌هایی شبیه پیمان ‌سپاری ارزی تقریبا غیرممكن است؛ هم به لحاظ تكنیكی و هم به لحاظ تاثیری، از نظر تكنیكی روشن است در شرایط حاضر، امكان ورود ارز به كشور وجود ندارد یا بسیار دشوار است، حالا این دشواری وقتی چند برابر می‌شود كه واردكننده‌ای بخواهد دوباره آن ارز را از داخل كشور به بیرون منتقل كند.

نایب ‌رئیس اتاق ایران افزود: از نظر تاثیری هم چون ارز صادركنندگان از نظر مرغوبیت (مبادله‌ پذیری بیشتر و كمتر بودن هزینه‌‌ها) از ارز مركز مبادلات ارزی برتر است، قاعدتا این ارز گران‌تر از ارز مركز یاد شده قیمت می‌خورد و الزام دولت به عرضه آن به قیمت مركز مبادلات، باعث توقف صادرات می‌شود.

وی گفت: در حالی كه مركز مبادلات ارزی هر روز با تقاضای بیشتری از سوی واردكنندگان برای دریافت ارز مواجه می‌شود، برخی اخبار و زمزمه‌ها حكایت از موظف كردن صادركنندگان برای عرضه ارز خود به این اتاق دارد.

سلطانی توضیح داد: مرغوبیت ارز صادركنندگان تا 25 درصد بیش از ارز مركز مبادلات است، به عنوان مثال ارز مركز مبادلات تنها در چند كشور محدود قابل تحویل است، اما ارز صادركنندگان در هر كشوری قابل كارسازی است.

وی افزود: همچنین مركز مبادلات ارزی، كارمزد قابل توجهی برای انتقال ارز دریافت می‌كند كه این كارمزد در تحویل ارز صادركنندگان وجود ندارد.

وی گفت: موضوع وقت هم مطرح است؛ چرا كه دریافت ارز از صادركنندگان در نوبت ماندن و تنظیم اسناد و كاغذ بازی ندارد.

سلطانی با بیان این كه، ارز حاصل از صادرات حداقل 25 درصد از ارز مركز مبادلات ارزی كم ‌هزینه‌تر است، افزود: بنا بر این گران‌تر نیز هست، حال اگر دولت صادركنندگان را مجبور به فروش ارز خود به 25 درصد كمتر از قیمت واقعی كند، در واقع از صادرات مالیات خواهد گرفت كه در این صورت صادرات متوقف خواهد شد.

نایب رییس اتاق ایران افزود: صادركنندگان امیدوارند روش وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد استفاده دولت قرار گیرد.

اقتصام (1)** 1601**1594