۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۱۷
کد خبر: 80253550
T T
۰ نفر
تحولات جمعيتي اخير كشور را با مشكلات مواجه مي كند

تهران - دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از تبعات فرهنگي، اقتصادي و امنيتي تحولات اخير جمعيتي كشور ابراز نگراني كرد.

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 'محمدرضا مخبر دزفولی' در نشست مشترك با اعضای كمیسیونهای فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: براساس تحقیقات انجام شده، این نتیجه حاصل شد كه با توجه به تحولات اتفاق افتاده در دو دهه گذشته ما با معضل سقوط نسل مواجه هستیم و این موضوع می‌تواند ما را با مشكلات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی مواجه كند.

وی افزود: هنگامی كه برآیند و محصول مطالعات انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، بعضی از افراد در این مورد ابهاماتی داشتند ولی هنگامی كه مستندات مراكز ملی و بین‌المللی ارائه شد، این افراد هم مجاب شدند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق قانون برنامه پنج ساله اول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور قرار بر این بود كه میزان باروری از 4/6 درصد در سال 1368 به 4 درصد در سال 1390برسد، ولی با زیاده‌روی‌هایی كه شد ما در سال 1371 به نرخ 4 درصد رسیدیم.

وی افزود: متاسفانه به‌دلیل فقدان یك مركز رصد راهبردی در موضوع تحولات جمعیتی و اعمال سیاست‌های دیكته شده از جانب نهادهایی مانند بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ما امروز به نرخ رشد جمعیت 8/1 درصد رسیده‌ایم و در بعضی از نقاط كشور حتی با نرخ رشدجمعیت 6/1 درصد مواجه هستیم.

مخبر دزفولی هشدار داد: این سقوط آزاد جمعیتی برای یك جامعه آرمان‌خواه كه رسالت جهانی بردوش دارد، از نظر امنیت ملی خطرناك است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق نظرات كارشناسی هر خانواده برای حفظ نسل باید حداقل دارای دو فرزند باشد، تا این دو فرزند در نسل آینده جایگزین پدر و مادر خود شوند.

وی به ارائه گزارش تحولات جمعیتی كشور از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت ایشان نیز نگران این موضوع هستند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور افزود: رهبر معظم انقلاب به بخش‌های مختلف سیاستگذار، قانونگذار و اجرایی ماموریت‌هایی را محول فرموده‌اند و بر این نكته نیز تاكید دارند كه یك سرمایه‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی گسترده برای دفع این خطر لازم است.

وی افزود: همه ما موظفیم اقدامات لازم را انجام دهیم تا اوامر معظم‌له بر زمین نماند و با تدبیر و توجه به نیازهای حال و آینده جامعه و سایر متغیرها و آمایش مناسب سرزمینی و جمعیتی و استفاده صحیح از منابع منویات ایشان تحقق یابد.

مخبر دزفولی خواستار همكاری مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی درراستای ارائه راهكارهای منطقی و عملی برای حل مشكلات جمعیتی شد.

وی در عین حال تاكید كرد: همانگونه كه تحولات جمعیتی جاری یكباره اتفاق نیافتاده است، اصلاح و بهبود این روند هم باید با تدبیر و به تدریج انجام شود.

مخبر دزفولی نقش مشوق‌های مادی و معنوی و توجه به عقاید مذهبی مردم با همكاری علمای دینی را در بهبود مسائل و مشكلات جمعیتی موثر خواند.

فراهنگ**1055**1588
۰ نفر