۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 80317007
T T
۰ نفر
سرنوشت مذاكرات صلح بين دولت فيليپين و مورو سال جاري ميلادي مشخص مي شود

كوالالامپور - سرنوشت مذاكرات صلح بين دولت فيليپين و جبهه آزاديخواه اسلامي مورو (ميلف) كه در زمان حاضر با ميانجيگري مالزي ادامه دارد تا پايان سال جاري ميلادي مشخص مي شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'استار' مالزی، 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی گفت: بنا به اظهارات 'بنیگنو آكوئینو' رییس جمهوری فیلیپین این مذاكرت تاكنون به نتایج سازنده ای دست یافته است.

نخست وزیر مالزی كه در حاشیه نشست سازمان همكاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (آپك) با رییس جمهوری فیلیپین در روسیه دیدار كرده بود ؛ گفت : وی خواستار حضور در مراسم امضای توافقنامه صلح بین دو طرف است.

جبهه آزادی خواه ملی مورو كه از دهه 1960 تلاش های خود را برای كسب استقلال در جنوب فیلیپین آغاز كرده است در سال 1984 به جبهه آزادیخواه اسلامی مورو تغییر نام داد.

این گروه كه همواره چالش هایی برای دولت مركزی این كشور ایجاد كرده است در سال 1987 پیشنهاد دولت را در مورد استقلال نسبی پذیرفت. مورو در این سال ها به حملات شورشی خود ادامه داد در نتیجه توافقات بین این گروه و دولت در سال 2000 اجرا نشد.

این گروه پس از آن حملاتی علیه نیروهای نظامی فیلیپین صورت داد به طوری در سال 2005 حدود 23 نفر از نظامیان فیلیپین در این درگیری ها جان خود را از دست دادند.

در درگیری های سال 2011 نیز بیش از 4 هزار خانوار مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند و در نهایت در ماه جولای توافق آتش بس بین دو گروه منعقد شد.

پس از این آتش بس مذاكرات صلح بین شورشیان و دولت فیلیپین با میانجیگری مالزی آغاز شد كه تاكنون توافقنامه ای بین دو گروه به امضا نرسیده است.

آساق ** 335**1392