۶ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80201325
T T
۰ نفر
رييس سازمان امور عشايري: عشاير در 60 درصد از عرصه كشور حضور دارند

كرمان - رييس سازمان امور عشايري كشور، با بيان اين كه 30 درصد مراتع كشور در اختيار عشاير است، گفت: عشاير در 60 درصد از عرصه كشور حضور دارند.

به گزارش ایرنا، 'جهانشاه صدیق'، روز سه شنبه در نشستی با كاركنان امور عشایری كرمان و رییس سازمان جهاد كشاورزی این استان، افزود: عشایر با وجود آن كه حدود دو درصد جمعیت كشور را به خود اختصاص داده اند، اثرگذاری زیادی در كشور دارند.

وی با اشاره به تامین 20 درصد پروتئین دامی كشور توسط جامعه عشایری، اظهار داشت: عشایر 25 درصد دام كشور را در اختیار دارند.

وی تصریح كرد: 35 درصد صنایع دستی كشور نیز توسط عشایر تولید می شود.

رییس سازمان امور عشایری، گفت: عشایر باید علاوه بر فعالیت های دامداری و كشاورزی، به سمت پرورش ماهی، تولید صنایع دستی، پرورش زنبور عسل و فعالیت های گلخانه ای نیز هدایت شوند.

وی با اشاره به مرزبانی عشایر در كشور، گفت: عشایر ولی نعمتان مسوولان هستند.

وی حضور عشایر را در عرصه های مختلف نظام چشمگیر دانست و گفت: عشایر در تولید ملی و جایگاه اقتصادی كشور نقش مهمی دارند.

صدیق، اظهار داشت: دولت در ابعاد مختلف وظیفه پاسخگویی به جامعه عشایری را دارد و سازمان امور عشایری كشور، نیازمندی های جامعه عشایری را به سازمان مختلف اعلام و رفع آنها را پیگیری می كند.

رییس سازمان امور عشایری، با تاكید بر لزوم شناساندن و معرفی اداره امور عشایری به مدیران استان، گفت: مدیران استان با وظایف این اداره كل و نیازهای جامعه عشایری زیاد آشنا نیستند.

وی با بیان این كه در نظام برنامه ریزی كشور جامعه عشایری با توجه به دو درصد از كل كشور سنجیده می شود، تصریح كرد: این در حالی است كه میزان واگذاری اعتبارات به جامعه عشایر باید با میزان تاثیرگذاری آنها در جامعه سنجیده شود.

وی با تاكید بر این كه مسوولان امور عشایری باید مشكلات جامعه عشایر را به سایر مسوولان منتقل كنند، گفت: در این زمینه باید جهادی عمل كنیم.

صدیق، با اشاره به این كه در بخش فرهنگی در جامعه عشایری كاری انجام نشده است، گفت: در سال 1384 فقط آموزش و پرورش و بهداشت در عشایر حضور داشتند و در زمان حاضر اكثر دستگاه ها در عشایر نماینده دارند.

وی بر حضور مسوولان امور عشایری در جمع عشایر تاكید كرد و گفت: مدیران استان باید تكالیف خود را در قبال جامعه عشایر بدانند و به آن عمل كنند.

وی جهاد كشاورزی را یكی از دستگاه های كمك رسان به امور عشایری معرفی كرد و گفت: این وزارتخانه در بخش آب و خاك همواره پشتیبان این سازمان بوده است.ك/2

7433/8154/2624