۱۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۳۲
کد خبر: 80167776
T T
۰ نفر
نمايشگاه صنعت ساختمان كيش به دنبال راهيابي به بازارهاي منطقه

تهران - دومين مرحله از فعاليت رسمي نمايشگاه دائمي صنعت ساختمان در كيش هفته گذشته (نهم خرداد) آغاز شد و قرار است حداكثر تا نيمه نخست سال جاري مراحل سوم و چهارم آن نيز به بهره برداري برسد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، تشكیلات مجری نمایشگاه تاكنون بالغ بر 10 میلیارد ریال برای برپایی این نمایشگاه كه قرار است تا خرداد ماه سال 1392 دایر باشد سرمایه گذاری كرده و انتظار می رود حدود 65 شركت برتر صنعت ساختمان در این نمایشگاه حاضر شوند .

البته انتظار می رود با مشاركت نظام بانكی در این پروژه ، بخش خصوصی بتواند مشكلات مالی پیش روی را پشت سرگذارد ، مساله مهمی كه تاكنون بانك ها درآن مشاركت نكرده اند.

نمایشگاه دائمی صنعت ساختمن در فضایی به مساحت شش هزار و 545 متر مربع ایجاد شده كه از این رقم سه هزار و 250 متر مربع به غرفه ها اختصاص دارد.

' مجید تقضلی ' مدیرهلدینگ آفتاب راهبر ایرانیان و مجری نمایشگاه می گوید: سهم شركت های خارجی و یا نمایندگان آنها در نمایشگاه هفت درصد است كه با تلاش های به عمل آمده انتظار می رود این رقم به 30 درصد برسد .

هرچند كه از اهداف برگزاری این نمایشگاه جذب سرمایه های داخلی و خارجی عنوان شده ، اما واقعیت این است كه جذب منابع خارجی نقش موثری در رشد تولیدات صنایع ساختمانی و دستیابی به تازه ترین فناوری ها در این بخش داشته و در كنارآن رونق اشتغال رابه دنبال خواهد داشت .

كارشناسان براین باورند صنعت ساختمان دارای 275رشته زیر مجموعه است و با رشد این بخش ، رونق اقتصادی را به نظاره خواهیم نشست .

نمایشگاه دائمی صنعت ساختمان در كیش برای نخستین بار در منطقه برای یك دوره یك ساله طراحی شده و خاورمیانه تاكنون چنین نمایشگاهی را میزبان نبوده است .

مجری این نمایشگاه یكی از اهداف مورد نظر در برپایی آن را شناخته شدن به عنوان مرجعی در صنعت ساختمان ذكر كرده كه علاوه برایران، منطقه را نیز تحت پوشش داشته باشد و فناوری های نوین این صنعت را معرفی كند .

مرحله نخست آغاز به كار این نمایشگاه اسفند ماه 1390 بود و اكنون كه در سومین ماه سال 1391 مرحله دوم پشت سرگذارده شده نشانه شتاب لازم در برنامه اجرایی آن دارد و سی ام تیر و سی ام مرداد به عنوان زمان مراحل سوم و چهارم فعالیت نمایشگاه هدف گذاری شده است .

حضور تولیدكنندگان معتبر مصالح ساختمانی كشور و برندهای برتر خارجی می تواند به عنوان یك دستاورد ارزشمند محسوب شود و فعالان بخش ساخت و ساز ایران و كشورهای حوزه خلیج فارس این امكان را خواهند یافت تا نیازهای خود را در یك مجموعه نمایشگاهی آنهم در ایران تامین كنند.

مجری نمایشگاه براین اعتقاد است كه معافیت های مالیاتی ویژه مناطق آزاد تجاری ، عدم وجود تعرفه های گمركی ، عدم نیاز به روادید برای ورود میهمانان خارجی ، پایگاه ویژه در منطقه برای صادرات و واردات از ویژگی های گزینش كیش برای برپایی این نمایشگاه است .

در واقع جزیره كیش با ظرفیت های بسیار بالا برای تبدیل شدن به بازار بین المللی صنعت ساختمان عامل انتخاب این محل بوده و بهره مندی این جزیره از امكانات زیر بنایی مناسب برای ارائه خدمات به مخاطبین و نیز موقعیت راهبردی در خلیج فارس از دیگر ویژگی های انتخاب محل برگزاری نمایشگاه محسوب می شود .

قرار است اعضای اتاق مشترك بازرگانی ایران - آلمان و ایران - بلژیك به منظور آشنایی با قابلیت های كشورمان در بخش صنعت ساختمان از این نمایشگاه بازدید داشته باشند و در پی آن حضور دیگر اعضای اتاق های مشترك دو جانبه رهسپار این جزیره شوند .

بی تردید حضور نمایندگان بازرگانی دیگر كشورها در نمایشگاه یادشده به منزله پل ارتباطی محسوب می شوند كه می تواند زمینه مبادلات دوجانبه در این بخش را فراهم سازد ، هرچند كه در شرایط فعلی تحقق این مهم كمی دشوار به نظر می رسد .

براساس برنامه های پیش بینی شده قرار است 10 شركت فعال از كشور تركیه در نمایشگاه مذكور حاضر شوند ، شركت های فنی ومهندسی این كشور اكنون سالانه رقم صادرات فنی ومهندسی خود را از چند میلیارد دلار فراتر برده و در منطقه نقش اول را در این ارتباط به خود اختصاص داده اند .

'بیلدكس - كیش ' قرار است در كنار سرمایه گذاران داخلی وخارجی در بخش ساخت وساز ، انبوه سازی ، توریسم تخصصی كشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان هم مرز و كشورهای مشترك المنافع را به خود جلب كند و چشم انداز امیدوار كننده ای را پیش روی قرار دهد .

علاوه براین وزارت راه وشهرسازی و دستگاه های تحت پوشش آن ، مهندسان مشاور ، پیمانكاران ، انبوه سازان و شركتهای ساختمانی و در واقع همه دست اندركاران صنعت ساختمان كشور به عنوان گروه های مخاطب این نمایشگاه محسوب می شوند .

امسال كه به عنوان سال ' تولید ملی ، حمایت از كار وسرمایه ایرانی ' از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده برای معرفی فناوری ها و توانمندی شركت های داخلی در بخش های گوناگون به ویژه صنعت ساختمان فرصتی نیكو است .

براساس برنامه ریزی صورت گرفته دراین نمایشگاه پروژه های ساختمانی توسط كمیته بازرگانی نمایشگاه شناسایی و به شركت كنندگان معرفی می شود تا از این طریق پل ارتباطی میان این دو برقرار شود.

شركت های فعال در زمینه ماشین آلات و ابزار ساختمانی، مصالح ساختمانی پایه، لوازم و تجهیزات الكترونیكی، تاسیسات ساختمانی، معماری، دكوراسیون، موسسه های مالی و اعتباری، شهرداری ها و سازمان های وابسته، مراكز علمی پژوهشی و آزمایشگاهی و غیره آخرین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به معرض نمایش خواهند گذارد .

درنهایت نمایشگاه دائمی صنعت ساختمان در كیش اكنون راهیابی به بازارهای منطقه به ویژه كشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را هدف قرار داده ، زیرا كشورهای این منطقه سالانه ده ها میلیارد دلار در بخش ساخت وساز سرمایه گذاری دارند و معلوم نیست كه سهم ایران در این بخش تاكنون به چه میزان رسیده است .

اقتصام ** 1559**1601
۰ نفر