۱۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۳:۱۵
کد خبر: 80354907
T T
۰ نفر
شهرك صنعتي كشمش در قزوين راه اندازي شود

قزوين - رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، از توليد سالانه سه ميليون تن انگور و 200 هزار تن كشمش در كشور خبرداد و گفت: با توجه به ظرفيت هاي استان قزوين شهرك صنعتي و تخصصي كشمش در اين استان راه اندازي خواهد شد.

'حمید صافدل' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت تولید انگور و كشمش مطلوبی در استان وجود دارد كه با ارزش افزوده بالا انتظار داریم میزان تولید را افزایش دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: سهم استان قزوین از تولید انگور 300 هزار تن است كه 40 هزار تن كشمش تولید می شود.

این مسوول ادامه داد: كشمش بعد از فرش و پسته سومین محصول غیرنفتی صادراتی است و خوشبختانه 50 درصد بازارهای ما در اروپا است كه باوجود فشار و تنگناهای ایجاد شده همچنان محصولات ایرانی بازار خوبی دارد.

این مسوول خاطرنشان كرد: با وجود كیفیت و ظرفیت بالای تولید در استان قزوین مقدمات ثبت برند ملی كشمش قزوین بصورت رسمی فراهم می شود، تبدیل محصول انگور به كشمش، قدرت بازاریابی، ارزش افزوده محصول صادراتی و قدرت ماندگاری محصول در بازار را افزایش می دهد.

صافدل گفت: با وجود اینكه، عرضه این محصول بدون تشكل، نهاد حامی و یا نهاد محوری و سیاست گذاری های لازم صورت می گیرد، این مقدار از بازار را در اختیار داریم بطوری كه ایران طی سال های مختلف سومین یا چهارمین صادركننده بزرگ دنیا بوده و همواره حدود 50 درصد از بازارهای صادراتی ما، بازارهای اروپایی بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نگاه ما باید بر این باشد كه حوزه تولید بخش كشاورزی، صنایع مكمل در بخش صنعت و اقداماتی كه در حوزه تجارت كشور شكل می گیرد با هم پیوند داشته باشند و این پیوند نیز در میز كشمش شكل می گیرد.

وی اضافه كرد: با فعالیت میز كشمش به صورت عملی، فعالان اقتصادی در حوزه بازرگانی، سرمایه گذاران در بخش های صنعتی استان و همكارانی از حوزه صنعت كه متولی تصمیم گیری و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش هستند، گردهم می آیند.

صافدل افزود: در شرایط كنونی تشكیل انجمن تخصصی كشمش برای تقویت پیوند دولت و بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی ضروری است كه با یك كار مطالعاتی باید بتوانیم زیرساختهای لازم را فراهم كنیم.

وی با اشاره به لزوم وجود برند ملی در حوزه كشمش اظهار كرد: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان مسوول كمیسیون تخصصی برند، با همكاری اتاق بازرگانی قزوین روی برند ملی این محصول مطالعات و اقدامات اجرایی را به عمل آورده و اقدامات لازم را برای ثبت برندهای ملی انجام می دهد.

صافدل تصریح كرد: در خصوص تشكیل كنسرسیوم كشمش هم آمادگی كامل داریم كه اگر تجار قزوینی همكاری كنند تا 10 درصد هزینه های رسمی را تامین كنیم.

7389/616