۹ اردیبهشت ۱۳۸۸،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 8009180
۰ نفر
مقام افغان از بازار سیاه کتاب درسی در افغانستان خبر داد # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/02/09 فرهنگی.خارجی.افغانستان.بازار سیاه کابل- سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان از بازار سیاه کتاب های درسی در کشور خبر داد و اعلام کرد که طی دو ماه گذشته 19 نفر به علت تخلف در انجام وظیفه از مسوولیت های مربوطه برکنار شدند. به گزارش ایرنا، محمد آصف ننک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت که علت وجود بازار سیاه کتاب ناشی از نبود نظارت کافی و یا نبود آمار صحیح از تعداد دانش آموزان است. به گفته وی بیشترین مورد مربوط به کتب درسی سال های هفتم، هشتم و نهم است در نظام آموزشی افغانستان به کلاس اول تا ششم ابتدائیه ، هفتم تا نهم ثانویه و کلاس های دهم تا دوازدهم لیسه گفته می شود. وی تاکید کرد: هرچند خرید و فروش کتاب های درسی جرم است، وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد تا خلاء ناشی از کمبود کتاب را که خانواده مجبور به تهیه آن با چند برابر قیمت از بازار سیاه می باشند، رفع کند. آصف ننک اضافه کرد: از سوی وزیر آموزش و پرورش هیاتی ماموریت پیدا کرد تا بررسی کند که چگونه و ازسوی چه کسانی کتاب های موردنیاز دانش آموزان به بازار آزاد راه پیدا می کند. وی اظهار داشت: از پانزدهم اسفند همزمان با آغاز سال تحصیلی تاکنون ، بیش از 15میلیون جلد کتاب توزیع و چاپ 28 میلیون جلد نیز در دست انجام است. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از بازگشایی 193 باب مدرسه که به علت ناامنی تعطیل شده بود، با کمک شوراهای حمایت و توسعه مدارس در ولایات هلمند، قندهار، زابل، غزنی، پکتیا، خوست و بادغیس در این مدت خبر داد. وی گفت: با بازگشایی این تعداد واحد آموزشی امکان ادامه تحصیل 105 هزار دانش آموز فراهم شده است. وی ادامه داد هم اکنون 480 مدرسه دیگر در سطح کشور به علت ادامه ناامنی ها ، تهدید معلمان و دانش آموزان تعطیل می باشد و تلاش ها برای بازگشایی این تعداد مدرسه با کمک شورای یاد شده و مردم ادامه دارد. وی یادآورشد که با توجه به شرایط امنیتی کشور تاکنون 11 هزار و 150 شورای مزبور با حضور نمایندگان علما، معلمان و منتخبین اولیاء دانش آموزان تشکیل شده است. وی اضافه کرد: با تشکیل شوراهای مزبور در سطح کشور، از تعطیلی مدارس در برخی مناطق نیز پیشگیری شده است. آصف ننک تصریح کرد که برخورد شورشیان نسبت به معلمان و دانش آموزان در مناطق مختلف متفاوت است و در برخی ولایات ممانعتی ایجاد نمی کنند، اما در برخی مناطق مدرسه را منفجر و یا آتش می زنند، دانش آموزان و معلمان را تهدید و یا به قتل می رسانند. این مقام افغان دیگر مشکل آموزش و پرورش را کمبود معلم، بودجه، نبود فضای آموزشی و مازاد معلم در برخی مناطق عنوان کرد و گفت: درحالی که 67 درصد کارکنان دولت در این وزارتخانه فعالیت دارند، 15 درصد بودجه دولت در اختیار این نهاد گذاشته می شود. آصف ننک اضافه کرد که نیمی از 12هزار و 600مدرسه در سطح کشور بدون ساختمان است که کلاس های درس در زیر چادر و یا فضای باز تشکیل می شود. وی در ادامه افزود: برای تامین کادر آموزشی در سالجاری نیز پنج هزار دبیر با مدرک تحصیلی کارشناسی و 12 هزار نفر هم با مدرک تحصیلی فوق دپیلم و دیپلم جذب می شوند. به گفته این مقام افغان درحالی که در سال تحصیلی جاری 850 هزار نفر برای اولین بار در کلاس های درس حضور پیدا کرده اند، پنج میلیون و 800 هزار کودک در سن مدرسه نیز به علت فقر اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی از تحصیل محروم می باشند. وی گفت: بر اساس استراتژی پنج ساله نظام آموزشی که از سوی این نهاد تهیه شده است سالانه 800 تا 900 هزار دانش آموز کلاس اول به مدرسه راه خواهند یافت. وی ادامه داد برپایه برنامه توسعه هزاره سازمان ملل متحد برای افغانستان ظرف 11سال آینده شمار دانش آموزان تحت پوشش در این کشور به 18میلیون نفر خواهد رسید. هم اکنون هفت میلیون و200هزار دانش آموز در افغانستان درحال تحصیل هستند که در تاریخ 200ساله نظام آموزشی این کشور سابقه نداشته است. وی اظهار داشت: در راستای گسترش مراکز علوم دینی و نیز پیشگیری از جذب افراد در مدارس دینی خارج کشور که از سوی گروه های تروریستی حمایت و یا اداره می شوند، هم اکنون 132هزار نفر در 544 مدرسه تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش درحال تحصیل می باشند. وی یادآورشد که این تعداد نسبت به زمان رژیم طالبان در افغانستان که سه تا چهار هزار نفر بود رقم بالایی است. به گفته آصف ننک برای تامین فضای آموزشی در سالجاری دوهزار باب مدرسه در کشور احداث و بیش از این تعداد هم بازسازی خواهند شد. آساق 1392**332**